<hr> er også til lodret streg
Fra : Jesper Tverskov

Dato : 14-01-02 00:06

<hr> bruges både til vandret og lodret streg. Skal stregen være lodret
skal du selvfølgelig bare sætte attributten size større end
attributten width.

F.eks. vil <hr size="100" width="1" /> lave en lodret streg, der er
100 px i højden og 1 px i bredden.

mvh. Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-01-02 01:52

"Jesper Tverskov" <jesper_tverskov@yahoo.dk> skrev

> skal du selvfølgelig bare sætte attributten size større end
> attributten width.
>
> F.eks. vil <hr size="100" width="1" /> lave en lodret streg, der er
> 100 px i højden og 1 px i bredden.

Jo, det vil fungere - men size og width er ikke valid kode på <hr>
mere.

Brug hellere en gif-fil til formålet. Jeg bruger normalt en 10x10 - den
kan strækkes eller klemmes sammen i det uendelige, bare den er
ensfarvet. En gif-fil er i øvrigt meget nemmere at placere, idet en <hr>
som udgangspunkt altid er centreret - og man kan ikke skrive noget
på samme linie, medmindre man putter den ind i en container af en
slags.

--
Allan

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 14-01-02 02:21

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message

> Brug hellere en gif-fil til formålet. Jeg bruger normalt en 10x10 - den
> kan strækkes eller klemmes sammen i det uendelige, bare den er
> ensfarvet.

Når den nu er ensfarvet, hvorfor så ikke bruge en 1x1?

Kenneth

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-01-02 04:25

"Kenneth Brun Nielsen" <s001372@student.dtu.dk> skrev

> Når den nu er ensfarvet, hvorfor så ikke bruge en 1x1?

Det skulle der heller ikke være noget i vejen for. Problemet
er bare at 1x1 er lidt vanskelig at håndtere i et grafikprogram
og vanskelig at se i en browser, da det kun bliver et lille prik,
som man ikke engang kan se farven på. Derfor bruger jeg
10x10 - de fylder stort set det samme, omkring 40 bytes.

--
Allan

Fra : Rasmus Rasmussen

Dato : 14-01-02 14:58

> F.eks. vil <hr size="100" width="1" /> lave en lodret streg, der er
> 100 px i højden og 1 px i bredden.

Som det allerede er nævnt, så er disse attributter ikke valid html, og
bør derfor undgås. I stedet kan man benytte et gif-billede, som også er
nævnt, men i langt de fleste tilfælde, kan man nøjes med at benytte en
CSS-border i den yderkant man vi sætte sin linie.

Eks: <div style="border-right: 2px solid #000;"> ... giver en lodret
streg i højre side.

Det er en måde at gøre det på uden at bruge billeder, og så er det
standardkompatibel kodning.

- Rasmus
http://theprint.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk