tryk og volume
Fra : Allan

Dato : 09-01-02 14:58

Er der en som vil hjælpe mig med at få orden på definitionerne omkring
volumen og tryk.

Det drejer sig om et dykker relateret problem med en hævesæk.

En hævesæk er en pose med fast volume og åben i bunden, som en omvendt
plastpose. Man fylder gas i posen ( i dette tilfælde atmosfærisk luft)og
bruger den til at hæve ting op gennem vandsøjlen. Man regner dens størrelse
ud i liter eksempelvis 50 L. Dvs. man kan fylde 50 L. luft i den. Fylder man
mere luft i bliver det presset ud og bobler om.

Spørgsmål 1 :

Når sækken er på 40 meters vanddybde er den jo omgivet af 5 bars tryk, men
der er jo stadigvæk kun plads til 50L. luft.

Lukkede man for sækken og lod den ekspandere( det kan den ikke) og bragte
den til overfladen og åbnede den ville der nu være 50L.x 5 Bar=2500L.luft.
Jvf. P X V= K.
Modsat skulle man fylde den fra overfladen med en slange ned til hævesækken
så skulle man altså pumpe 2500L. ned for at fylde hævesækken.
Normalt fylder man ved at blæse luft fra sin regulator som giver luft med
præcist samme tryk som det omgivende vand.

Hvis man får et spørgsmål om hvor mange liter luft indeholder en hævesæk på
50L. på 40 meters dybde, hvad er svaret så ???

1) De 50L. luft som selvfølgelig er under 5 bars tryk?

2) De 2500L. man kan presse ned fra overfladen?

3) Eller kan spørgsmålet slet ikke besvares da der mangler oplysninger?

Spørgsmål 2 :

Hvor mange kilo kan en 50L. hævesæk hæve fra bunden, jeg tænker på tings
massefylde.

Jeg takker på forhånd for svar

Venlig hilsen

Allan Lorck

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-01-02 17:55

Allan wrote:
> Lukkede man for sækken og lod den ekspandere( det kan den ikke) og bragte
> den til overfladen og åbnede den ville der nu være 50L.x 5 Bar=2500L.luft.
> Jvf. P X V= K.

50L * 5 bar = 2500 (dm)³*bar hvilket er en energi og ikke et volumen!

p1*v1 = p2*v2 => v2 = p1*v1/p2

Dvs. v2=5bar * 50L / 1bar = 2500 L så er enhederne i orden.

> [...]
>
> 2) De 2500L. man kan presse ned fra overfladen?
>
> 3) Eller kan spørgsmålet slet ikke besvares da der mangler oplysninger?

Spørgsmålet er uklart formuleret men 1 eller 2 er de sandsynelige løsninger.

> Hvor mange kilo kan en 50L. hævesæk hæve fra bunden, jeg tænker på tings
> massefylde.

Opdriften af et objekt, er tyngdekraftens træk i et tilsvarende
volumen vand, minus tyngekraftens træk i objektet selv. Det er
klart at noget der har en tæthed ligesom vands, hverken vil flyde
oven på eller synke.

Tyngden trækker i 50L luft med en kraft F1=m_luft(50L,5bar)*g der er
essentielt 0, fordi luften ikke vejer ret meget, også selvom den
er komprimeret, mens den samme vandmængde havde blevet udsat for en
kraft F2=m_vand(50L,5bar)*g vand kan ikke sammentrykkes ret meget,
så m_vand(50L,5bar)=50Kg.

Dvs. at den kan hæve et objekt der vejer lidt under 50Kg.

Forskellen skyldes at objektet selv har lidt volumen, og derfor
skal vægten af vandet i det tilsvarende volumen trækkes fra.

--
Carsten Svaneborg
http://www.mpip-mainz.mpg.de/~svanebor

Fra : Torben Simonsen

Dato : 09-01-02 18:51

Carsten Svaneborg <carsten.svaneborg@se.organisation.header.se> writes:

> 50L * 5 bar = 2500 (dm)³*bar hvilket er en energi og ikke et volumen!
>
> p1*v1 = p2*v2 => v2 = p1*v1/p2
>
> Dvs. v2=5bar * 50L / 1bar = 2500 L så er enhederne i orden.

