CSS-defineret tabel er ikke usynlig i Oper~
Fra : Thomas Makro

Dato : 10-01-02 11:00

Af en eller anden grund er rammen om det øverste (pil, overskrift og
logo) på www.dmcn.dk/tmakro/default.asp usynlig i IE5 og 6, men ikke i
Opera 6.
Som man også kan se ved at tage et kig på kildekoden af ovenstående
link, så er tabellen defineret/startet således:

og i stylesheetet:
#tab_usyn {
   border: none;
   width: 100%;
   table-layout: fixed;
}

Jeg ønsker at rammen skal være usynlig i begge browsere. Er det muligt
med CSS?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : CHRistian

Dato : 11-01-02 02:10

Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk>'s posting:

>Af en eller anden grund er rammen om det øverste (pil, overskrift og
>logo) på www.dmcn.dk/tmakro/default.asp usynlig i IE5 og 6, men ikke i
-klip-
>#tab_usyn {

Så vidt jeg lige husker, er '_' ikke gyldig til at navngive med...

Desuden er der også et del andre fejl, der bør rettes:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.dmcn.dk%2Ftmakro%2FDMCN-skabelon.css&warning=2&profile=css2>

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Thomas Makro

Dato : 11-01-02 18:38

On Fri, 11 Jan 2002 02:09:34 +0100, CHRistian <nospam@direkte.org>
wrote:

>Så vidt jeg lige husker, er '_' ikke gyldig til at navngive med...
>
>Desuden er der også et del andre fejl, der bør rettes:
> [...]

Tak for hjælpen!
Nu har jeg rettet en del i det.
Det kom nu lidt bag på mig, at der var så mange problemer med
stylesheetet, da det er lavet i en style-sheet editor, som åbenbart
ikke er perfekt...
Men dét lader det til, at ovenstående online-validator heller ikke er,
for den kan ikke finde ud af mine HTML-kommentarer, og de ID'er jeg
kalder stylesheetets elementer med.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : CHRistian

Dato : 11-01-02 20:39

Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk>'s posting:

>Det kom nu lidt bag på mig, at der var så mange problemer med
>stylesheetet, da det er lavet i en style-sheet editor, som åbenbart

Trust no one

Af ren nysgerrighed: Hvilken editore er der tale om?

>Men dét lader det til, at ovenstående online-validator heller ikke er,
>for den kan ikke finde ud af mine HTML-kommentarer,

Du mener vel HTML-validatoren (og ikke CSS-validatoren).

Det er faktisk også forkert (altså ikke HTML-validatoren). Der må
ikke være 2 eller flere sammenhængende --'er i en kommentar.

>og de ID'er jeg kalder stylesheetets elementer med.

Det er fordi, det også er forkert, den måde at angive et
HTML-elements CSS-angivelse.

Sagen er, at du (eller dit program?) *flere gange* bruger *samme*
værdi i flere forskellige ID-angivelser i HTMLen. Det må man ikke.
En ID-værdi i et (html)dokument må kun optråde én gang i dokumentet.
Du har brugt den samme ID-værdi flere gange.

Den korrekte måde at gøre det på: Brug "class" i stedet for "id" (og
ret tilsvarende i css-filen, det vil grundlæggende sige fjern "#").

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Thomas Makro

Dato : 12-01-02 10:41

On Fri, 11 Jan 2002 20:39:28 +0100, CHRistian <nospam@direkte.org>
wrote:

>Trust no one

>Af ren nysgerrighed: Hvilken editore er der tale om?
TopStyle Pro 2.5, da det tilfældigvis var en jeg havde adgang til.
Den har en StyleChecker funktion til at fange fejl, men den skal man
åbenbart ikke stole for meget på. Ellers et udmærket prg.

>Du mener vel HTML-validatoren (og ikke CSS-validatoren).
Korrekt.

>Det er faktisk også forkert (altså ikke HTML-validatoren). Der må
>ikke være 2 eller flere sammenhængende --'er i en kommentar.
Ahaa. Det er rettet nu.

>Den korrekte måde at gøre det på: Brug "class" i stedet for "id" (og
>ret tilsvarende i css-filen, det vil grundlæggende sige fjern "#").
....og erstat med punktum - fandt jeg så ud af...

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-01-02 13:33

Problemet med at du havde brugt et ID flere gange på siden kan du ikke
klandre TopStyle for. Der var jo ingen måde den kunne vide at du ville
forsøge det.

