Mellem-istid?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-01-02 06:50

Hej

En kollega på mit arbejde står med et problem. Han skal bruge en
mellem-istid som har givet navn til en jysk stationsby. Nogen der
ved noget?

--
Peter Knutsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-01-02 12:07

Peter Knutsen skrev:

> En kollega på mit arbejde står med et problem. Han skal bruge en
> mellem-istid som har givet navn til en jysk stationsby. Nogen der
> ved noget?

Kender kollegaen antallet af bogstaver? Det lyder som et spørgsmål i en
kryds og tværs.

Det kunne jo være et drillespørgsmål, hvor svaret er Sommersted eller
lignende.

Thomas T.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 16-01-02 14:55

In <C6d18.691$Eu2.50506@news010.worldonline.dk> "Thomas Thorsen" <tt@thomasDELETETHISthorsen.dk> writes:

> [...]
>kryds og tværs.

>Det kunne jo være et drillespørgsmål, hvor svaret er Sommersted eller

Han er garanteret ved at prøve at vinde Encyklopædien i
politikens quiz. Fortæl ham at han da bare kan slå alle
stationsbyerne op i bibliotekets eksemplar

Nå, mere alvorligt, så er deres quiz i år præget af at de
vil have de nyeste bind i sving. Svaret er Ølgod. Jeg gætter
på at ingen af os vinder, men han burde i det mindste forpligtes
til at give en god øl, hvis han vinder pgra denne hjælp

Og mere konkret, så viser forsøg på at løse quizzen vha encyklopædien
faktisk at det er jammerligt ikke at kunne søge i en elektronisk
udgave af den. Jeg ved godt at de gerne ville lave noget enormt
smart og alt det der, men når de nu alligevel ikke tør, så kunne
de da godt bare klaske teksten ned på en cd. Ynk. Gad vide om de
har tænkt sig at man skal bruge Lademann's som opslagsregister

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Søren Larsen

Dato : 16-01-02 23:04

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:a240n8$5q2$1@news.net.uni-c.dk...

> Han er garanteret ved at prøve at vinde Encyklopædien i
> politikens quiz. Fortæl ham at han da bare kan slå alle
> stationsbyerne op i bibliotekets eksemplar

Klip-

Hvad hulen!

Spørgsmålet er hugget direkte fra Gyldendals julefrokost quiz - før baren blev åbnet.

mvh
Søren Larsen

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 17-01-02 14:19

> [...]
> på at ingen af os vinder, men han burde i det mindste forpligtes
> til at give en god øl, hvis han vinder pgra denne hjælp

Hey der bor jeg jo :)
Men hvad har navet Ølgod lige med en mellem-istid at gøre?
Jeg har igrunden altid gået og undret mig lidt over hvor det navn stammer
fra.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-01-02 17:05

Kai Birger Nielsen wrote:

> Han er garanteret ved at prøve at vinde Encyklopædien i

Ja, det sagde han noget om.

> politikens quiz. Fortæl ham at han da bare kan slå alle
> stationsbyerne op i bibliotekets eksemplar
>
> Nå, mere alvorligt, så er deres quiz i år præget af at de
> vil have de nyeste bind i sving. Svaret er Ølgod. Jeg gætter

Er du seriøs?

> på at ingen af os vinder, men han burde i det mindste forpligtes
> til at give en god øl, hvis han vinder pgra denne hjælp

Det er lykkedes ham at besvare alle de andre spørgsmål i
quizzen (jeg går ud fra: ved egen kraft), så jeg synes det
er fair hvis han får lidt hjælp til det sidste stykke.

Angående øl, så ved jeg ikke om han er den gavmilde type
(kender ham ikke så godt), men hvis du bor i nærheden af
København, kan det da godt være at han byder på et eller
andet flydende en dag, til den eller de personer der har
hjulpet ham.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-01-02 23:02

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en

> Hej
>
> En kollega på mit arbejde står med et problem. Han skal bruge en
> mellem-istid som har givet navn til en jysk stationsby. Nogen der
> ved noget?

Er det den korrekte formulering?
Hverken Eem, Elster, Saale eller Weichel passer.
Hvad med Ertebølle, det er ganske vist ikke en mellemistid -
men en kultur.

Per A. Hansen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-01-02 23:59

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:
> Hvad med Ertebølle, det er ganske vist ikke en mellemistid -
> men en kultur.

Jamen, hvor ligger hovedbanegården i Ertebølle?? ;)

[Sku' det ikk' være en stationsby?]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-01-02 10:47

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en
> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:
> ..
>
> Jamen, hvor ligger hovedbanegården i Ertebølle?? ;)

Lidt vest for stationsvej.
OK, det kan heller ikke være Allerød, den ligger
for afsides - og i Bølling er der vist for langt til toget.
Der må være nogle med en geologibog, der kan hjælpe?
Per A. Hansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-01-02 17:05

"Per A. Hansen" wrote:

> Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en

> Er det den korrekte formulering?

Jeg viste ham mit indlæg, og han godkendte det.

> Hverken Eem, Elster, Saale eller Weichel passer.
> Hvad med Ertebølle, det er ganske vist ikke en mellemistid -
> men en kultur.

Nej, det skal være en mellemistid. Men måske er det en meget
lille én.

--
Peter Knutsen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 20-01-02 18:25

Peter Knutsen skriver:

> Hej
>
> En kollega på mit arbejde står med et problem. Han skal bruge en
> mellem-istid som har givet navn til en jysk stationsby. Nogen der
> ved noget?

Svarene på Politikens Encyklopædiquiz er kommet, det rigtige svar er:
Ølgod (som allerede antydet af flere, men betvivlet af mange).

Jeg sidder her med et et hæfte, som Miljøstyrelsen for nylig har udgivet
med støtte fra den nu dødsdømte Vandfonden (suk). Hæftet er i en serie
på 6, der skal bruges som opslag for ingeniører, geologer samt os
dødelige kommunale sagsbehandlere. Desuden skal det bruges som
undervisningsmateriale i brøndboreruddannelsen.

I hæfte 1 er listet de kendte istider og mellemistiden:

Sidste istid (glacial) hed Weichel. Den havde interstadialer (lidt
lunere istidsperioder) der hed Brørup og Rodebæk.

Interglacial (mellemistid): Eem.

Glacial: Saale med interstadialer: Vejlby I og II.

Interglacial: Holstein.

Glacial: Elster med interstadial: Ølgod.

Interglacial: Harreskov.

Glacial: Menap.

Egentlig kan man vel ikke kalde Ølgod for en rigtig mellemistid, men det
er dog en varm periode mellem 2 koldere.

Hæfterne kan ses på elektronisk form (pdf) på Miljøstyrelsens
hjemmeside, men jeg har desværre ikke fundet dem endnu, jeg leder
videre.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : ASKF

Dato : 21-01-02 16:49

Leif Chr. Andresen ytrede sig i <3C4AFD84.852A6381@familie.tele.dk> med
dette:

>Hæfterne kan ses på elektronisk form (pdf) på Miljøstyrelsens
>hjemmeside, men jeg har desværre ikke fundet dem endnu, jeg leder
>videre.

Du behøver ikke at lede længere:
<http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-818-6/html/>
Det omtalte skema er Fig. 5, s. 13.
Direkte d/l link til pdf filer er:
<http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-818-6/pdf/87-7944-819-4.pdf>
Bibliotekar D.B./Stud. Sci. Bibl.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 22-01-02 20:17

ASKF skriver:

> Du behøver ikke at lede længere:

Tak skal du have, jeg nåede at finde linket i et nyhedsbrev på arbejde,
men så slap jeg for at sende linket hjem til mig selv for derefter at
poste det i nyhedsgruppen. I bibliotekarer kan altså noget vi andre ikke
kan.

P.S. dit navn siger mig noget, har du også boet på Rasmus Rask i din
skumle ungdom?

Fra : ASKF

Dato : 23-01-02 21:16

Leif Chr. Andresen ytrede sig i <3C4DBA93.47EA4512@familie.tele.dk> med
dette:

> [...]
>men så slap jeg for at sende linket hjem til mig selv for derefter at
>poste det i nyhedsgruppen. I bibliotekarer kan altså noget vi andre ikke

I andre kan sikkert også klare det at fremfinde dokumenter, men vi har
blot lært nogle effektive redskaber til at klare det hurtigere.

>P.S. dit navn siger mig noget, har du også boet på Rasmus Rask i din
>skumle ungdom?

Det har jeg, så din hukommelse fungerer åbenbart fint, og skummel er
vist det rette udtryk, med det alkohol/fest niveau jeg da lå på