cryptocoryne-problem.
Fra : Sofie

Dato : 12-01-02 20:43

Hejsa.

Jeg har en del cryptocoryner i mit
akvarium.
Problemet er at bladene nærmest bliver helt brune.
Som om de visner.
De får gødning, så umiddelbart skulle det ikke
være det der er galt.

Hvad kan det så være?

Mvh.
Sofie

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 12-01-02 21:03

Hej Sofie
Nu skriver du ikke noget om hvor erfaren du er med akvarium og planter.
Generelt gør du klogest i at sige "Nå - cryptocoryner vil ikke gro hos mig."
Hvis du gør eet eller andet så vil der bare være nogle andre planter, der
ikke får det godt.
Hos dig nu kunne jeg forestille mig at Vallesneria og Sværdplanter trives
fortræffeligt, ellers prøv nogle helt andre. Spørg dig godt for i
akvarieforretningen, mange af planterne kan slet ikke gro i vand.
Jeg vil ikke råde dig til at forsøge med alle mulige tilsætninger. Det er
bare penge ud af lommen.
Dem kan du i stedet give til de sultne børn i Afrika.

Hilsen
Jørgen

Fra : Robert Marcussen

Dato : 12-01-02 21:43

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> skrev i en meddelelse
> Hej Sofie
> Nu skriver du ikke noget om hvor erfaren du er med akvarium og planter.
> Generelt gør du klogest i at sige "Nå - cryptocoryner vil ikke gro hos
mig."

Hmm mine crytocoryner ser også forfærdelige ud. Brune blade med en overflade
som er en smule ru i det. De nye blade er ellers meget pæne, men der går
ikke lang tid før de bliver grimme.

> [...]
> akvarieforretningen, mange af planterne kan slet ikke gro i vand.
> Jeg vil ikke råde dig til at forsøge med alle mulige tilsætninger. Det er

Hvorfor skulle disse to planter lige trives godt, og kunne du eventuelt
nævne andre, som du også mener vil vokse godt? Jeg har nemlig for ca. 2-3
uger siden anskaffet mig en Vallisneria Spiralis "Tiger", og den ser ud til
at trives særdeles fortræffeligt. Allerede nu har den sat 4 nye skud, og
"bladene" er fortsat pæne. Dog sidder der på planten nogle små tråde (ser
nærmest ud som om planten har fået øjenbryn), som ikke er så pæne, men det
er vel en slags alger, som den ikke kan gøre for.

> Dem kan du i stedet give til de sultne børn i Afrika.

Det kunne være man skulle overveje det. Jeg tror dog lige jeg vil prøve at
kassere cryptocorynerne og så købe nogle nye når jeg nu skal ud og handle en
gang i næste uge, så derfor gerne nogle forslag.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 13-01-02 00:37

"Robert Marcussen" <robert.marcussen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
overflade
> som er en smule ru i det. De nye blade er ellers meget pæne, men der går

Hvis de ligefrem er ru, lyder det som alger.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Brian Larsen

Dato : 12-01-02 23:42

Der er mange Cryptocoryne arter der udvikler brune blade, har du undersøgt
om det er en af de arter du har!

Angående dét med de ru blade, skyldes det måske at vandet er meget hårdt,
såvidt jeg husker kan cryptocoryner udnytte den CO2 der er bundet i vandet,
og restproduktet er kalk.

Er der nogen der har styr på dette? i såfald kan af- eller bekræfte det?

Jeg har iøvrigt gode erfaringer med at stoppe nogle gødningskugler ned i
bundlaget "7 balls" hedder de vist. det skader i hvert fald heller ikke de
andre planter, tvært imod.

--
Kind Regards

Brian Larsen
6400 Sønderborg

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-01-02 01:04

> [...]
hårdt,
> såvidt jeg husker kan cryptocoryner udnytte den CO2 der er bundet i

det ved jeg ikke. Alle planter bruger CO2. Men der er vist noget med
nogle planter som kan udnytte Calcium Carbonat CaCO3, dvs. kalken i
vandet. De vokser gerne i kalkholdigt vand. Almindelige vandplanter
bruger HCO3- eller H2CO3 tror jeg nok, dvs. den form som opløst CO2
omdannes til jvf. karbonatligevægtsystemet, dog er det pH afhængigt.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : ole larsen

Dato : 13-01-02 00:47

Sofie skrev i meddelelsen <3c409322$0$278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>Problemet er at bladene nærmest bliver helt brune.
>Som om de visner.
>De får gødning, så umiddelbart skulle det ikke

Du giver ikke så mange oplysninger, at man kan diagnosticere. Men Cryptocoryner
er forskellige. Nogle gror fint i (hårdt) Dansk vand, andre gør ikke. Men "brunt" tyder på
for lidt lys eller helt nyt opstartet. Du må give flere oplysninger, bla. hvilke og hvor længe .
Ole

Fra : Sofie

Dato : 13-01-02 12:25

> [...]
"brunt" tyder på
> for lidt lys eller helt nyt opstartet. Du må give flere oplysninger, bla.

Hejsa.

Nu er det godt nok et blødt vands akvarium (250 l)jeg har.
Så umiddelbart skulle det ikke være hådheden der er problemet.
Det er nok nærmere arten så, for de andre cryptocoryner er
nemlig fint grønne.
Jeg har for øjeblikket 2 lysstofrør, men kan sætte et mere til.
Det er heller ikke et nystartet akvarium.
Jeg har et CO2 anlæg liggende et eller andet sted, det
var måske værd at prøve.

Jeg troede faktisk at det måske kunne have været en eller andet
irriterende alge, men så skulle de andre planter jo også have fået det.

Anyway.
Tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Sofie