Køb/Salg af brugte varer
Fra : Jens Jönsson

Dato : 09-01-02 20:26

Hej!

Jeg påtænker mig at begynde at sælge brugte varer, da jeg tit støder på
partier af ting der kunne være interessante for andre. Dvs. varer som jeg
køber brugt af privatpersoner eller firmaer og sælger videre til
privatpersoner eller firmaer.
Jeg er i den forbindelse i tvivl om hvordan det nøjagtigt foregår.
Her tænker jeg specielt på:

Hvordan skal jeg forholde mig bogføringsmæssigt når jeg køber varer af en
privatperson. Er der noget jeg som firma skal være opmærksom på ?
Skal privatpersonen svare moms når han/hun sælger til mig ? Hvis nej, skal
jeg så svare moms når jeg sælger varen igen ?
Skal jeg kræve kvittering ?
Hvordan sikrer jeg mig mod at købe stjålne/hæler varer ?
Hvis jeg får nogle varer gratis, som jeg sælger videre, kan man det som
firma ? Og hvad med moms i den forbindelse ?
Hvis jeg sælger til en privatperson, skal jeg så give garanti (brugtvare) og
hvis ja, hvor meget ?
Skal jeg notere noget specifikt på faktura, f.eks at varen er brugt, hvor
længe der evt. er garanti osv. ?
Skal jeg svare fuld moms på 25% af brugte varer ?

Håber nogle kan besvare mine spørgsmål !

M.V.H.

Jens Jönsson

Fra : Lars Gosvig

Dato : 09-01-02 21:46

> Moms

For en gangs skyld skal jeg gøre det kort, for svarene på de momsmæssige
spørgsmål i din mail fylder meget - rigtigt tåbeligt svar ik'

Hent vejledningen om "Brugtmoms" hos Told&Skat. Den er slet ikke så dårlig.
Et af disse link bør virke.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=83288
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=83288&ov_id=12225

God fornøjelse med læsningen.

/Lars

Fra : Jens Jönsson

Dato : 09-01-02 22:43

"Lars Gosvig" <gosvig@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spørgsmål i din mail fylder meget - rigtigt tåbeligt svar ik'
>
> Hent vejledningen om "Brugtmoms" hos Told&Skat. Den er slet ikke så

Øhh, det gør de bare ikke, jeg kan kun få HTML sider med overskrifter frem.
Hva' pokker er det for et tåbeligt system de har hos T&S ?

> God fornøjelse med læsningen.

Kom desværre ikke så langt

M.V.H.

Jens Jönsson

Fra : Søren Bjerrum

Dato : 10-01-02 10:11

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=83288
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=83288&ov_id=12225
Bægge links virker fint hos mig

Søren
www.mijau.dk

Fra : Jens Jönsson

Dato : 10-01-02 20:17

"Søren Bjerrum" <sb@mijau.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=83288
> http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=83288&ov_id=12225
> Bægge links virker fint hos mig

Ja, linksne virker, men jeg får ikke andet end overskrifter og afsnit ud af
det........
Se f.eks. denne:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=83331&ov_id=12228
Hvor finder jeg indholdet ?

M.V.H.

Jens Jönsson

Fra : Lars Gosvig

Dato : 11-01-02 08:06

> Øhh, det gør de bare ikke, jeg kan kun få HTML sider med overskrifter
frem.

Træls. Du kan eventuelt gå over på T&S's hjemmeside, under "Virksomhed" og
søge på "Brugtmoms".

Som en starter har jeg klippet artiklen om brugte varer fra min egen bette
bog.

Stadigvæk god fornøjelse med læsningen.

Venlig hilsen
Lars

Brugte varer
Salg af brugte varer er principielt momspligtigt, dvs. der skal betales moms
af den fulde salgspris. Dette kan give en uligestilling i de situationer,
hvor de brugte varer købes af private. Den private sælger skal ikke opkræve
moms, hvorved der ved videresalget bliver betalt moms af hele salgsprisen og
ikke kun af værditilvæksten eller avancen hos sælgeren.
I momsloven er der derfor åbnet mulighed for at anvende en række specielle
regler for handel med brugte varer. Konsekvensen er, at der kun bliver
beregnet moms af den avance, forhandleren opnår.

