Hjælp til lidt DOS
Fra : Per Kühlwein

Dato : 07-01-02 21:49

Hej i gruppen!

Det er lykkedes mig - ved en pudsig tilfældighed - at åbne en ældre
harddisk, hvor jeg gerne vil redde nogle af mine tidligere arbejder. Disken
er delt op i 3 drev C, D og E. Nu vil jeg så gerne flytte et enkelt 'dir'
fra E til C for derefter at formatere drev E og efterfølgende installere
windows. Jeg håber dermed at få adgang til de øvrige drevs indhold via de
respektive programmer. Skulle det ikke kunne lade sig gøre?

Mit spørgsmål er for de fleste nok barnelærdom - men hvordan flytter jeg det
ene 'dir' fra E til C - sådan rent DOS-programmeringsmæssigt?

Venlig hilsen
Per Kühlwein

Fra : CHRistian

Dato : 07-01-02 22:01

"Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk>'s posting:

>fra E til C for derefter at formatere drev E og efterfølgende installere
>windows. Jeg håber dermed at få adgang til de øvrige drevs indhold via de
>respektive programmer. Skulle det ikke kunne lade sig gøre?

Du har allerede adgang til det. Du har jo DOS.

>Mit spørgsmål er for de fleste nok barnelærdom - men hvordan flytter jeg det
>ene 'dir' fra E til C - sådan rent DOS-programmeringsmæssigt?

Der er nu ikke noget programmering over DOS, men:

md c:\modtag
xcopy e:\dir c:\modtag /s

--
Prøv dog en webbrowser... http://opera.no
Hvorfor? /Derfor/: http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm

http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

Fra : Per Kühlwein

Dato : 07-01-02 22:52

CHRistian <nospam@direkte.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nq2k3uoqf4d176gusta31hgbush2cq8d63@dtext.news.tele.dk...
> "Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk>'s posting:
>
> Du har allerede adgang til det. Du har jo DOS.

Ja, men jeg er ikke så fortrolig med DOS-kommandoerne og jeg kan bedre
overskue situationen og filhåndteringen i stifinder!

> Der er nu ikke noget programmering over DOS, men:
>
> md c:\modtag
> xcopy e:\dir c:\modtag /s

Undskyld, men jeg skal have det ind med skeer )

Jeg står i prompten: E:\
og vil flytte directory 'A' til drev C
Hvordan skriver jeg det? - Jeg kan ikke få lov at skrive noget foran
prompten!

venlig hilsen
Per Kühlwein

Fra : Torbenth

Dato : 07-01-02 23:31

Per Kühlwein skrev i meddelelsen ...
>Ja, men jeg er ikke så fortrolig med DOS-kommandoerne og jeg kan bedre
>overskue situationen og filhåndteringen i stifinder!

>det

Hej.

I stifinder markerer du de filer du vil flytte og trækker dem med musen til
det drev/mappe de skal kopieres.
Derefter kan de slettes i den gamle mappe.

Mvh.
Torben

Fra : René Jensen

Dato : 08-01-02 00:33

Til Torbenth:
Hvis du læste Per Kühlweins indlæg, så spurgte han til hvordan man
flytter et directory fra en partition til en anden i DOS. Så derfor har
han *IKKE* adgang til Explorer, som er Windows 9x baserede
filhåndteringsprogram.

Til Per Kühlwein:
Du også bruge kommandoen MOVE E:\TEMP C:\ -- jeg er ikke helt sikker på
om den kun er indkluderet i DOS 6.0+ eller om den også er i DOS 5.0.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Torbenth

Dato : 08-01-02 00:45

René Jensen skrev i meddelelsen <3C3A3048.600ACBF6@adslhome.dk>...
> [...]
>flytter et directory fra en partition til en anden i DOS. Så derfor har
>han *IKKE* adgang til Explorer, som er Windows 9x baserede

Ja og hvis du samtidig læste hvad han skrev: Ja, men jeg er ikke så
fortrolig med DOS-kommandoerne og jeg kan bedre
overskue situationen og filhåndteringen i stifinder!

Så skal du se at det går nok altsammen. Og se iøvrigt mine andre svar.

Mvh.
Torben

Fra : Per Kühlwein

Dato : 08-01-02 10:24

René Jensen <rene.jensen@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C3A3048.600ACBF6@adslhome.dk...
> [...]
> flytter et directory fra en partition til en anden i DOS. Så derfor har
> han *IKKE* adgang til Explorer, som er Windows 9x baserede

Helt rigtigt forstået. Min bemærkning om stifinder falder pga Christians
bemærkning:
'Du har allerede adgang til det. Du har jo DOS.'

Grunden til situationen er at harddisken har kørt som 'slave' til en anden,
hvorpå windows fandtes.
Jeg har prøvet rigtig meget forskelligt for at komme ind til de her omtalte
filer og dir. Når jeg nu endelig får adgang skyldes det egentlig en
pudsighed, idet jeg startede maskinen og havde glemt at sætte bootdisketten
i - jeg lod den køre færdig. Til min overraskelse bad den om at få isat
bootdisketten og tryk på en tast. Det gjorde jeg så, hvorefter den ender i
prompten. Jeg troede ikke mine egne øjne da jeg så at jeg kunne få mine
gamle drev at se. Jeg var af den overbevisning, at en bootdiskette altid
skulle sidde i maskinen ved opstart! Det har jeg selvfølgelig igen prøvet
efterfølgende, men uden at det gav mig adgang. Lidt pudsigt synes jeg.

Nå, men så langt så godt - her er det så jeg gerne vil flytte et dir fra det
ene drev til det andet.

> Til Per Kühlwein:
> Du også bruge kommandoen MOVE E:\TEMP C:\ -- jeg er ikke helt sikker på
> om den kun er indkluderet i DOS 6.0+ eller om den også er i DOS 5.0.

René - jeg kan jo ikke komme til at skrive 'MOVE' foran E-prompten. Eller er
det mig der ikke rigtig forstår sagen.
Hvor skal jeg stå når jeg skriver det du anbefaler? I 'A-prompten' eller
'E'?

Venlig hilsen
Per Kühlwein

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 07-01-02 22:22

"Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk> wrote in

> Mit spørgsmål er for de fleste nok barnelærdom - men hvordan flytter
> jeg det ene 'dir' fra E til C - sådan rent DOS-programmeringsmæssigt?

Det er ikke sikkert at din version af dos har xcopy, hvis den har, kan du
gøre sådan her:

xcopy /e e:\dir c:\dir\nydir

skriv xcopy /? for flere parametre

for at formatere c: skriv format c:

--
Med venlig hilsen Esben
for svar over email fjern _slet_

Fra : fniller

Dato : 08-01-02 11:19

Hejsa.

Hvorfor ikke bare bruge programmet der hedde FX?
Den behøver jo ikke at være koblet op mod en anden
maskine for at virke, men den kan snildt sættes op
via dens menuer så den virker næsten ligesom
Norton Commander.

mvh

Fra : Per Kühlwein

Dato : 08-01-02 16:07

Hej,

Med hjælp fra en venlig nabo har jeg nu fået skik på problemet!

Tak for jeres deltagelse og forslag!

Venlig hilsen
Per Kühlwein