.... og hvis vi så sletter et nul, så er tallet også i orden.

--
-- Torben.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-01-02 20:46

Torben Simonsen wrote:
> ... og hvis vi så sletter et nul, så er tallet også i orden.
Hvad er en faktor 10 mellem venner? ;*)

Fra : Allan

Dato : 10-01-02 12:31

"Carsten Svaneborg" <carsten.svaneborg@se.organisation.header.se> skrev i en
meddelelse news:uksh1a.b52.ln@zqex.mpip-mainz.mpg.de...
> Allan wrote:

Der sneg sig et nul ind sorry, hævesækken indeholder selvfølgelig kun 250 L.
ved 5 bar!!!!

> 50L * 5 bar = 2500 (dm)³*bar hvilket er en energi og ikke et volumen.

Vil det sige at hævesækkens 50L. luft under 5 Bars tryk er en energi,
hvilket jo må medføre at man kun kan snakke om de 50L. luft som befinder sig
i hævesækken, og de 250 L. man har pumpet der ind som en energi ???

Altså man kan ikke snakke om at hævesækken indeholder 250L. luft ???

Det er lige akkurat det mit spørgsmål gik på er der 50L. luft eller 250L.
luft i hævesækken.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-01-02 17:51

Scripsit "Allan" <Alsa@city.dk>

> Altså man kan ikke snakke om at hævesækken indeholder 250L. luft ???

Det kan man godt - men det er lidt som at snakke om elastik i
metermål. Liter er simpelthen ikke nogen særlig praktisk måleenhed for
luftmængde når der er flere forskellige tryk involveret.

Ganske afhængigt af hvad du skal bruge tallet til kan det være 50 eller
250 du har brug for. Hvis du ikke skal bruge tallet til noget, må du
selv vælge.

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Fie & Erik

Dato : 10-01-02 00:53

> Hvis man får et spørgsmål om hvor mange liter luft indeholder en hævesæk

> 50L. på 40 meters dybde, hvad er svaret så ???

Der kan være 250 liter "fri" luft i sækken. Dvs. at hvis du dykker med et 1
x 10 flaskesæt så bruger du 25 bar på at fylde sækken. Er det i slutningen
af dykket og du er nede i nærheden af reserven, så skal du nok overveje at
lade skramlet ligge til en anden god gang. Iøvrigt er det de færreste som er
istand til at regne nede i ærtesuppen på 40 m, så det er en god ting at lave
regnestykkerne på forhånd, som du er igang med her - det hører med til at
kende sit udstyr.

>Spørgsmål 2 :
> Hvor mange kilo kan en 50L. hævesæk hæve fra bunden, jeg tænker på tings
massefylde.

Du kan hæve 50 kg + en vægt svarende til den vandmængde emnet fortrænger
(opdrift). Hvis dit koøje har en volumen på 3 liter, må det på land veje
ialt 53 kg. Saltvands giver godtnok lidt større opdrift end ferskvand, men
skidt med det. Sækken i sig selv samt reb og karabinhager vejer også lidt og
og har lidt opdrift, men det ser vi også stort på. Skulle emnet veje i
nærheden eller måske endda lidt mere end de 53, så er du nødt til selv at
følge den til overfladen og så blæse lidt ekstra luft i vesten eller
dragten. Vejer den netop 53 er den jo neutral og bliver på dybden hvor du
slipper den. Vejer den 52 går den kun langsomt til overfladen og bliver
måske ikke opdaget af overflademandskabet fordi den 1) er drevet ad helvede
til og 2) meget lidt af sækken stikker op over overfladen.

P.S
Det der med de 2500 liter: Er det noget du har regnet ud mens du var nede på
de 40 meter eller wha ? Det er jo et helt sæt flasker du tømmer her - ik`

Mvh. og god fornøjelse
Erik D.