pppoe til netexpress 2 til mandrake ? hvor~
Fra : Morten Fix

Dato : 16-01-02 00:26

Hej

Jeg har lige fået netexpress, og jeg ville gerne have min mandrake til at
være router og server for mine windows maskiner.

Det skal lige siges at netexpress forbindelsen virker, jeg skriver fra den
lige nu...

Men jeg kan bare ikke få den til at virke i mandrake. Jeg har hentet
roaringpenguin pppoe der jeg har set flere anbefale den.
Når jeg kører gui'en og prøver at starte internetforbindelsen, timer den
bare ud.

Det er sikkert fordi jeg har har rodet med netværket i mandrakes
conrtrolpanel op til flere gange...
Har kan man også lave et adsl forbindelse, ligesom i windows, man fylder
bare username og password og hvilket netkort og evt. dns også burde det
bare køre.
og det gør det til dels også, for når jeg kører jeg ifconfig, viser den en
ppp0 der har p-o-p til en server og en inet ip.
Og jeg har tjekket at det er de samme ip'er som når jeg kører netexpress
over windows.
Så jeg vil mene at det burde virke, men mandrake melder at den ikke
connect'e til internettet.

Men da jeg havde isdn delte jeg forbindelsen på windowsmaskinen og lod linux
maskinen koble op den, for komme på internet. Kan det være det der stadig
spøger på linux maskinen.
Det indstillede jeg nemlig også under netværk i controlpanelet, helt til
sidst efter netkortene.
Jeg blev/bliver stadig spurgt om domænenavn for serveren, dns for gatewayen,
ip til gatewayen og hvilket netkort der skal connect'e til gatewayen.

Jeg har prøvet at lade felterne stå tomme, lade de gamle data stå, indstille
det til så dns og ip peger på teledk's server.
og det gør ingen forskel, adsl virker stadig ikke...

der er nogle kommandoer, adsl-start, adsl-stop osv.
Så vidt jeg kan se er det noget af det rp-pppoe jeg har installeret.
og når jeg kører adsl-stop forsvinder ppp0 selvfølgelig også fra ifconfig.
når jeg så kører adsl-start bagefter skriver den bare
connecting...
connected.!

og ppp0 er tilbage i ifconfig og alt ser ud som det skal være.
Men internet virker stadig ikke, dvs. browseren finder stadig ikke nogen
hjemmesider.

Hvad er det der er galt, mangler jeg at lave et eller andet ?
nogle forslag ?
hvis det er noget jeg ikke har sagt grundigt nok, og I gerne vil have det
uddybet så spørg endelig.
Men jeg er stadig en semi-newbie så vær lidt specifik hvis det er noget I
gerne vil have mig til at gøre...

Venlig hilsen
Morten Fix

Fra : Morten Fix

Dato : 21-01-02 22:10

Jeg fandt selv ud af det.
En mislykket installation af firestarter firewall, havde lukket for ind og
udgående trafik.