Teologihistorie
Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 14-01-02 15:45

Jeg er ved at læse en knaldhamrende god/klog bog, som jeg gerne vil anbefale
jer. Det er nærmest en filosofihistorie, bare ikke om filosofi, men om de
tanker om Gud og tro, som der har eksisteret op igennem tiderne.
Forfatteren hedder Karen Armstrong og bogen "Gud i kristendom, jødedom og
islam" Jeg har købt den gennem Gyldedals bogklub for et par hundrede kroner,
og blev faktisk overrasket over hvor god den egentlig er.

For mig giver den klarhed over ting som hvad er forskellen på Abrahams og
Moses' tro? Hvordan blev Jesus opfattet i sin samtid, hvad så Paulus i
Jesus? Bogen er en ordentlig sag på flere hundrede sider - og jeg tænkte der
måske er nogle i gruppen der kunne finde tid til at læse den, og dermed få
sig det helt store teologiske overblik. Den må ligge på bibliotekerne.

Marina

Fra : Live4Him

Dato : 14-01-02 16:15

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message
> Jeg er ved at læse en knaldhamrende god/klog bog, som jeg gerne vil
anbefale
> jer. Den må ligge på bibliotekerne.

Man kan også bestille den på :
http://www.bogguiden.dk/find_boeger_bog.asp?_UNR=1428147&brug=

jørgen.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 15-01-02 18:32

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1usmn$2d3$1@sunsite.dk...

> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message
> anbefale
>
> Man kan også bestille den på :
> http://www.bogguiden.dk/find_boeger_bog.asp?_UNR=1428147&brug=

Jamen sikkert ikke til den pris jeg fandt den til i Gyldendals bogklub!.

Forresten - så var der nogle meget gode betragtninger omkring Paulus
opfattelse af Jesus. Erik her i gruppen (jeg kan ikke huske hvad han hedder
til efternavn, men han har vist haft lidt at gøre med LO og pinsekirkerne
engang) hans opfattelse af kristendom ligger faktisk overraskende tæt på
Karen Armstrongs opfattelse af Paulus - og det var især Erik jeg gerne ville
anbefale bogen (men selvfølgelig også dig Jørgen!) Her i januar haster jeg
fra arbejde hjem og så ud at sætte aftenskolekurser i gang - så det bliver
ikke til så mange sider - men ihh hvor jeg nyder bogen!

Marina

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 19:51

Marina Norling Jørgensen <marina-n@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> fra arbejde hjem og så ud at sætte aftenskolekurser i gang - så det bliver
> ikke til så mange sider - men ihh hvor jeg nyder bogen!

Har du et indlæg du kan henvise til, så vi kan få opklaret hvilken Erik du
mener ??

--

E.Dalgas

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 15-01-02 20:29

E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c447a0e$0$201$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> ville
>
> Har du et indlæg du kan henvise til, så vi kan få opklaret hvilken Erik du

Jeg tror nok det er Erik Larsen eller Erik Engelbrecht???
Det var ikke lige dig, jeg havde i tankerne, men Erik der engang fortalte om
sammenhængen mellem Alfred Lorentsens udsagn om at sandheden vil give liv i
overflod og så Alfreds alt for tidlige død.

Fra : Erik Larsen

Dato : 15-01-02 20:48

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville
>
> Har du et indlæg du kan henvise til, så vi kan få opklaret hvilken Erik du

Prøv at læse bogen så får du et chok; Erik?

Erik L

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 16-01-02 19:37

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CH%08.178$On.5572@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> pinsekirkerne

> Prøv at læse bogen så får du et chok; Erik?

Jeg mener nu stadig at Erik Engelbrect har fat i meget af den oprindelige
kristendom i sine argumenter. At vi i al almindelighed ser anderledes på
tingene end man gjorde på Jesu tid er klart, men Karen Armstrong fik åbnet
mine øjne for i hvor høj grad vore forestillinger er ændret, nærmest i
størrelsesordenen lysår.

