Mærkelige ting sker der vist
Fra : Ricki

Dato : 14-01-02 15:37

Hej,

Jeg har i nogen tid undret mig over at mine lag forskubber sig i forhold til
hinanden når jeg publicerer mine animationer. Det kan eksempelvis være at
jeg har lavet en rød ring omkring et emne på scenen, og i mit
layout-vindue ser det helt rigitigt ud, men når jeg tester eller udgiver, så
har det typisk forskubbet sig 1-2 pixels til siden. Desuden har jeg nogle
gange problemer med at importere gif-filer, så de ser ud som da de blev
saved.
Jeg har eksempelvis lige lavet en gif fil hvor der er en sort ramme på 2
pixels hele vejen rundt om, men når jeg
importerer, så kan jeg ikke se rammen i højre side af billedet ( objektet ).
Er der nogle der har oplevet noget lignende, eller har en ide til at
afhjælpe dette problem?

Hilsen Ricki

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-01-02 17:31

Hej Ricki!

Jeg har oplevet det samme med gif-filer. Jeg har fået en stak giffer af
nogle ikoner som er beskåret "helt ind til benet". Når man ser
Flash-filmen mangler højre side af ikonerne. Jeg har måttet ændre
størrelsen på canvas i Photoshop så der er et par pixels luft rundt om
ikonet.

Hilsen Henrik

Fra : Ricki

Dato : 14-01-02 17:43

Jeg prøvede selv at ændre canvas-size i PS til 4 pixels hele vejen rundt (
og gjorde den sort for at være sikker ), men det ændrede desværre ikke ved
resultatet.

Fra : Morten Hjort Falden

Dato : 14-01-02 17:59

Hej der...må jeg være med i den her ?

Ganske som i siger mangler der næsten altid den pixel helt ude til
højre....og oz nogle gange forneden....men det plejer nu at løse sig ved at
gemme den ekstra pixel med ud fra ps.

Noget andet er....har nogen af jer haft det problem med at jeres grafik
bliver fucket op hvis er en skrå kant involveret.....så der kommer sån et
"hak" i det når man eksporter i Flash ??

Hilsen Morten

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-01-02 18:46

> [...]

> og gjorde den sort for at være sikker ), men det ændrede desværre ikke ved

Har du prøvet at undlade at "gøre den sort".

Henrik

Fra : Michael Peo

Dato : 14-01-02 20:38

Som Henrik nævner, så er det en god idé at lave en xtra pixels hele vejen rundt om grafikken (1px plejer at
virke fint), så det ikke ses at flash æder lidt - for det gør Flash tilsyneladende i højre side og i bunden.
Men der er flere ting der spiller ind.
Flash har et andet lille problem med bitmaps (gif's, jpg's og png's) det såkaldte Bitmap Shit -problem.
Bitmap-filer flytter sig tilsyneladende en smule, og bliver gjort en anelse skæve hvis de animeres, noget
animere "hen over dem", bag dem osv. Hvis du nærlæser følgende MM technote:
http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/bitmaps_shift.htm, så vil du få et par evt. løsninger på
problemet.
Jeg har dog oplevet en mærkelig lille særhed ved den ene løsning - At break'e bitmap'en (Modify > Break Apart)
medfører en tilsyneladende "usynlig" skalering af bitmap'en. Prøv selv flg. ex.

lav en 100x100px gif i PhotoShop.
Importér den i Flash
Placér den på scenen
Check info-paletten > aha! 100x100 px
Modify > Break Apart >huh? 98x98 px

Min erfaring er at en kombo af følgende krumspring er nogenlunde til at stole på.:

Lav altid en "border" på 1px (evt. transparent) hele vejen rundt om bitmap'en (i Photoshop)
Slå "Allow Smoothing" fra i Bitmap Properties.
Placér bitmap'en i et Graphic-symbol og Break Apart (nu formindskes den lidt)
Skalér bitmap'en op igen til dens originale str. ved at indtaste de korrekte mål i info-paletten.(W & H)
Placér bitmap'en korrekt i symbolet ved at indtaste i infopaletten -1,-1 (X, Y)

Nu har du et symbol der "opfører sig ordenligt" - sådan som man ville forvente en alm. bitmap ville det.

Et godt tip her til slut:
Placér altid dine "bitmap"-symboler på hele pixels - altså ikke på (120.3,180,8) men i stedet på (120,181)

/peo
www.bandage.dk
www.peo.dk

PS: Til de interesserede, så er jeg lige på trapperne med den der dato for vores "Mød de andre
flashere"-aften.