Brugte personmotorkøretøjer- Danske
Når en forhandler videresælger en brugt personvogn eller en brugt
motorcykel, skal der beregnes salgsmoms efter de almindelige regler. Fra den
beregnede salgsmoms kan fradrages et beløb, der beregnes således:

momssatsen _ = indkøbsprisen
(100 + momssatsen)

Hvis en brugt personvogn således købes for 100.000 kr., beregnes fradraget
til 20.000 kr. således:

25 x 100.000 = 20.000
(100 + 25)

Hvis et køretøj sælges med tab, kan sælgeren ikke modregne en beregnet moms
af tabet i øvrige eller kommende avancer.

Indkøbt i andre EU-lande
Hvis et brugt personmotorkøretøj købes i et andet EU-land med henblik på
videresalg i Danmark, skal den momssats, der var gældende på købstidspunktet
i det land, hvor køretøjet er købt, anvendes ved beregningen af fradraget.

Andre varer
Ved salg af andre brugte varer end personmotorkøretøjer skal der skelnes
mellem, om der kan opgøres en pris for den enkelte vare, eller om der er
tale om samlede køb eller salg.

Individuel pris
Hvis der kan opgøres både en købs- og salgspris for varen, skal grundlaget,
som momsen skal beregnes af, opgøres som 80 pct. af virksomhedens salgspris
÷ indkøbsprisen. Dette svarer til, at momsen beregnes som 20 pct. af
avancen, der anses som værende inkl. moms. Følgende eksempel belyser dette:

Indkøbspris 10.000 kr.
Salgspris 12.000 kr.
Avance 2.000 kr.
80 pct. af avancen 1.600 kr.
25 pct. moms heraf 400 kr.
Hvis avancen er negativ, kan der ikke beregnes en negativ moms, der kan
fradrages i andre avancer.

Samlede køb eller salg
Hvis der er tale om samlede opkøb i f.eks. dødsboer eller samlede salg,
findes der ikke en købs- eller salgspris for den enkelte vare.
I disse situationer opgøres beløbene samlet for perioden. Momsen beregnes
herefter på samme måde som ovenfor således:

Samlet køb i perioden 100.000 kr.
Samlet salg i perioden 140.000 kr.
Samlet avance i perioden 40.000 kr.
80 pct. af avancen 32.000 kr.
25 pct. moms heraf 8.000 kr.
Hvis avancen opgjort for perioden er negativ, kan det negative beløb
overføres til næste periode og modregnes i avancen for denne periode.

Generelle regler
Virksomheden skal føre et nøje regnskab over de brugte varer. Hvis der er
tale om køretøjer og varer, hvor der kan opgøres en individuel købspris,
skal hver enkelt vare tildeles et nummer, der skal indføres i regnskabet.
Hvis der er tale om samlede køb, skal der føres et regnskab med konti for
henholdsvis de samlede køb og de samlede salg (inkl. moms).
Ved fakturering skal det på fakturaen anføres, at varen er solgt under de
særlige brugtmomsregler, og at der ikke må tages fradrag for købsmomsen.
Momsen må ikke fremgå af fakturaen eller på anden måde kunne udledes heraf.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-01-02 02:13

"Lars Gosvig" <gosvig@post.tele.dk> wrote:

> Hent vejledningen om "Brugtmoms" hos Told&Skat. Den er slet ikke så
dårlig.

Nej med den ser kompliceret ud...
-----8<-----
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]User 3 not allowed in
database 'TSS' - only the owner of this database can access it.
/inc/sql.asp, line 115
-----8<-----

> Et af disse link bør virke.

Ja, og forhåbentligt inden for kort tid....

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Peter G C

Dato : 10-01-02 10:37

"Jens Jönsson" <jens@_NOSPAM_joensson.com> wrote in message

[klip]

> Skal jeg notere noget specifikt på faktura, f.eks at varen er brugt,

God ide.

> hvor
> længe der evt. er garanti osv. ?

Du er underlagt købelovens regler. Der er to års reklamationsfrist. Garanti
er noget andet. Du bør nok sætte dig lidt ind i køberetten - læs eventuel
min korte artikel om emnet (som godt nok vedrører biler, men som gælder al
handel - også med brugte genstande) på:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm eller
Forbrugerstyrelsens mening om emnet:
http://www.forbrugerinformationen.dk/ret/retpligt/garanti/