Marina

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-01-02 19:45

> [...]

> tingene end man gjorde på Jesu tid er klart, men Karen Armstrong fik åbnet
> mine øjne for i hvor høj grad vore forestillinger er ændret, nærmest i

Nu er Gud jo ikke død - heller ikke Helligånden. Og Ånden gør, hvad den vil,
skaber hvad den nævner.

Enten skal vi tro, at Guds kirke er næsten forsvundet helt, og kun består af få
ekstremister, der ikke kommer i nogle menigheder, fordi de alene vide.

Eller også skal vi tro, at Guds kirke på jorden omfatter milliarder af troende,
der hver dag strider Guds sag på deres måde - med Jesus Kristus for øje.

.... Og at Gud har velbehag i dem.

Kristendom er ikke statisk, men stadigt udviklende. Det er først, når man kigger bagud, man
forvandles til en saltstøtte.

"Så fremad da, i Jesu navn!" For nu at citerere Grundtvig.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-01-02 00:34

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ... Og at Gud har velbehag i dem.
>
> Kristendom er ikke statisk, men stadigt udviklende. Det er først, når man

Svært spørgsmål.

Kristendom er Ånd.

Den Levende Guds Ånd.

Og Ånden er viljen til det bedre, til Gud, om man vil.

> "Så fremad da, i Jesu navn!" For nu at citerere Grundtvig.

Ånden (og Gud) er Sit eget fremskridt.

Det er i dèt, den (og Han) virker. Ved Sig selv.

Men den efterlader så vidt jeg ved ingen. Og den omfatter os alle.

Anders Peter Johnsen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 20-01-02 11:38

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c460e6f$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Svært spørgsmål.
>
> Kristendom er Ånd.
>
> Den Levende Guds Ånd.

Ja - lige præcis!
Gud er af et andet stof end noget vi har sanset - vi ser hans skygge - men
Guds væsen er større!

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-01-02 17:58

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kristendom er ikke statisk, men stadigt udviklende. Det er først, når man
kigger bagud, man
> forvandles til en saltstøtte.

Gud der er den samme i går i dag og til evigt tid, skulle Gud så være en
løgner og aligevel forandre sig hele tiden???

Du og din vanvitige religion er måske i evigt udvikling, tag f,eks
folkekirkens udvikling i retning af at gifte sexuelt pervers parforehold.
Bøsser kan med kun et eksamensbevis blive en Guds tjener osv, sikke en
religions udvikling du prædiker for!

> "Så fremad da, i Jesu navn!" For nu at citerere Grundtvig.

Hvorfor ikke "Hyp alle mine kvinder, i Grundtvigs navn", Thi Gruntvig
betyder mere for mange af jer religiøse Grundtviganer end Jesus Kristus
nogen sinde har gjort!

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-01-02 23:16

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> kigger bagud, man
>
> Gud der er den samme i går i dag og til evigt tid, skulle Gud så være en
> løgner og aligevel forandre sig hele tiden???

Det er et bibelsk faktum at Gud skifter mening engang imellem. Læs Første
Mosebog. Eller i dte hele taget hele Gamle Testamente.

Gud er evig, men Han synes altså at skifte mening et par steder. Det
forhindrer Ham ikke i at være eksistensmæssigt evig.

> Du og din vanvitige religion er måske i evigt udvikling, tag f,eks
> folkekirkens udvikling i retning af at gifte sexuelt pervers parforehold.

Er det mig eller Kevin, du sigter til?

> Bøsser kan med kun et eksamensbevis blive en Guds tjener osv, sikke en
> religions udvikling du prædiker for!

Ok, homoseksuelle er altså dårligere mennesker? Som vel også burde stenes på
linje med skøger?
Jeg mener at den Gammeltestamentlige holdning til den slags er forældet med
Jesus og Evangeliet.

