Behandling af kældervægge?
Fra : Otto Dan Stiedl

Dato : 13-01-02 13:36

Jeg havde blot tænkt mig at kalke væggene, men en ven har fortalt mig, at
det er bedre at anvende en cementbaseret maling Cempexo? eller noget
lignende er navnet.
Er det klogt og hvorfor?

Fra : Kiksekage

Dato : 13-01-02 15:48

"Otto Dan Stiedl" <otto@stiedl.dk> skrev i en meddelelse news:3bf08.19071$Zm5.1800686@news000.worldonline.dk...
> Jeg havde blot tænkt mig at kalke væggene, men en ven har fortalt mig, at
> det er bedre at anvende en cementbaseret maling Cempexo? eller noget
> lignende er navnet.
> Er det klogt og hvorfor?

Leth fortalte i radioen i forgangne uge, at man kunne smøre "vandtæt" på væggen for at hindre fugtindtrængning - og at
man skulle male 7-8 lag og lade tørre imellem lagene.

Herefter skulle man kunne male med en hvilken som helst maling, man ønsker.

Mh

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 13-01-02 16:35

"Kiksekage" <ingen@direkte.adgang.dk> skrev i en meddelelse news:3c419da0$0$5446$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Herefter skulle man kunne male med en hvilken som helst maling, man ønsker.

Jeg går ud fra at Leths råd gælder den indvendige side af kældervæggene.

Hvis kældervæggene er belastet af fugtindtrængen udefra, vil fugten ophobes i væggen,
og den nedbrydes efterhånden. Derfor er det langt bedre at anvende en diffusionsåben
indvendig behandling idet fugten så fordamper fra væggen og dens fugtindhold mindskes.

Cempexo er en sådan diffusionsåben maling. Mange plastmalinger er for diffusionstætte,
det øger fugtindholdet i væggen, pudset bliver mørt og skaller af i flager. Det sker i vores
kælder som ikke er specielt fugtig.

Man kan kun hindre fugtbelastning udefra ved udvendig dræning, og så kan man lige så
godt også varme- og fugtisolere udvendigt.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : CarstenD

Dato : 13-01-02 17:30

Cempexo er genialt til indvendige, let fugtige kældervægge fordi det indgår
i forbindelse med cementen i væggen og er diffusionsåbent. Dog vil det
selvfølgelig skalle af sammen med evt puds/cementflager. Og, på trods af
Leth, glem alt om at fugtisolere indefra.....

Carsten

Fra : Kiksekage

Dato : 15-01-02 23:41

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:7Nh08.132$jn5.2559@news.get2net.dk...
> Jeg går ud fra at Leths råd gælder den indvendige side af kældervæggene.

http://www.dr.dk/leth/raad/hus.htm#hus38

Mh

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 16-01-02 09:18

> [...]
> Jeg havde blot tænkt mig at kalke væggene, men en ven har fortalt mig, at
> det er bedre at anvende en cementbaseret maling Cempexo? eller noget

Prøv http://www.vandex.dk/ hvor der findes god vejledning i såvel ud- og
indvendig vandtætning på både mur og beton, som produktoversigt.

Mvh. Ulrik Wentzel