Fisk i havebassin om vinteren
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 15-01-02 10:06

Vi er nye husejere og havde fået at vide at vi roligt kunne lade vores
guldfisk overvintre i vores havebassin, hvis vi blot lavede et åndehul til
fiskene. Nu her efter julen hvor isen atter er ved at forsvinde, ja så er
der en del døde fisk pakket godt ind i den resterende is.

Hvor stort skal et åndehul være og hvor ofte skal der være fri overflade?
Vores bassin er vel 3 m2 og 0,6 meter dybt. Skal man alternativt tage
fiskene ind i fx. en kælder om vinteren, for vi kan vel sagtens risikere at
det bundfryses og det er fiskene nok ikke så glade for? Hvad plejer I at
gøre?

Endeligt havde vi fået at vide at vi skulle holde op med at fodre fiskene
når vandet var ca. 10 grader. Omvendt skal vi starte igen når temperaturen
når derop igen. Passer det?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-02 10:24

On Tue, 15 Jan 2002 10:06:23 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>fiskene. Nu her efter julen hvor isen atter er ved at forsvinde, ja så er
>der en del døde fisk pakket godt ind i den resterende is.

Har dammen været bundfrossen?

> [...]
>det bundfryses og det er fiskene nok ikke så glade for? Hvad plejer I at

60 cm dybt er lige lidt i underkanten tror jeg.
Selv har jeg en pumpe til at køre hele vinteren, selv en meget lille
pumpe kan fint holde hul i selv mange graders frost.
Der skal være hul hele tiden... fiskene kan godt så vidt jeg lige ved
godt klare at dammen fryser til, men der ligger tit en frygtelig masse
blade og andet skidt på bunden som udvikler gasser, og de gasser skal
kunne slippe væk. Derfor hullet. Desuden kræver koi-karper mere ilt i
vandet end guldfiskene - det er i hvert fald altid koi-karperne som
dør først.

Siden jeres dam kun er ca 60 cm dyb tror jeg det bedste vil være at
tage fiskene indendørs om vinteren. Hvis bare de står et koldt sted
behøver de ingen mad og når der ikke kommer noget ind kommer der
heller ikke noget ud i den anden ende - og så behøver man ikke bekymre
sig voldsomt om at skifte vandet hos dem.

>Endeligt havde vi fået at vide at vi skulle holde op med at fodre fiskene
>når vandet var ca. 10 grader. Omvendt skal vi starte igen når temperaturen
>når derop igen. Passer det?

Ja.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-01-02 10:46

Mads Lie Jensen griflede følgende ned:

> [...]
>kunne slippe væk. Derfor hullet. Desuden kræver koi-karper mere ilt i
>vandet end guldfiskene - det er i hvert fald altid koi-karperne som

Hvis man ikke har en pumpe kan en lodretstående halmballe også klare
det, men som Mads siger, er 60 cm nok ikke stor nok dybde til at undgå
at dammen bundfryser, og så er brug af pumpe og halmballe spildt

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 15-01-02 11:30

> Hvis man ikke har en pumpe kan en lodretstående halmballe også klare
> det, men som Mads siger, er 60 cm nok ikke stor nok dybde til at undgå
> at dammen bundfryser, og så er brug af pumpe og halmballe spildt

Jeg forstår ikke helt hvad en halmballe skal kunne udrette. Vandet fryser
vel til rundt om denne og jeg troede da at halmballen var så tæt at
luftudveksling måtte være meget begrænset.

Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 15-01-02 13:14

Lars Thomsen Nielsen griflede følgende ned:

>Jeg forstår ikke helt hvad en halmballe skal kunne udrette. Vandet fryser
>vel til rundt om denne og jeg troede da at halmballen var så tæt at
>luftudveksling måtte være meget begrænset.
Ja jeg synes også det lyder mærkeligt at en drivvåd halmballe skulle
virke, men jeg har selv prøvet tricket i flere år, og resultatet har
været ok, det er mange år siden vi har mistet en fisk om vinteren, jeg
plejer at holde mandtal om foråret og det har set lovende ud i
flere år.
Jeg har brugt halmballen flere år fordi et år frøs en pumpe der
kostede en ½ jetjager, og det ramte min westjydske nærighed meget.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Martin Buhelt

Dato : 15-01-02 13:16

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in message

> Jeg forstår ikke helt hvad en halmballe skal kunne udrette. Vandet fryser
> vel til rundt om denne og jeg troede da at halmballen var så tæt at
> luftudveksling måtte være meget begrænset.