> Hvorfor ikke "Hyp alle mine kvinder, i Grundtvigs navn",

"Gadagung-gadagung?"

Hvad med Luther?
Han havde da også flere koner?

Patriarkerne, heriblandt Abraham, dyrkede jo ligefrem flerkoneri.

Thi Gruntvig
> betyder mere for mange af jer religiøse Grundtviganer end Jesus Kristus
> nogen sinde har gjort!

Det er løgn.

Det svarer til at katolikker mener at protestanter tilbeder Luther eller at
protestanter hævder at katolikker tilbeder Paven.
Grundtvig har en Jesusfortolkning som jeg kan tilslutte mig.

Ligesom f.eks. Paulus har en Jesusfortolkning som de fleste kritne
tilslutter sig...

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-02 02:13

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev:

> Hvad med Luther?
> Han havde da også flere koner?

Nej.

> Patriarkerne, heriblandt Abraham, dyrkede jo ligefrem flerkoneri.

Ja, det var normalt dengang.

> Grundtvig har en Jesusfortolkning som jeg kan tilslutte mig.

Lad høre! Jeg tror nemlig ikke, at Grundtvigs billede af Jesus er et,
du kan tilslutte dig. Sagt i al respekt, naturligvis.

> Ligesom f.eks. Paulus har en Jesusfortolkning som de fleste kritne
> tilslutter sig...

Paulus taler selv om, at sandhederne om Kristus er åbenbaret ham fra
Kristus selv. Der ligger derfor ikke nødvendigvis så meget fortolkning
på fænomenet "Kristus" hos Paulus. Men det kan naturligvis anskues
fra flere vinkler.

I øvrigt: Lad os endelig debattere, Anders, du har det med ikke at svare
på mine indlæg

Men nu er jeg efterhånden godt træt af at diskutere med den totalt ignorante
Erik Larsen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-01-02 15:30

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det mig eller Kevin, du sigter til?

Det var Kelvin,

> Ok, homoseksuelle er altså dårligere mennesker? Som vel også burde stenes

> linje med skøger?

De er da elskert af Gud, det er hvad de gør der er galt.

> Jeg mener at den Gammeltestamentlige holdning til den slags er forældet
med
> Jesus og Evangeliet.

"Gadagung-gadagung?"

> [...]
>
> Hvad med Luther?
> Han havde da også flere koner?
>
> Patriarkerne, heriblandt Abraham, dyrkede jo ligefrem flerkoneri.

Nej det er rigtigt

> Det svarer til at katolikker mener at protestanter tilbeder Luther eller
at
> protestanter hævder at katolikker tilbeder Paven.

Nej; jeg sagde ikke de tilbad Grundvig, men i Grundtvigs ider og fortolkning
af Jesus finder de flere livsretninger end de gør i Jesus, Guds Ord. Og det
vil på en måde betyde; Ja! De tilbeder Grundvigs ider og fortolkninger, men
ikke Gruntvig i person.

> Grundtvig har en Jesusfortolkning som jeg kan tilslutte mig.

Ja, men det er ikke det samme som at slutte sig til Guds levende Ord!

> Ligesom f.eks. Paulus har en Jesusfortolkning som de fleste kritne
> tilslutter sig...

Har Grundtvig nogen sinde blevet kastet af en Hest, blevet pisket, fængslet,
lidt skibsforlis eller sadt hele dagen og bedt til Gud i tunger for at få
åbenbaret sandheden fra Gud????

Nej, åndeligt afstumpet var Grundtvig uden Helligåndens fældesskab og hans
ider og fortolkninger er derefter!

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-02 23:36

"Elrik Larsen" <elrik-larsen@get2net.dk> skrev:

> Ja, men det er ikke det samme som at slutte sig til Guds levende Ord!

Hehe, du ved lige så lidt om Grundtvig, som du ved om katolikker og andre
trossamfund. Det er faktisk Grundtvig, der har *udviklet* selve tanken om
Det Levende Ord. Som du jo åbenbart selv benytter. Du er åbenbart
grundtvigianer uden at vide det, Elrik!

Nej du, du er ignorant. Det vil side komplet uvidende om alt, hvad du udtaler
dig om. Helligånden er visdommens Ånd. Du har ingen visdom. Pinligt.

Jeg kan snart ikke andet end le ad dig.

Fra : Mr. D

Dato : 20-01-02 00:30

Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c49f4aa$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Laesto Laeskuli Torum

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-01-02 17:32

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3c49f4aa$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Laesto Laeskuli Torum

Den er gammel, Mr D

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 20-01-02 22:47

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%kC28.77$c36.2543@news.get2net.dk...

> Den er gammel, Mr D

Øv, og jeg som troede jeg stadig var HIP!

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-01-02 21:36

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:%kC28.77$c36.2543@news.get2net.dk...

> Øv, og jeg som troede jeg stadig var HIP!

Nej du! idag skal de være ulæselige

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 22-01-02 00:16

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iZ_28.1263$Z77.6657@news.get2net.dk...

> Nej du! idag skal de være ulæselige

Det er nok rigtigt... men hvis nu jeg gengiver den hele sætning, er jeg så
HIP, eller er den stadig gammel?

Laesti laeskuli torum femi hverrum

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-01-02 08:13

> [...]
> nyhedsmeddelelse:iZ_28.1263$Z77.6657@news.get2net.dk...

> Det er nok rigtigt... men hvis nu jeg gengiver den hele sætning, er jeg så

Jeg har stadig kun en " R** ", så du forlanger meget mere end jeg han klare!

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 22-01-02 15:49

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hi838.15$EU.682@news.get2net.dk...

> Jeg har stadig kun en " R** ", så du forlanger meget mere end jeg han
klare!

En R** ?

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-01-02 07:49

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:hi838.15$EU.682@news.get2net.dk...

> klare!
>
> En R** ?

Ja, en Ru*, hvad tængte du på??

Erik L

Fra : Mr. D

Dato : 23-01-02 15:44

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:J1t38.4$022.262@news.get2net.dk...

> Ja, en Ru*, hvad tængte du på??

Jeg ved ikke hvad en Ru* er. Det var blot det.

Med hensyn til sætningen, jeg kom med, og som du skrev var gammel, handler
det ikke om at have en uddannelse for at forstå den. Den er jo ikke latin
eller noget, men derimod pæredansk. Siges den hurtigt, kan lade som om man
ved en masse. Siges den langsomt, er sætningen såmænd blot som følger

Læs ti læs kul i to rum, fem i hver rum

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-02 15:59

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Læs ti læs kul i to rum, fem i hver rum

NEj...

Nej, jeg forstår den stadig ikke.
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Mr. D

Dato : 23-01-02 16:18

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3665tp100.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> NEj...
>
> Nej, jeg forstår den stadig ikke.

Gør du grin med mig peter?

Simon

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-02 17:27

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Gør du grin med mig peter?

Bare fordi du hedder simon skal du ikke tro, at du har ret til at
kalde dig peter.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Mr. D

Dato : 23-01-02 17:43

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3zo35nic0.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:
>
> Bare fordi du hedder simon skal du ikke tro, at du har ret til at
> kalde dig peter.

Hehe, det er heller noget, jeg normalt gør. Normalt betegner jeg mig selv -
ikke som peter, men - som "hin Viise og Sagtmodige"

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-02 20:20

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Hehe, det er heller noget, jeg normalt gør. Normalt betegner jeg mig selv -
> ikke som peter, men - som "hin Viise og Sagtmodige"

Det er jo nogenlunde det samme...
--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Mr. D

Dato : 26-01-02 07:30

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3d700oowi.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Det er jo nogenlunde det samme...

