Lysenkoforskning
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 12-01-02 09:30

Dette er et lille apropos til den standende diskussion om Helmuth Nyborgs
"forsknings"resultater om intelligens hos kvinder og mænd.

Der er ikke - ikke engang summarisk - blevet redegjort for følgende omkring
undersøgelsen:

1. Opstillet videnskabelig hypotese og kriterier for godkendelse/forkastelse
af hypotesen.
2. Udvælgelseskriterier for undersøgelsesgruppen
3. Sammensætningen af det statistiske materiale, herunder muligheden fra
fravalg af deltagelse fra "forsøgspersonernes" side.
4. Metode, herunder testens vægtninger og intelligenskriterier.
5. Statisktisk usikkerhed og stikprøvestrategi.
6. Redegørelse for undersøgerens indvirkning på forsøgspersonerne.

I disse tider nedlægges råd og udvalg og forskning beskæres på bl.a. natur-
og miljøområdet mere eller mindre berettiget. Måske var det en
god idé at Helmuth Nyborgs forskning kom med i regeringens sparekatalog. I
alt fald har jeg ikke set dens videnskabelighed dokumenteret overbevisende,
og man skal jo ikke gå og svine med skatteborgernes penge.

Eller er det en kommende undervisningsminister vi taler om?

Poul Evald Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-01-02 17:38

Scripsit "Poul Evald Hansen" <pevh@vip.cybercity.dk>

> Der er ikke - ikke engang summarisk - blevet redegjort for følgende omkring
> undersøgelsen:

I hans videnskabelige artikel? Eller blot i pressereferaterne?

> alt fald har jeg ikke set dens videnskabelighed dokumenteret overbevisende,
> og man skal jo ikke gå og svine med skatteborgernes penge.

Videnskabeligheden af min forskning er aldrig dokumenteret overhovedet
i dagspressen. Måske burde jeg nedlægges?

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-01-02 19:47

Henning Makholm wrote:

> Videnskabeligheden af min forskning er aldrig dokumenteret overhovedet
> i dagspressen. Måske burde jeg nedlægges?

Forslaget er videresendt til Anders, Thor og Bendt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 15-01-02 06:33

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 15-01-02 06:45

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Forslaget er videresendt til Anders, Thor og Bendt.

Min reaktion skyldes netop, at nogle, også i NGerne synes at tage sagen
alvorligt. Og at nogle tager stilling på en ren politisk-opportunistisk og
ikke fagligt funderet baggrund, d.v.s. uden bare at have sat sig nogenlunde
ind i problematikken omkring, her intelligenstests. Denne gruppe hedder jo
trods alt dk.videnskab, og min pointe, som jeg selv synes er ret tydelig, er
netop en afstandtagen fra og satire over popforskning.
Jeg synes da ikke du skal nedlægges. Du virker da meget seriøs.

--
De bedste hilsner

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-02 11:26

Scripsit "Poul Evald Hansen" <pevh@vip.cybercity.dk>

> trods alt dk.videnskab, og min pointe, som jeg selv synes er ret tydelig, er
> netop en afstandtagen fra og satire over popforskning.

Min pointe er at man ikke kan dømme popforskning udfra
pressereferater. Så er man ikke et hak bedre selv.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"