Fra : Thomas Makro

Dato : 12-01-02 23:22

On Sat, 12 Jan 2002 13:33:20 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Problemet med at du havde brugt et ID flere gange på siden kan du ikke
>klandre TopStyle for. Der var jo ingen måde den kunne vide at du ville
>forsøge det.
Det har du fuldstændig ret i. Men det var nu heller ikke det jeg
tænkte på da jeg skrev som jeg gjorde (det kunne du ikke vide), men
derimod de fejl der var i stylesheetet - bl.a. manglende
enhedsangivelse på font-size, hvilket TopStyles interne StyleChecker
ikke brokkede sig over.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-02 23:31

Sat, 12 Jan 2002 23:21:41 +0100, skrev Thomas Makro
<makro@cyberjunkieFJERN.dk>:

>bl.a. manglende
>enhedsangivelse på font-size, hvilket TopStyles interne StyleChecker
>ikke brokkede sig over.

Det gør den da i min udgave.

»Length values other than zero require a unit«

Laver du style sheetet i TopStyle, så indsætter den da også en
enhed.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-01-02 00:14

On Sat, 12 Jan 2002 23:31:02 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Det gør den da i min udgave.
Tja, det gjorde den desværre ikke hos mig...

>Laver du style sheetet i TopStyle, så indsætter den da også en
>enhed.
Mit stylesheet var lavet, før det røg en tur i TopStyle, måske derfor?
Selvom dét ikke burde hindre checkeren i at finde fejl...

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-01-02 01:15

Sun, 13 Jan 2002 00:14:05 +0100, skrev Thomas Makro
<makro@cyberjunkieFJERN.dk>:

>Mit stylesheet var lavet, før det røg en tur i TopStyle, måske derfor?
>Selvom dét ikke burde hindre checkeren i at finde fejl...

Næh, det burde det ikke.
Jeg skriver aldrig style sheets i Top Style eller en anden
css-editor, men i den go'e gamle notepad.

Jeg bruger kun Top Style, hvis der er noget jeg er i tvivl om og
så lige til at tjekke den med bagefter, f.eks. for
browserkompatiblitet.

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-01-02 22:10

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev

> Men dét lader det til, at ovenstående online-validator heller
> ikke er, for den kan ikke finde ud af mine HTML-kommentarer,
> og de ID'er jeg kalder stylesheetets elementer med.

Det er ikke validatoren der fejler noget:

#pcent {
color : black;

}

Du skal altid definere "background" når du definerer "color"
og omvendt.

--
Allan

Fra : mola

Dato : 11-01-02 22:29

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> #pcent {
> color : black;

> Du skal altid definere "background" når du definerer "color"

Det er der vist ikke belæg for at hævde. "Bør" er nok det korrekte ord. Og
det er i givet fald kun for egen (og evt. inferiøre useragents) skyld.

mvh
mola

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-02 00:52

"mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der vist ikke belæg for at hævde. "Bør" er nok det korrekte
> ord. Og det er i givet fald kun for egen (og evt. inferiøre useragents)
> skyld.

Skal eller bør - forskellen er ikke så stor

Validatoren foreslår at man bruger background og color sammen -
det er det eneste jeg har forholdt mig til - og hvis det skal valideres,
så "skal" det vel være sådan - eller "bør" være sådan - jeg kan ikke
lige se forskellen - kan du?

--
Allan

Fra : mola

Dato : 12-01-02 02:08

> [...]
> det er det eneste jeg har forholdt mig til - og hvis det skal valideres,
> så "skal" det vel være sådan - eller "bør" være sådan - jeg kan ikke

En "warning" er en advarsel, og altså ikke et krav. Det er stadig fuld valid
CSS. Derfor SKAL man altså ikke...

Så der er absolut forskel.

mvh
mola

Fra : Thomas Makro

Dato : 12-01-02 10:45

On Sat, 12 Jan 2002 02:08:00 +0100, "mola" <mola@vip.cybercity.dk>
wrote:

>En "warning" er en advarsel, og altså ikke et krav. Det er stadig fuld valid
>CSS. Derfor SKAL man altså ikke...
Heldigt, for sådan ser jeg også på det.