Hmmm... Han er skarp idag (...den dag)

Mr. D

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-01-02 17:29

> [...]
> trossamfund. Det er faktisk Grundtvig, der har *udviklet* selve tanken om
> Det Levende Ord. Som du jo åbenbart selv benytter. Du er åbenbart

Jeg har ikke i min opfattelse af min kristendom et National Socialistisk
menneskesyn som Grundvig var i besidelse af, et menneske syn hvor de hvide
var mere fra Gud og derfor bedre end alle de andre.

> Nej du, du er ignorant. Det vil side komplet uvidende om alt, hvad du
udtaler
> dig om. Helligånden er visdommens Ånd. Du har ingen visdom. Pinligt.

Men heldigvis ikke et humant intetsigende forviret menneske

> Jeg kan snart ikke andet end le ad dig.

Jeg græder

Erik L

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-01-02 20:01

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev:

> Men heldigvis ikke et humant intetsigende forviret menneske

Ikke forvirret? Forvirret synes jeg ellers er en utrolig velvalgt glose
at sætte på dig.

> Jeg græder

Og med rette.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 20-01-02 11:33

Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c45cf1e$0$95319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kristendom er ikke statisk, men stadigt udviklende. Det er først, når man
kigger bagud, man
> forvandles til en saltstøtte.

Jeg ved ikke om jeg skal opfatte bemærkningen som en opfordring til ikke at
beskæftige mig med tidligere tiders kristendom, men jeg kunne godt lide
hentydningen til Lots kone: Jeg ved godt at i går var som den var - det
spændende er, hvad vi vil med dagen i dag og i morgen. Og Lots kone savnede
fortiden og lod sig forstene i mindet om det tabte.

Du har ret i at kristendommen er en tro i forandring, men også en tro der
lægger stor vægt på den rette lære - i al almindelighed opfattes tro ikke
alene som tillid til Gud, men også som rettro - Man kan jo ikke tillade sig
at tro på hvad som helst, og den troende forventes at have svar på alle
spørgsmål vedrørende tro. I denne gruppe har vi jo alle mange ord for det,
der i bund og grund unddrager sig sproget: Vi ser jo alle kun i spejle og i
gåder, når vi forsøger at forstå Gud.

Jeg har valgt at kigge bagud: Jeg håber på at finde nogle druknende
spædbørn, som jeg kan tage til mig ud i min nutid - i tidens løb er der
smidt meget ud med det snavsede badevand!

Marina

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-01-02 20:08

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP!

> [...]
> tingene end man gjorde på Jesu tid er klart, men Karen Armstrong fik åbnet
> mine øjne for i hvor høj grad vore forestillinger er ændret, nærmest i

Lugter jeg en "aha!-oplevelse?"

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-01-02 20:08

> [...]
> måske er nogle i gruppen der kunne finde tid til at læse den, og dermed få
> sig det helt store teologiske overblik. Den må ligge på bibliotekerne.

Det gør den også. Jeg har den godt nok selv på engelsk i en paperbackudgave,
men det er godt, at den er kommet på dansk.

Desuden kan jeg varmt anbefale dig to beslægtede bøger, der også er oversat,
nemlig Jack Miles' "Gud - en biografi" (som har vundet pulitzerprisen) og
Peter McKenzies "Kristendom - praksis og tro".
Det er begge to bøger, som jeg har fundet under indexnummeret 23
(Kristendom) på mit lokale Bibliotek, så de skulle være til at skaffe.

I øvrigt har Karen Armstong også skrevet en hel bog om "Jerusalem - tro,
historie, politik", som nok også kunne være interessant.

God læselyst!

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-01-02 09:34

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

Jep, på engelsk "A History of God" - en god og anbefalelsesværdig bog.
Kan læses af alle.

>I øvrigt har Karen Armstong også skrevet en hel bog om "Jerusalem - tro,
>historie, politik", som nok også kunne være interessant.

Jep, og ligeledes "Islam - a short story".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men nu behøver I jo ikke regne alt,