[MySQL] limit
Fra : Morten Bakkedal

Dato : 08-01-02 02:12

Med "select * from tabel limit 10" har jeg i MySQL mulighed for at trække de
første 10 poster ud af en tabel. Findes der en tilsvarende forespørgsel, der
kan give mig de *sidste* 10 poster. Jeg er ikke interesseret i at skulle
sorterer posterne først ved f.eks.

"select * from tabel order by id desc limit 10",

da tabellen er for stor, og ovenstående vil være for ressourcekrævende.

Ydermere: Kan man på en eller anden måde fortælle MySQL, at posterne skal
organiseres ved f.eks. en sortering efter den primære nøgle (i dette
tilfælde id), når de lægges ind i databasen? På den måde kunne jeg undgå en
tung sortering hver gang jeg laver en forespørgsel som ovenstående.

--
Morten Bakkedal
http://bakkeland.dk/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-01-02 07:46

In article <3c3a474e$0$6spool01.news.tele.dk>, Morten Bakkedal wrote:
> [...]
> tilfælde id), når de lægges ind i databasen? På den måde kunne jeg undgå en
> tung sortering hver gang jeg laver en forespørgsel som ovenstående.

Indexering efter id, så skulle det helst ikke tage ret lang tid at lave
order by id desc

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk