Fra dualboot til "singleboot"?
Fra : Lars Overgaard

Dato : 08-01-02 22:49

Jeg har pt. Windows 2000 og Red Hat 7.2 i en dualboot konfiguration.
Jeg vil gerne have fjernet Windows 2000 og bruge hele disken til Red Hat
uden at skulle geninstallere.

Jeg skal selvfølgelig fjerne hda2,5 & 6 (se nedenfor), men hvordan får jeg
den frigivede plads lagt til hda8, som hos mig er "/" ?

Jeg overvejede et kort øjeblik at gøre det med Partition Magic 7, men den
understøtter ikke ext3, som jeg kører med. Løsningen er formentlig fdisk,
men hvordan ændrer jeg størrelsen på hda8 uden at ødelægge for meget?

Det burde vel ikke være nødvendigt at ændre noget i lilo...?

Min partitioner er skruet sammen på følgende vis:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 13 104391 6 FAT16
/dev/hda2 14 1108 8795587+ f Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 14 268 2048256 7 HPFS/NTFS
/dev/hda6 269 723 3654756 b Win95 FAT32
/dev/hda7 724 726 24066 83 Linux
/dev/hda8 727 1076 2811343+ 83 Linux
/dev/hda9 1077 1108 257008+ 82 Linux swap

Alle forslag modtages med et stort smil.

/Lars

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 09-01-02 00:18

Lars Overgaard <lars@linuxnet.dk> writes:

> [...]
> /dev/hda8 727 1076 2811343+ 83 Linux
> /dev/hda9 1077 1108 257008+ 82 Linux swap
>
> Alle forslag modtages med et stort smil.

hda2 skal du vist ikke røre ved. Den er bare en container for 5-9

Jeg ville være fristet til at

a) slå hda5 og hda6 sammen til en 5.6GB partition
b) lægge et nyt ext3 filssystem ind på det
c) flytte mit /home område til den nye partition
d) mounte den nye partition på /home.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Lars Overgaard

Dato : 09-01-02 00:34

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message

> [...]
>
> a) slå hda5 og hda6 sammen til en 5.6GB partition
> b) lægge et nyt ext3 filssystem ind på det
> c) flytte mit /home område til den nye partition

Tja, det ser ikke så tosset ud.
Umiddelbart lyder det ganske plausibelt. Jeg kaster mig ud i det

Tak for hjælpen.

/Lars

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-01-02 00:36

Lars Overgaard wrote:

> [...]
> /dev/hda7 724 726 24066 83 Linux
> /dev/hda8 727 1076 2811343+ 83 Linux
> /dev/hda9 1077 1108 257008+ 82 Linux swap

Du kan formentlig gøre partitionen større og derefter bruge resize2fs
til at justere filsystemet til den nye større - men jeg har absolu
ingen erfaring; gpart skulle kunne lave al partitionsarbejdet.

Naturligvis efter en grundig sikkerhedskopiering...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
cat complaints > /dev/null

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-01-02 00:42

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> Du kan formentlig gøre partitionen større og derefter bruge resize2fs
> til at justere filsystemet til den nye større - men jeg har absolu
> ingen erfaring; gpart skulle kunne lave al partitionsarbejdet.

resize2fs virker, mig bekendt, kun hvis der er tilføjet plads efter
det nuværende plads. Ellers har resize2fs ingen mulighed for at finde
filsystemet på en sikker måde.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-01-02 01:57

Peter Makholm wrote:

> resize2fs virker, mig bekendt, kun hvis der er tilføjet plads efter
> det nuværende plads. Ellers har resize2fs ingen mulighed for at finde
> filsystemet på en sikker måde.

Ok, det er rigtigt - så skal partitionen først flyttes tilbage til
starten af den tomme plads...

Rasmus

--
Don't you hate yourself in the morning?