Skærme
Fijala 3554
For lidt farve på skærm??
Fra : kim014

Dato : 08-01-02 22:42

Jeg har instaleret Aopen Geforce2 mx200 på min pc, når man booter win XP op
er der stærke farver, lige inden den er helt læst ind, herefter bliver
farverne mere svage, hvad kan det være?? hvad kan man gøre?? Mvh. Kim

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-01-02 23:02

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev

> [...]
> er der stærke farver, lige inden den er helt læst ind, herefter bliver
> farverne mere svage, hvad kan det være?? hvad kan man gøre?? Mvh.

Der er sandsynligt rodet med "Gamma Correction" eller anden farvestyring
inde i grafikkorts-driveren. Du kan ændre dette ved at gå ind i
egenskaber for skærm, fanen "indstillinger", klikke "avanceret" og
derefter fanen "farvekorrektion" (eller hvad den nu hedder med den driver
du bruger).

Så kan du instille farverne som det behager dig.

mvh
Peter

Fra : kim014

Dato : 08-01-02 23:21

Der er noget som hedder farve korrektion, men jeg kan ikke ændre på farven.
Hvad er bedst høj eller lav hertztal???

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-01-02 00:26

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev

> Der er noget som hedder farve korrektion, men jeg kan ikke ændre på
farven.

Hmmm... Nu ved jeg ikke, om du bruger Nvidias referencedrivere - ellers
hent dem på
http://www.nvidia.com/ og brug dem i stedet for Aopens egne. Her vil du i
hvert fald få en menu frem, hvor du kan ændre lysstyrke, kontrast og
gamma, ved at bruge den metode jeg beskrev.

> Hvad er bedst høj eller lav hertztal???

Jo højere jo bedre. Skærmen gentegner billedet x Hz i sekundtet, og jo
flere gange, jo mindre vil det flimre for øjnene af dig... Det er muligt
du ikke kan se forskel, men prøv fx at arbejde med 85 Hz en dag, og skift
så ned i fx 60 Hz. Ubehageligt!

Vær dog opmærksom på, at din skærm har nogle begrænsninger for, hvor
mange Hz den kan klare. Læs disse værdier i manualen til skærmen, før du
begynder at ændre noget

mvh
Peter

Fra : kim014

Dato : 09-01-02 21:04

Jeg hentede lige og instalerede lige Nvidias drivereog mærkelig nok efter
genopstart var billedet pludselig meget bedre, jeg havde ikke engang fjernet
de gamle drivere til kortet. OG så lige en spørgsmål hvad er bedst 16 el.
32 bit billede.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-01-02 23:32

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev

> [...]
efter
> genopstart var billedet pludselig meget bedre, jeg havde ikke engang

De nye drivere har sikkert nulstillet de gamle gamma-værdier.

> OG så lige en spørgsmål hvad er bedst 16 el.
> 32 bit billede.

32 bit giver nogle milliarder flere farver end 16 bit... Hvis du arbejder
med billedbehandling vil det derfor være en fordel at køre med 32 bit
farver.

mvh
Peter

Fra : kim014

Dato : 10-01-02 16:57

Tak for svarene så blev jeg lidt klogere. Mvh. Kim