DVD under linux
Fra : Jeppe Eg

Dato : 15-01-02 00:04

Hej, jeg har i min (lånte) bærbare et DVD-drev som jeg egentlig bare
bruger som CD-drev (Har en stationær DVD-afspiller). Men jeg kunne
egentlig godt tænke mig at få DVD-drevet til at virke, hvorfor jeg har
prøvet at installere forskellige afspillere (Xine, vlc, Ogle), men intet
af det virker. Skal man installere nogle bestemte biblioteker eller
måske kompilere noget bestem i kernen? Hvordan mounter man en DVD?
Kører Debian -Testing.

/Jeppe Eg

Fra : Peter Jespersen

Dato : 15-01-02 01:41

On Tue, 15 Jan 2002 00:03:39 +0100, Jeppe Eg wrote:

> [...]
>egentlig godt tænke mig at få DVD-drevet til at virke, hvorfor jeg har
>prøvet at installere forskellige afspillere (Xine, vlc, Ogle), men intet

Hentede Xine for nogle måneder siden kompilerede den, den kørte
uden problemer (De binære var lidt gamle)....

Den normale fremgangsmåde er at man fortæller afspilleren hvor
..vob filen er (Filmen er stort set bare en MPEG2 fil), dvs for
eksempel /mnt/dvd/Gaarl.vob så skulle showet gerne køre....

>af det virker. Skal man installere nogle bestemte biblioteker eller
>måske kompilere noget bestem i kernen? Hvordan mounter man en DVD?

Du mounter den som en CD-ROM og dermed som enhver anden
ressource....

>Kører Debian -Testing.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
OS/2: The choice of the next generation.

Fra : Dennis T.

Dato : 15-01-02 15:18

Peter Jespersen wrote:
> Du mounter den som en CD-ROM og dermed som enhver anden
> ressource....

Der skal blot være understøttelse for DVD filsystemet, hvilket ikke er det
samme som en cdrom.

Fra : Jeppe Eg

Dato : 15-01-02 18:37

"Dennis T." wrote:

> Der skal blot være understøttelse for DVD filsystemet, hvilket ikke er det
> samme som en cdrom.

Grunden til jeg spørger er at jeg har prøvet at køre en
'mount /dev/hdc /cdrom' og får:

mount: error while guessing filesystem type
mount: block device /dev/hdc is write-protected, mounting read-only
/dev/hdc: Filsystem med kun læseadgang
mount: you must specify the filesystem type

Skal jeg mounte med nogle bestemte argumenter?
Skal jeg kompilere understøttelse i kernen?

Har installeret udftools

/Jeppe Eg

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-01-02 19:42

Jeppe Eg wrote:

> [...]

Nej, CD'er bruger normalt iso9660, DVD'er bruger vist som regel UDF.

> [...]
> mount: you must specify the filesystem type
>
> Skal jeg mounte med nogle bestemte argumenter?
> Skal jeg kompilere understøttelse i kernen?

mount /dev/hdc /dvd -t udf

Hvis det ikke virker, mangler du nok UDF i kernen. Virker det, skal du
bare tilføje en linje indeholdende 'udf' i /etc/filesystems.

Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 16-01-02 21:34

Peter Jespersen wrote:

> Du mounter den som en CD-ROM og dermed som enhver anden
> ressource....

Æh, hvis man vil se film og så'n... så skal man ikke mounte. De fleste
DVD-afspillere kører direkte på /dev/rdvd (som man så har linket til
/dev/hdc eller hvor dvd-drevet nu er placeret).

Og så skal man huske at give de rigtige rettigheder til /dev/hdc /dev/rdvd
/dev/cdrom eller hvad man nu benytter... tror xine har en masse
dokumentation omkring det...

Bjarne

Fra : Carsten Hinrichsen

Dato : 05-02-02 19:47

Hej

Jeg benytter Ogle, og det virker godt. Gå ind på Ogle's hjemmeside
(www.ogle.org tror jeg nok). Hust at downloade alle de filer der er på
download siden.

Hilsen
Carsten H

Fra : Enrique

Dato : 15-01-02 01:35

Yello

> [...]

> af det virker. Skal man installere nogle bestemte biblioteker eller
> måske kompilere noget bestem i kernen? Hvordan mounter man en DVD?

Jeg bruger Xine med d4d og DVDnav plugin. Kan afspille crypterede DVDer,
menuer virker ikke 100% (for ikke at sige aldrig), men afspilling er
kanon.

Du kan evt prøve:
http://dvd.sourceforge.net/
Har dog ikke selv prøvet den.