Post af data fra XML dokument
Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-02 14:13

Jeg har på en XML side der tegnes vha. XSLT i Internet Explorer 6.0 et
formfelt, når man skriver danske karakterer i dette felt kommer de frem til
serveren i et underligt format:

ø = ø
æ = æ
Å = Ã…

osv.

Jeg kører med følgende tegnsæt:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Hvad gør jeg galt?

--
Jakob Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-02 16:59

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev

> Jeg kører med følgende tegnsæt:
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Det ser da fint ud. Det er muligt at du skal have denne med
også:

Oplysningerne har jeg fra
http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp

--
Allan

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-02 21:34

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message
> Det ser da fint ud.

Ja, men det virker desværre ikke

> Det er muligt at du skal have denne med også:

Har jeg allerede prøvet, hvis der er flere der har forslag så skyd endelig
løs, og se evt. problemstillingen her:

<http://www.advice.dk/jakob/xmlpost/> ( Kræver IE6, ved ikke lige om 5.5
kan)

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-02 21:38

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> Har jeg allerede prøvet, hvis der er flere der har forslag så skyd endelig
> [...]

Problemet opstår ikke hvis jeg selv skriver æøå i XML filen., kun når jeg
modtager det fra en form.

--
Jakob Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-01-02 21:54

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev

> <http://www.advice.dk/jakob/xmlpost/> ( Kræver IE6, ved ikke lige
> om 5.5 kan)

Hos mig genererer den

æ = %C3%A6
ø = %C3%B8
å = %C3%A5

hvor æ, ø og burde have været E6, F8 og E5, altså en forskel på
64 dec (40 hex), så det har altså et eller andet med tegnsæt at gøre - uden
at jeg kan komme det nærmere.

Jeg har prøvet med UTF-8 uden at se forskel. UTF-16 og UCS-2 laver
fejl hos mig.

--
Allan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-02 22:48

On Sun, 13 Jan 2002 21:54:13 +0100, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

> [...]
>
>hvor æ, ø og burde have været E6, F8 og E5, altså en forskel på
>64 dec (40 hex), så det har altså et eller andet med tegnsæt at gøre - uden

Det _er_ UTF-8. XML-data kører default med UTF-8 encoding, hvis jeg
husker min teori korrekt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-02 22:59

On Sat, 12 Jan 2002 14:13:23 +0100, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>Jeg kører med følgende tegnsæt:
><?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Det er vel blot tegnsættet på din side. Jeg kunne forestille mig, at
du bør hælde en passende encoding på din <form...> i
http://www.advice.dk/jakob/xmlpost/test.xsl

Måske er løsningen at tilføje attributten accept-charset - fx:
accept-charset="iso-8859-1"

Jeg har ikke selv eksperimenteret med at få klienter til at post'e med
specifikke charsets - men mon ikke klienten i dette tilfælde også
sender information med ang. encodingen?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-01-02 13:14

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> Måske er løsningen at tilføje attributten accept-charset - fx:
> accept-charset="iso-8859-1"

Er prøvet nu, men virker desværre ikke.

Mht. encodingen har jeg prøvet lidt af hvert men jeg kan heller ikke få det
til at virke.

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-01-02 02:38

On Mon, 14 Jan 2002 13:13:33 +0100, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>Er prøvet nu, men virker desværre ikke.

Grumble. Har lige hentet og rodet med det, men jeg kan ikke ændre på
virkemåden.

>Mht. encodingen har jeg prøvet lidt af hvert men jeg kan heller ikke få det
>til at virke.

Kan du ikke "bare" acceptere, at XML som udgangspunkt sender data i
UTF-8? Og så evt. utf8-dekode det, hvis det skulle være nødvendigt?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-01-02 08:16

> Kan du ikke "bare" acceptere, at XML som udgangspunkt sender data i
> UTF-8? Og så evt. utf8-dekode det, hvis det skulle være nødvendigt?

Jo, det kunne jeg selvfølgelig godt men jeg tænker konstant "Det må sku' da
kunne lade sig gøre"

--
Jakob Andersen

Fra : Bo Hedemark Pedersen

Dato : 15-01-02 08:24

Dit underlige format er UTF-8 (som du måske allerede ved). Så du må jo
have sat dette et eller andet sted (eller undladt at sætte andet)!?

Fra : Bo Hedemark Pedersen

Dato : 15-01-02 10:27

Duh! Jeg så ikke lige alle de andre svar i denne nyhedsgruppe. Prøv i
din asp fil at sætte <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
Så bliver det ihvertfald pænt i tekstfeltet, når man sender æøå.

--
Bo Hedemark Pedersen, Konsulent, mailto:bhp@uni-c.dk
UNI-C, Olof Palmes Allé 38, DK-8200 Århus N

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-01-02 20:42

"Bo Hedemark Pedersen" <bhp@uni-c.dk> wrote in message
> Duh! Jeg så ikke lige alle de andre svar i denne nyhedsgruppe. Prøv i
> din asp fil at sætte <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
> Så bliver det ihvertfald pænt i tekstfeltet, når man sender æøå.

Dette er jo kun en lille del af min XML og nogle steder trækker jeg også ÆØ
og Å men ud fra databasen og så fejler XML dokumentet.

--
Jakob Andersen

Fra : Bo Hedemark Pedersen

Dato : 18-01-02 09:45

Okay, så må du jo sørge for at alt er iso-8859-1 encoded. Dvs. du skal
fortælle at din form (outputtet af XSL transformationen) også skal
encodes på denne vis. Så du skal indsætte:
<xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1"/>
umiddelbart efter din <xsl:stylesheet ... deklarering.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-01-02 09:55

> [...]
> <xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1"/>
> umiddelbart efter din <xsl:stylesheet ... deklarering.

Kanon, det virker. Mange tak for hjælpen

--
Jakob Andersen