Grønland - en verdensdel
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 08-01-02 21:44

Hejsa

Håber ikke det her er alt for OT, men mit spørgsmål lyder:
Er Grønland en selvstændig verdensdel eller hører den til den
europæiske ?

Mvh
Jesper

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 08-01-02 21:47

Jesper L Hansen wrote:
> Håber ikke det her er alt for OT, men mit spørgsmål lyder:
> Er Grønland en selvstændig verdensdel eller hører den til den
> europæiske ?

Det er ikke en verdensdel, da det er verdens største ø! (også før den
blev opdaget, jvnf. den ældgamle vittighed). Ikke ligesom Australien.
Jeg ved ikke om den hører med til den europæiske, men det vil jeg tro
(da det før tilhørt Danmark, som jo bekendt ligger i Europa).

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 08-01-02 22:22

On Tue, 08 Jan 2002 21:46:41 +0100, Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke om den hører med til den europæiske, men det vil jeg tro
> (da det før tilhørt Danmark, som jo bekendt ligger i Europa).

Da jeg var på Grønland i sommers, stod der i de lokale skolebøger at
Grønland tilhører det Noramerikanske Kontinent.

(http://www.greenland-guide.dk/gt/visit/intro-02.htm#Geography giver
samme svar, ligesom Lademanns Ungdomsleksikon)
Jens Christian Gram
jussi@mailme.dk

Blore's Razor:
Given a choice between two theories, take the one which is funnier.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-02 22:29

Martin Ehmsen skrev:

>Det er ikke en verdensdel, da det er verdens største ø! (også før den
>blev opdaget, jvnf. den ældgamle vittighed). Ikke ligesom Australien.
>Jeg ved ikke om den hører med til den europæiske ...

Grønland hører geografisk til verdensdelen Nordamerika.

--
Bertel

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 08-01-02 23:25

Tak for Jeres svar

Mvh
Jesper

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-01-02 00:51

In an article of 8 Jan 2002 Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke om den hører med til den europæiske, men det vil jeg tro
> (da det før tilhørt Danmark, som jo bekendt ligger i Europa).

Grønland anses i almindelighed for at høre til det nordamerikanske
kontinent.

--
Uffe Holst

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-01-02 08:23

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om den hører med til den europæiske, men det vil jeg tro
> (da det før tilhørt Danmark, som jo bekendt ligger i Europa).

Pladetektonisk er øen vist en del af den nordamerikanske plade ...
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-01-02 10:44

Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke om den hører med til den europæiske, men det vil jeg tro
> (da det før tilhørt Danmark, som jo bekendt ligger i Europa).

Ligesom nordamerika var en del af Europa indtil de sparkede englændere,
franskmænd og spanioler ud.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-01-02 13:27

Kristian Damm Jensen <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> skrev i artiklen
<3C3C10EF.D75D34A2@MOVEcgey.com>...
> Ligesom nordamerika var en del af Europa indtil de sparkede englændere,
> franskmænd og spanioler ud.

De er der da endnu!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-01-02 16:11

Jesper L Hansen wrote:

> Hejsa
>
> Håber ikke det her er alt for OT, men mit spørgsmål lyder:
> Er Grønland en selvstændig verdensdel eller hører den til den
> europæiske ?

Ideen om verdesdele er en konvention der savner både natur- og kultur-
geografisk begrundelse. Alligevel er den jo ret udbredt.

Som andre har sagt regnes Grønland til Nordamerika.
Derimod tilhører Island Europa. Grænsen mellem Europa og Nordamerika
må således gå et sted i Danmarksstrædet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-01-02 19:28

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Som andre har sagt regnes Grønland til Nordamerika.
> Derimod tilhører Island Europa. Grænsen mellem Europa og Nordamerika
> må således gå et sted i Danmarksstrædet.

Jeg har altid opfattet grænsen som gående gennem Island. Det er en
konstruktiv kontineltalgrænse, der blandt andet er skyld i vulkanerne
på Island.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-01-02 20:11

Peter Makholm wrote:

> Jeg har altid opfattet grænsen som gående gennem Island. Det er en
> konstruktiv kontineltalgrænse, der blandt andet er skyld i vulkanerne
> på Island.

Verdensdele er altså bare ikke defineret ud fra naturgeografiske eller
geologiske forhold, og derfor kan din indvending om at der er en plade-
tektonisk grænse gennem Island, ikke belyse hvorvidt verdensdelgrænsen
også går dér.

Det er dog især grænsen mellem Europa og Asien der savner begrundelse.

Hvis man ville lave "kulturelle" verdensdele, kunne man overveje om fx
Nordafrika, Arabien, Mellemøsten, Lilleasien og dele af Balkan skulle
høre sammen i ét område. Med den sædvanlige verdensdeldefinition er de
fordelt på tre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-01-02 00:03

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> Det er dog især grænsen mellem Europa og Asien der savner begrundelse.

Ja, det er naturligvis af historiske årsager man skelner mellem Europa
og Asien. Man kunne ligeså vel sige at fx det indiske subkontinent var
en verdensdel.

Thomas T.