Jeg har med vilje undladt at definere baggrunden et par steder, for at
kunne sætte baggrundsfarven i HTML-koden, eftersom at det er
nødvendigt visse steder. Nå ja, jeg kunne tilføje nogle flere
elementer til mit stylesheet, og så blot kalde de pågældende elementer
fra HTML-koden, men det synes jeg er at 'gå over åen efter vand'.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-01-02 13:33

Du kan blot sætte den til "transparent" så slipper du for en warning
og kan stadig se den farve du har specificieret i HTML'en.

On Sat, 12 Jan 2002 10:45:22 +0100, Thomas Makro

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-01-02 10:51

<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Du kan blot sætte den til "transparent" så slipper du for en warning
>og kan stadig se den farve du har specificieret i HTML'en.

Det måtte jeg naturligvis prøve
Hvis både table og tr har
   background-color : transparent;
så virker det ikke i IE6, men hvis kun table er transparent, så virker
det. Weird...

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : mola

Dato : 13-01-02 11:09

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Det måtte jeg naturligvis prøve
> Hvis både table og tr har
> background-color : transparent;
> så virker det ikke i IE6, men hvis kun table er transparent, så virker
> det. Weird...

Og ikke nok med det. Min NN4.03da fortolker konsekvent
"background-color:transparent" som om at baggrunden skal være "sort",
hvilket ofte gør det vanskeligt (for ikke at sige umuligt) at læse teksten.

Det er ikke fordi jeg har noget som helst til overs for browseren, men der
er jo stadig stakler der er tvunget til at bruge den.

mvh
mola

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-01-02 17:00

Brug ikke inline styles men udelukkende stylesheets. NS4 prøver at
gætte sig til hvordan inline styles skal fortolkes selvom den ikke
forstår dem hvilket kan lede til mærkelige resultater, ja til og med
til at NS chrascher.
Når man bruger stylesheets vil NS4 som regel ignorere hvad den ikke
forstår sådan som den altid burde gøre.

Fra : mola

Dato : 13-01-02 18:21

> [...]
> til at NS chrascher.
> Når man bruger stylesheets vil NS4 som regel ignorere hvad den ikke

Konsekvent var nok at tage munden lidt for fuld, men her er et perfekt(*)
eksempel med stylesheet (ikke inline):

http://mola.homepage.dk/nn/

og her er hvordan det ser ud i min NN4.03da:
http://mola.homepage.dk/nn/nn403da.gif

mvh
mola

(*) både css og html validerer på w3c

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 15-01-02 18:12

> [...]
> eksempel med stylesheet (ikke inline):
>
> http://mola.homepage.dk/nn/
>
> og her er hvordan det ser ud i min NN4.03da:

Min Netscape Communicator 4.78 får også tabellen til at gå i sort. Men
hvis jeg nu i stedet bruger
background-color: inherit
i style sheet'et, så virker det. inherit er mere generelt anvendelig end
transparent, fordi at inherit også kan bruges på color.

--
Gunnar Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-01-02 23:11

"Gunnar Vestergaard" <post@gunnar-v.dk> skrev

> hvis jeg nu i stedet bruger
> background-color: inherit

Jeg har haft held med bare at skrive background i stedet for
background-color.

Bruger NN4.04DK.

--
Allan

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 18-01-02 02:09

Allan Vebel <allan@vebel.dk> skrev:
> Jeg har haft held med bare at skrive background i stedet for
> background-color.

Nå ja, men forskellen er blot at background er en forkortelse der dækker
over flere properties, nemlig
background-color, background-image, background-repeat,
background-attachment og background-position.

Med background kan du angive en eller flere af disse på en gang, bare
ved at skrive background, kolon og så de tilhørende værdier.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/
er en god kilde til information.

--
Gunnar Vestergaard

Demokrati: To ulve og et lam der stemmer om
hvad de skal have til middag.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-02 14:25

"Gunnar Vestergaard" <post@gunnar-v.dk> skrev

> Med background kan du angive en eller flere af disse på
> en gang

Det er jeg klar over. Det var bare en ide til at få det til at
fungere i NN4 også. Den forstår background, mens andre
css-ting fejler i nogle versioner af NN4.

--
Allan

Fra : mola

Dato : 16-01-02 19:03

"Gunnar Vestergaard" <post@gunnar-v.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i style sheet'et, så virker det. inherit er mere generelt anvendelig end
> transparent, fordi at inherit også kan bruges på color.

Mit svar var baseret på JPK's svar til TM, og skulle blot understrege, at
der kan være problemer med tidligere modeller af NN og "transparent".

mvh
mola

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 15-01-02 18:12

> [...]
>
> Det er ikke fordi jeg har noget som helst til overs for browseren, men der
> er jo stadig stakler der er tvunget til at bruge den.

