TCP IP interface til harddisk
Fra : Danny

Dato : 10-01-02 20:21

Hej

Jeg tænkte på om der ikke findes noget en eller anden hardware dims
hvormed man kan sætte en harddisk på et netværk.
Eksisterende løsninger kunne være NAS, men prisen
Filsystem kunne f.eks. være ftp eller lign.?
Er det nogen der har hørt om noget sådant?

/Danny

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 21:16

Hej ingenspam.danny.poulsen@email.dk (Danny)

>Jeg tænkte på om der ikke findes noget en eller anden hardware dims
>hvormed man kan sætte en harddisk på et netværk.

Det tætteste jeg kan komme i tanke om er SAN tekonoliger baseret på
SCSI over ethernet. Men det kan jeg næppe tro er det du søger.

>Eksisterende løsninger kunne være NAS, men prisen

En standard maskine, et server-OS på det og du har en "NAS". Det
behøver ikke være dyrt.

>Filsystem kunne f.eks. være ftp eller lign.?

FTP er ikke et filsystem. Det er en netværksprotokol.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Simon Strandgaard

Dato : 10-01-02 22:06

Der findes USB HD controllere.
Mon man kan koble en enhed sammen med en USB->ethernet tingest?
så man opnår at have en HD på sit ethernet, vil det virke?
jeg tvivler selv, men det kan jo tænkes det vil virke?

SimonS

Danny <ingenspam.danny.poulsen@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3de8c5.3056882@news.cybercity.dk...

Fra : Henning Birch

Dato : 11-01-02 10:32

ingenspam.danny.poulsen@email.dk (Danny) skrev i

> [...]
> Eksisterende løsninger kunne være NAS, men prisen
> Filsystem kunne f.eks. være ftp eller lign.?
> Er det nogen der har hørt om noget sådant?

Hvad med at skaffe en 486 8MB RAM [*], smid et netkort, 3 harddiske
(RAID5) i, Linux og så har du en prof. (næsten da) filserver for det de 3
harddiske koster. Den kan du så sætte op som du lyster med ftp etc.

[*] Kan vel skaffes for portoen.
--
Henning

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 11-01-02 14:20

"Henning Birch" <henning_birch@spamfælde.yahoo.com> wrote in message
> [...]
> (RAID5) i, Linux og så har du en prof. (næsten da) filserver for det de 3
> harddiske koster. Den kan du så sætte op som du lyster med ftp etc.

Hvis man skal ha' windows fil deling, så skal man i få fald køre Samba - og
det kræver altså noget af CPU'en... i så fald er en 486 ikke nok siger min
erfaring mig. Jeg kører selv noget tilsvarende på en Pentium 133mhz, og den
kan altså godt blive lidt svedt af og til hvis man flytter meget data.

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-02 17:13

"Jacob Kaagaard" <jacob@kaagaard.com> writes:

> Hvis man skal ha' windows fil deling, så skal man i få fald køre Samba - og
> det kræver altså noget af CPU'en...

Jeg ville også umiddelbart satse på lidt mere end 8 MB RAM, da Linux
er ret god til at cache ting. På min hjemmeserver, som har 256 MB
RAM og kører 2.4.17 ser hukommelsesforbruget fx således ud:

$ free
total used free shared buffers cached
Mem: 255476 227400 28076 0 29508 120956
-/+ buffers/cache: 76936 178540
Swap: 160608 7460 153148

Hvilket betyder at den bruger ~120 MB til cache og ~29 MB til diverse
buffere. Det kan man godt mærke (som en positiv ting) når man flytter
store filer til og fra den.

--
Jacob - www.bunk.cc
Rome wasn't burnt in a day.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-01-02 20:01

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-01-02 23:32

> [...]
> (RAID5) i, Linux og så har du en prof. (næsten da) filserver for det de 3
> harddiske koster. Den kan du så sætte op som du lyster med ftp etc.

Er en 486 ikke lidt lovlig optimisk hvis du har intensioner om at fylde en
100mbit NIC?

/Dennis

Fra : Henning Birch

Dato : 11-01-02 23:35

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i

> Er en 486 ikke lidt lovlig optimisk hvis du har intensioner om at fylde
> en 100mbit NIC?

Muligvis har jeg skudt lidt over målet, men det kommer vel også an på
behovet. Mit indtryk var ikke at der var det store behov (læs <10Mbit
NIC). En Pentium 133 burde vel også kunne skaffes til 0 kr. (+porto)

Der blev spurgt om én harddisk med ftp - hvad skal der til for at drive
det ?

--
Henning

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 12-01-02 03:38

"Henning Birch" <henning_birch@spamfælde.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Muligvis har jeg skudt lidt over målet, men det kommer vel også an på
> behovet. Mit indtryk var ikke at der var det store behov (læs <10Mbit
> NIC). En Pentium 133 burde vel også kunne skaffes til 0 kr. (+porto)

Jeg har en P150'er med 40mb ram og den kan jeg hente max 3Mbyte/sek fra. Jeg
havde håbet på lidt hurtigere(like 7Mbyte/sek) men det kan den ikke klare.
CPU-belastningen under overførsel er på 90-100% under x-fer så jeg tror
begrænsningen ligger der.

MVH
Thomas

Fra : testpersonen

Dato : 12-01-02 18:08

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> CPU-belastningen under overførsel er på 90-100% under x-fer så jeg tror
> begrænsningen ligger der.

Det lyder mere som dårlig kabel/forbindelse/opsætning.. Jeg havde engang et
netværk som kørte godt hvor der så lige skulle en pc mere ind. efter den kom
ind var ALT netværk 100år om at virke og sende og alt det der... Det jeg
fandt ud af var at den nye PC skulle have reinstall af software (windose og
netkort) så virkede det fortrindeligt igen... dette var en P266....

Testpersonen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-02 20:32

On Sat, 12 Jan 2002 03:38:28 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
> [...]

> CPU-belastningen under overførsel er på 90-100% under x-fer så jeg tror

Er det også en Unix, eller er det Windows?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-01-02 08:28

Jeg
> Er det også en Unix, eller er det Windows?

Det var RedHat Linux 6.2 med nyeste kernel(dengang)....

MVH
Thomas som undskylder det lidt forsinkede indlæg...