Halmballen går stille og roligt i forrådnelse, og det afgiver varme. Det er
også et trick der benyttes i drivhuse, så planterne ikke har det så koldt om
"fødderne".

/Martin

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 15-01-02 11:02

> Har dammen været bundfrossen?

Nej, det har det ikke. Der har ca. været 10 cm is. Jeg har forsøgt at holde
et lille hul blandt nogle planter, men det har nok ikke været stort nok og
frit tit nok.

> 60 cm dybt er lige lidt i underkanten tror jeg.

Jeg har netop genmålt det og fået 70 cm.

> Selv har jeg en pumpe til at køre hele vinteren, selv en meget lille
> pumpe kan fint holde hul i selv mange graders frost.

Pumpen er da en god ide. Bruger du bare en almindelig cirkulationspumpe? Om
vinteren kan vel bare droppe filteret, for det kan jo være svært at rense
det.

> Der skal være hul hele tiden... fiskene kan godt så vidt jeg lige ved
> godt klare at dammen fryser til.

Jeg synes ellers jeg havde hørt at nogle fisk godt kunne tåle en
nedfrysning, men langt hovedparten af vores kunne i hvert fald ikke

> men der ligger tit en frygtelig masse
> blade og andet skidt på bunden som udvikler gasser, og de gasser skal
> kunne slippe væk. Derfor hullet.

OK, så lærte jeg det. Jeg formoder at gasserne fra blade mm. æder den ilt
der er, på bekostning af fiskene.

Tak for inputtet.

Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 15-01-02 13:07

Lars Thomsen Nielsen griflede følgende ned:

>Jeg har netop genmålt det og fået 70 cm.

Så skulle det ikke være nødvendig at tage fiskene ind.

>Pumpen er da en god ide. Bruger du bare en almindelig cirkulationspumpe? Om
>vinteren kan vel bare droppe filteret, for det kan jo være svært at rense
>det.

Det mest normale er en springvandspumpe som er sænket ned i dammen.

>Jeg synes ellers jeg havde hørt at nogle fisk godt kunne tåle en
>nedfrysning, men langt hovedparten af vores kunne i hvert fald ikke

Vi har selv haft fisk som har lidt døden i isen, men de fleste går ned
i bunden og gemmer sig når temperaturen falder, det kan være solens
varme om dagen der har lokket nogle op til overfladen, men pga de er
så døsige om vinteren, kan de simpelthen have "glemt" at finde ned til
bunden igen inden de frøs fast i isen

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-02 13:22

On Tue, 15 Jan 2002 11:01:43 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

>Jeg har netop genmålt det og fået 70 cm.

Som Henning også siger, det skulle være ok så.

>Pumpen er da en god ide. Bruger du bare en almindelig cirkulationspumpe? Om
>vinteren kan vel bare droppe filteret, for det kan jo være svært at rense
>det.

Jeg har en springvandspumpe som om sommeren trækker et lille vandfald.
Om vinteren piller jeg slangen af og lader den smide en tyk enkelt
stråle lige i vejret. En alminelig 600-liter-i-timen springvandspumpe
er stor nok til at holde et hul fri, min pumpe er dog noget større,
tror det er omkring 1500 liter/timen.

>Jeg synes ellers jeg havde hørt at nogle fisk godt kunne tåle en
>nedfrysning, men langt hovedparten af vores kunne i hvert fald ikke

Jeg tror ikke de kan tåle at blive direkte frosset ind i is, men at
dammen fryser over kan de godt tåle - hvis altså der er ilt nok.

>OK, så lærte jeg det. Jeg formoder at gasserne fra blade mm. æder den ilt
>der er, på bekostning af fiskene.

Sikkert.. og selv om man har renset nok så meget skidt op fra dammen,
så kan fiskene godt krasse af alligevel....
Inden jeg fik pumpen til at køre om vinteren var der altid masser af
frøer som døde.. de bliver enormt store om foråret sådan nogle døde
frøer

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-01-02 14:53

Mads Lie Jensen griflede følgende ned:

>Inden jeg fik pumpen til at køre om vinteren var der altid masser af
>frøer som døde.. de bliver enormt store om foråret sådan nogle døde
>frøer

Øh frøer?
Er det vore guldfisk mm der er skøre i bolden, vi har ikke en eneste
frø i vores bassin, bare en stakkels frø tager en dukkert i bassinet,
er det som at se piratfisk slagte et offer.

Ps: Ja jeg fodrer guldfiskene
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-02 17:32

On Tue, 15 Jan 2002 14:52:47 +0100, Henning Lund <hla@tdcspace.dk>
wrote:

>Øh frøer?
>Er det vore guldfisk mm der er skøre i bolden, vi har ikke en eneste
>frø i vores bassin, bare en stakkels frø tager en dukkert i bassinet,
>er det som at se piratfisk slagte et offer.

Mærkeligt.. her er fiskene ikke efter frøerne. Der er godt nok heller
ikke ret mange fisk og der er sandsynligvis flere frøer end fist...
Dvs. det er vist mest skrubtudser vi har. Bunkevis af dem.

Ind imellem er der også haletudser derude. Sidste år var der vist en
del, året derfør næsten ingen, men det var fordi jeg lagde nyt folie i
dammen og af mærkelige årsager døde alle tudserne i det nye vand jeg
kom i.
Det var direkte fra hanen, hmm... måske der var noget små-giftig noget
på folien? Nå, de er heldigvis kommet igen i hobetal de kræ...

Året derfør, det må være 3 år siden, var der millioner af haletudser
og rigtig mange af dem blev til små tudser, de stak af allesammen
inden for et døgns tid. Skægt at se det mylder af små bitte tudser
over den del af haven .-)

>Ps: Ja jeg fodrer guldfiskene

Nok?

Her fodrer vi nærmest haletudserne - de flokkes om de små
fiskefoderkugler som næsten er større end dem selv.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-01-02 22:35

> [...]

>ikke ret mange fisk og der er sandsynligvis flere frøer end fist...
>Dvs. det er vist mest skrubtudser vi har. Bunkevis af dem.

Det er sq nok en special krydsningsfisk vi har gående, de fleste af
dem er godt nok mistænkeligt brogede, så hvem ved hvad det er for en
race der er mixet sammen.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Tommy Hansen

Dato : 15-01-02 19:38

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse

Klip>

> [...]
at
> det bundfryses og det er fiskene nok ikke så glade for? Hvad plejer I at

Et rigtig god løsning er at investere i en ganske alm. akvarieluftpumpe og
komme en tynd slange på denne og så skrue godt op for luften. (der sider
normalt en skrue, hvor på man regulerer luftmængden). Slangen skal ca. 40-50
cm. ned i vandet. Bind evt. en møtrik eller noget andet tungt i enden for at
holde den nede i vandet.
Jeg har brugt denne løsning i over 6 år og jeg har endnu aldrig oplevet at
overfladen har været frosset helt til eller at mine fisk er døde. Man kan se
at hullet bliver større eller mindre alt efter temperaturen.
For at beskytte luftpumpen kan man sætte en urtepotte på hovedet over
pumpen.
Jeg garanterer for at det virker 100%.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-02 19:49

On Tue, 15 Jan 2002 19:38:02 +0100, "Tommy Hansen"
<tommy.hansen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>cm. ned i vandet. Bind evt. en møtrik eller noget andet tungt i enden for at

Hvad koster sådan en luftpumpe? Og hvor stor skal den være? (De fås
formentlig også i forskellige størrelser?)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 15-01-02 21:08

40-50

> Hvad koster sådan en luftpumpe? Og hvor stor skal den være? (De fås
> formentlig også i forskellige størrelser?)

Den koster et sted mellem 100 og 200 kr. og købes i butikker med
akvarieudstyr.
Størrelsen er en ganske normal luftpumpe til et 200 liters akvarie.
God fornøjelse.

Hilsen Tommy
http://home13.inet.tele.dk/kth