Ja, det er jo værd at tænke over, når du siger at nogle er tvunget til
at bruge den. For det er jo ret fristende at meddele brugere af NN 4.x
at de ikke kan bruge browseren til at se visse sider. For det gør jeg på
min frontside. Men jeg vil så overveje det igen, hvis der er mange der
stadig bruger den.

Men hvilke situationer gør at man er tvunget til at bruge NN4.x?

Fra : mola

Dato : 16-01-02 19:13

> Men hvilke situationer gør at man er tvunget til at bruge NN4.x?
> --
> Gunnar Vestergaard

Hvis man sidder et sted hvor man ikke selv er herre over installationen og
den systemansvarlige har bestemt sig for at du skal anvende NN4.x. Det har
bl.a. været*) skik og brug i universitetsverdenen og på biblioteker.

*)har ikke dugfriske oplysninger, men har en side hvor besøgende ofte er at
finde i de kredse, og der er >10% NN4.x hits.

mvh
mola

Fra : Marie Antonsen

Dato : 16-01-02 19:44

mola wrote:

> [...]
>
> *)har ikke dugfriske oplysninger, men har en side hvor besøgende ofte er at
> finde i de kredse, og der er >10% NN4.x hits.

datalogisk institut og matematisk institut på Århus Universitet bruger
netscape 4.7x, på datalogi er der dog mozilla 0.9.5 på linux-maskinerne

/Marie

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 16-01-02 20:38

Marie Antonsen <marie@daimi.au.dk> skrev:
> datalogisk institut og matematisk institut på Århus Universitet bruger
> netscape 4.7x, på datalogi er der dog mozilla 0.9.5 på linux-maskinerne

Det virker ikke særligt tidssvarende. Udviklingen er jo langt derhenne
hvor den nævnte installation af software forlængst er overhalet. Den der
Mozilla 0.9.5, hvordan har den det med HTML4 og CSS2?

Netscape 4.7x er dybt godnat og jeg kan ikke forstå at en
netværksadministrator tager sig selv alvorligt når han bruger så gammel
en browser.

--
Gunnar Vestergaard

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 16-01-02 21:28

Gunnar Vestergaard wrote:

> Det virker ikke særligt tidssvarende. Udviklingen er jo langt derhenne

Vi tager et eksempel: IMF (Institut for matematiske fag) har x
terminaler der alle logger op mod samme server. Jeg synes det er et
fortræffeligt valg, idet deres nyeste server en en dual 1 Ghz p3 med 1
GB ram. Fordel det på 50 clienter der kører mozilla! Det går noget bedre
med NN4

> hvor den nævnte installation af software forlængst er overhalet. Den der
> Mozilla 0.9.5, hvordan har den det med HTML4 og CSS2?

Mit gæt er: bedre end NN6

> Netscape 4.7x er dybt godnat og jeg kan ikke forstå at en
> netværksadministrator tager sig selv alvorligt når han bruger så gammel
> en browser.

[flamebait ignoreret]

/Daniel

--
Dat./Mat. Studerende v. Århus Universitet
Stud. Prog. for CPN gruppen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-01-02 17:46

Jeg kan ikke se hvorfor. Mozilla er da ikke (efter hvad jeg har set)
tungere at køre med end NN4.

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 16-01-02 20:38

Jeg skrev:

> [...]
>
> *)har ikke dugfriske oplysninger, men har en side hvor besøgende ofte er at
> finde i de kredse, og der er >10% NN4.x hits.

Jamen det kan simpelt hen ikke være rigtigt at den systemansvarlige
mener at det skal være sådan. Han må da have støv på hjernen. Lad mig få
fat i ham. Og lad os vende tilbage til moderne tider og se hvad der
findes på markedet. Han må da kunne påvirkes. Det kan ikke være rigtigt.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 16-01-02 21:33

Gunnar Vestergaard wrote:

> [...]
> fat i ham. Og lad os vende tilbage til moderne tider og se hvad der
> findes på markedet. Han må da kunne påvirkes. Det kan ikke være rigtigt.

[trying to ignore flamebait.... failed!]

Har du nogensinde prøvet at køre en mozilla på en SGI indy der kører
IRIX 6.5, eller en sun4 der kører SunOS 5.7?

