Hvad skal man tro ?
Fra : Kim

Dato : 07-01-02 23:08

Når man læser de forskellige tråde her i NG syntes jeg der er mange der
taler om at opgradere sin BIOS eller de anbefaler andre at opgradere deres
BIOS...og så er der nogle der siger at man skal passe meget på... da der
eller kan gå "ged" i den... at man kan risikere at brænde hele sit
motherboard af...
Hvem skal man tro på ??
Jeg har f.eks opgraderet fra 128 MbRam til 512 MbRAM og mit SOF spil er
begyndt at "hakke" i det...
nogle siger:"Opgrader din BIOS" og andre:" lad være du kan risikere store
problemer"...
Jeg er ikke "expert" så hvad skal jeg gøre ?
Og kan nogen her i NG fortælle præcist (evt et link) hvordan man gør ?
Mvh Kim

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-01-02 23:28

"Kim" <kio@e-box.dk> wrote in message
> [...]
> BIOS...og så er der nogle der siger at man skal passe meget på... da der
> eller kan gå "ged" i den... at man kan risikere at brænde hele sit

Ja, man skal ikke bare opgradere sin BIOS for sjovt. Selvfølgelig går det
godt de fleste gange, men hvis man er uheldig og der sker en fejl under
opdateringen, er risikoen for at man skal ha' nyt bundkort stor.

> Jeg har f.eks opgraderet fra 128 MbRam til 512 MbRAM og mit SOF spil er
> begyndt at "hakke" i det...

Her vil jeg tro at det er Windows (98?) der skaber sig lidt. Eller måske er
det SOF. Er der kommet en opdatring til det?

> nogle siger:"Opgrader din BIOS" og andre:" lad være du kan risikere store
> problemer"...
> Jeg er ikke "expert" så hvad skal jeg gøre ?

Du kunne jo besøge bundkortsproducentens hjemmeside og se om der er kommet
en BIOS opdatring til lige netop den model du har. I de fleste tilfælde er
der også en kort beskrivelse af hva' der er nyt/rettet i opdateringerne.

> Og kan nogen her i NG fortælle præcist (evt et link) hvordan man gør ?

Det afhænger lidt af hvilket bundkort der er tale om, men der er igen
sikkert hjælp at hente på producentens hjemmesiden. Hvis du vil forhøre dig
i nyhedsgrupperne ( news:dk.edb.hardware.bundkort ) så husk lige at nævne
bundkortets mærke/model.

Fra : Per Kristensen

Dato : 08-01-02 08:50

Asus anbefaler ikke at man opdaterer BIOS medmindre man tror det kan løse et
problem.

Fra : Esben

Dato : 08-01-02 09:56

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> Asus anbefaler ikke at man opdaterer BIOS medmindre man tror det kan løse
et
> problem.

Ja, hvis systemet virker som det skal, og en evt. nyere bios ikke indeholder
ændringer der kan påvirke ens aktuelle konfiguration, er der ingen grund til
at opgradere.