Skærme
Fijala 3554
Fladskærme
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-01-02 19:17

Hej,

Jeg overvejer at købe en fladskærm, men er lidt nervøs for evt. problemer. I
taler hele tiden om døde pixels. Sakl man være nervøs for det, og kan man
risikere at miste de 4000,- man bruger på skærmen, eller får man bare en ny,
og hvor udbredt er det?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Torben Leander

Dato : 16-01-02 20:57

Hej Rasmus !

Da jeg skulle skifte min Sony 17 tommer ud med en fladskærm, var jeg rundt
og se på mange forskellige skærme, af samme grund. Jeg havde hørt at de
havde pixelfejl. Det er aldrig endnu lykkedes mig at finde en uden, at den
har haft mindst en pixelfejl. Jeg har også været hos kammerater, der påstod
at deres skærm i hvert tilfælde ikke havde nogle. Men i løbet at et øjeblik
havde jeg alligevel fundet en.
Jeg har nu alligevel købt mig en Samsung TFT skærm. Den har også en fejl,
men jeg har valgt at leve med den, for jeg syntes at en TFT skærm har så
mange andre fordele at det overskygger den ulempe. Selv om at det er skide
irreterende at man giver så mange penge, for noget med fejl på. ( Jeg gav
den gang 8000.- for min).

Man får ikke skærmen byttet. For der er blevet sat en grænse for hvad man
som kunde må acceptere. Jeg kan ikke lige huske hvor mange pixelfejl, der må
være på en skærm, før det bliver betraktet som fejl.

Jeg skal aldrig have andet end TFT skærme i fremtiden.

Et godt råd, er. Tag et skærmtestprogram med i lommen, som er i stand til at
vise en farve af gangen. Det vil hurtigt afsløre om der er fejl. Min har en
lille lyserød prik, når skærmen er rød.

Hilsen
Torben L. Andersen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-01-02 08:51

Er der nogle mærker, der har færre pxiel fejl end andre?

Er det korrekt forstået, at pixelfejl kun viser sig ved specielle farver,
eks. rød, som du siger, så det ikke irriteterer ved alm. Windows brug.

Kan en tft-skærm vise en DivX-film ligeså godt som en 3 år gammel 17" alm.?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-01-02 10:22

> Er det korrekt forstået, at pixelfejl kun viser sig ved specielle farver,
> eks. rød, som du siger, så det ikke irriteterer ved alm. Windows brug.

Det kan det være. Hvis det er pixel der altid lyser ses den ikke som en fejl
på en hvid baggrund, da alle 3 farver der lyser... Men se her
http://www.jai.com/db_userman/isotabell.pdf for en std. definition af fejl
på skærmene. Næsten alle de skærme der sælges er Class II og der må man leve
med et par fejl. Min NEC har heldigvis ingen

/A

Fra : New User

Dato : 22-01-02 19:22

Der er vel ikke en der har et link eller to til nogle gode sådanne
testprogrammer...

Fra : Tom Christensen

Dato : 22-01-02 20:33

"New User" <123@456.com> skrev i en meddelelse

> at
> en
>
> Der er vel ikke en der har et link eller to til nogle gode sådanne
> testprogrammer...

Værsgo.
venlig hilsen
Tom Christensen

http://wiso.uni-goettingen.de/public/16Bit/Monitor/NTEST.EXE

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-01-02 18:28

Hvad betyder TCO99 i forb. med fladskærme?

Hvad kan i anbefale af de helt billige fladskærme (3500-4000)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Louise & Frederik

Dato : 22-01-02 14:18

Forretninger sætter ofte selv grænsen for pixelfejl. Mange steder er det
over 6 stk med minimum 1 cm i mellem hver. Dvs. at for eksempel 5 klumper
med flere bad pixels ved siden af hinanden, ikke giver en bytter. Så det kan
betale sig at undersøge før man køber...