Det er ikke alle der kører x86-compatible maskiner! Og slet ikke
WinBlows/Linux

/Daniel

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 16-01-02 21:49

Daniel Nielsen <djn@daimi.au.dk> skrev:
> Har du nogensinde prøvet at køre en mozilla på en SGI indy der kører
> IRIX 6.5, eller en sun4 der kører SunOS 5.7?

Nej det har jeg ikke. Men vil du fortælle mig at nyere browsere skulle
være et større problem at installere?

> Det er ikke alle der kører x86-compatible maskiner! Og slet ikke
> WinBlows/Linux

Du må gerne forklare mere udførligt hvad du mener. Er det et stort
problem at opgradere browseren?

--
Gunnar Vestergaard

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 16-01-02 23:19

Gunnar Vestergaard wrote:

> Nej det har jeg ikke. Men vil du fortælle mig at nyere browsere skulle
> være et større problem at installere?

Ja. specielt hvis du har nogle gamle maskiner og har prioriteret
anderledes med pladsen.

> Du må gerne forklare mere udførligt hvad du mener. Er det et stort
> problem at opgradere browseren?

Til de gamle sgi og gamle sun er det ikke tåleligt at køre med en så
stor og tung browser som mozilla. NN4 er derimod til at have med at gøre!

Og så er en browser ikke systemkritisk software.

/Daniel

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-02 01:42

"Daniel Nielsen" <djn@daimi.au.dk> skrev

> Til de gamle sgi og gamle sun er det ikke tåleligt at køre
> med en så stor og tung browser som mozilla. NN4 er
> derimod til at have med at gøre!

Hvad hjælper det at NN4 kan køre på nævnte maskiner, hvis
den ikke kan vise det webdesign der bliver anvendt i dag - og
er valid kode efter standarden?

Så må det da være maskinerne der skal opgraderes så de
kan anvende de nye browsere

--
Allan

Fra : Marie Antonsen

Dato : 18-01-02 01:02

Allan Vebel wrote:

> [...]
> er valid kode efter standarden?
>
> Så må det da være maskinerne der skal opgraderes så de

hvad er bedst x maskiner til y studerende eller x/2 til y studerende?

universiteterne har ikke ret mange penge...

/Marie

--
Marie Antonsen
matematik-filosofi studerende

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-02 14:30

"Marie Antonsen" <marie@daimi.au.dk> skrev

> universiteterne har ikke ret mange penge...

Browsere er gratis

--
Allan

Fra : Marie Antonsen

Dato : 18-01-02 20:58

Allan Vebel wrote:

> "Marie Antonsen" <marie@daimi.au.dk> skrev

> Browsere er gratis

til computere til at køre browserne

/Marie

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 15-01-02 18:12

> [...]
> Hvis både table og tr har
> background-color : transparent;
> så virker det ikke i IE6, men hvis kun table er transparent, så virker

Virker det hvis du bruger
background-color: inherit
begge steder?

Hvis situationen nu var den omvendte, nemlig at CSS-validatoren gav
advarsel om at man ikke havde defineret color ifm. at background-color
var defineret, så kan
color:inherit
bruges. inherit er mere generelt anvendelig.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-02 14:08

"mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev

> En "warning" er en advarsel, og altså ikke et krav. Det er
> stadig fuld valid CSS. Derfor SKAL man altså ikke...

Du får ret og jeg får fred

Derfor kan man lige så godt sætte denne "background" så
man *ikke* får denne "warning" - det var bare der jeg ville hen.

--
Allan

Fra : mola

Dato : 12-01-02 18:22

> "mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev

> Du får ret...

Tak

> ...og jeg får fred

vær nu ikke for sikker på det

> Derfor kan man lige så godt sætte denne "background" så
> man *ikke* får denne "warning" - det var bare der jeg ville hen.
> --
> Allan

OK. Det var bare lidt svært at tolke dit svar til hr. Makro på den måde.

Og så ved jeg godt det ikke er pænt, men her er et pluk fra din egen css på
vebel.dk:

body
{
margin-left:10px;
margin-top:10px;
margin-right:0;
margin-bottom:10px;
background:#ffffff;
}

td
{
font-family: arial, ms sans serif;
font-size: 12px;
color: #000000;
vertical-align:top;
}

Det kan jo godt lade en i tvivl - ikk'?

mvh
mola
.... der også er en "synder"

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-02 22:39

"mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev

> OK. Det var bare lidt svært at tolke dit svar til hr. Makro
> på den måde.

Du skal bare gøre hvad jeg tænker - ikke hvad jeg skriver

> Og så ved jeg godt det ikke er pænt, men her er et pluk fra
> din egen css

Jo, det var da pænt af dig, men jeg har jo ikke noget på min side
i øjeblikket der bruger noget af det du har fremhævet.

Hvis det kan glæde dig, så er det rettet nu.

--
Allan

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-01-02 02:20

post@gunnar-v.dk (Gunnar Vestergaard) writes:

> [...]
> få fat i ham. Og lad os vende tilbage til moderne tider og se hvad der
> findes på markedet. Han må da kunne påvirkes. Det kan ikke være

Bah, du antager at surfning er maskinernes primære formål.

Systemadministratorernes tid er en begrænset ressource, og jeg vil da
langt hellere have at mine sysadmins bruger tiden på de vitale
funktioner samt på at vedligeholde de redskaber, man bruger til det
egentlige "arbejde", end på at rende og opgradere browsere hele tiden.

Men anyway, flere steder bruger man Uni-C's distribution af programmer
<http://uni-x.uni-c.dk/>, så du kan jo prøve at skrive til
uni-x(at)uni-c.dk for at spørge om, hvorfor de kun inkluderer Netscape
4.x.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-01-02 03:45

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev
> [...]
> funktioner samt på at vedligeholde de redskaber, man bruger til det
> egentlige "arbejde", end på at rende og opgradere browsere hele tiden.

Blot en kommentar til ovenstående postulat

En browseropgradering kombineres naturligvis med de mange andre
opgraderingsopgaver af den dygtige administrator (Sådan var jeg da, da jeg
var dygtig systemadministrator :) ).

Hvis man virkelig hæger til NN4X må det være en politisk beslutning og ikke
en administrativ pga. for få ressourcer. Der har jo været adskillige år til
at skifte til til en mere tidsvarende browser.

I ovenstående synes jeg også du neglicerer surfing til en ting, man gør for
sjov. Brug af nettet er en meget vigtig del af undervisningen mange steder.
De fleste af de, jeg kender studerer inden for det merkantile eller inden
for IT hvor nettet bruges meget til at finde oplysninger. Jeg skal så ikke
kunne sige, om det forholder sig anderledes på universitetet.

Men, måske bruges nettet ikke særlig meget disse steder, fordi mange
oplysninger er utilgængelige med NN4 (Uanset hvilke holdninger der ellers
findes til optimering af sider til NN4 her i gruppen)?

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 18-01-02 00:23

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> writes:

> [...]
>
> Hvis man virkelig hæger til NN4X må det være en politisk beslutning og
> ikke en administrativ pga. for få ressourcer.

Jeg tvivler meget på det er politisk. Det sted jeg kender til, bruger
man Uni-C's distribution (som jeg omtalte tidligere) på Unix
workstations -- så hvilken browserversion der findes, er formodentligt
slet ikke noget de beskæftiger sig med lokalt.

Jeg har svært ved at se, hvordan det kan undgå at bruge flere
ressourcer, hvis de selv skulle vedligeholde installationen af alle de
programmer, som er i pakken.

Så kan man så spørge, hvorfor Uni-C ikke inkluderer Netscape 6. Jeg ved
det ikke, men jeg vil tro det hænger sammen med at den ikke findes til
de nødvendige platforme. Netscape 4.x findes til Tru64, Irix og AIX --
det gør version 6 SVJV ikke.

> Der har jo været adskillige år til at skifte til til en mere
> tidsvarende browser.

Hvad hjælper det, når Netscape ikke har en version til Tru64?

> [...]
> merkantile eller inden for IT hvor nettet bruges meget til at finde
> oplysninger. Jeg skal så ikke kunne sige, om det forholder sig

Der er måske den forskel, at det primære formål med nogle af de
computing« -- fx udregninger, databehandling, simulationer,
dataopsamling. Det er en lidt anden funktion end en maskine, der mest
skal bruges til tekstbehandling, regneark, internet osv.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-01-02 01:56

> [...]
> workstations -- så hvilken browserversion der findes, er formodentligt
> slet ikke noget de beskæftiger sig med lokalt.
[SNIP]

Sorry, jeg kan se jeg tog fejl nu.

Jeg læste dit indlæg som om, der både var Unix og Windows maskiner - når jeg
nu læser det igen kan jeg slet ikke forstå hvor jeg mon havde fået den
opfattelse fra.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk