Netværksproblemer med WinXP efter geninsta~
Fra : Jørgen Ulrik Pederse~

Dato : 07-01-02 19:06

Hej

Jeg har to computere der kører Windows XP Professional. Den ene har adgang
til Internet via et ISDN-modem. Denne computer er sat op til at dele
Internetforbindelsen, og bruger IP-adressen 192.168.0.1 og subnet
255.255.255.0.

Den anden maskine er sat til at hente adresser automatisk. Og det fungerer
også fint (den får tildelt 192.168.0.x, og gateway'en bliver sat til
192.168.0.1).

Der er installeret TCP/IP på begge maskiner, samt Klientprogram til
Microsoft-netværk og Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk.

Begge maskiner har et 3Com Fast Etherlink XL 905B 10/100 Mbit netkort, og er
forbundet til en 3Com OfficeConnect 4 DualSpeed Switch vha. to CAT 5 kabler
på 3 m.

Jeg har installeret den nyeste driver fra 3Com på begge maskiner, og
netkortene er sat til 100 Mbit Fuld Duplex.

Jeg kan pinge localhost og computernavn på den maskine jeg sidder ved på
begge maskiner uden problemer, men pinger jeg det modsatte computernavn er
der 50-100% tab.

Jeg har prøvet at ændre hastigheden til Auto, 10 Mbit Halv Duplex, 10 Mbit
Fuld Duplex, 100 Mbit Halv Duplex og 100 Mbit Fuld Duplex på begge maskiner
uden held.

Det hele virkede fint inden jeg geninstallerede Windows på begge maskiner.
Eller dvs. nogle gange virkede det fint, andre gange kørte det langsomt (her
var hastigheden sat til Auto på begge netkort, og jeg har fået at vide at
3Com netkortene skulle have problemer med at detektere duplex selv, og dette
skulle skyldes det langsomme netværk).

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre for at få netværket op at
køre 100%?

Fra : Rene Pedersen

Dato : 07-01-02 19:54

Hmm, nu har jeg udskiftet det 3Com 905B (10/100 Mbit) netkort der sad i den
ene maskine, med et 3Com 590 (10 Mbit) netkort, og nu kører det bare!

Det kort jeg udskiftede har jeg købt brugt, og når jeg har kørt den NIC test
der er i 3Com NIC Doctor har den også meldt om en loopback fejl, men dog
ikke hver gang jeg har kørt testen. Da jeg har købt det brugt har jeg ingen
kvittering på netkortet, men da 3Com yder livsvarig garanti på deres netkort
burde det vel kunne lade sig gøre at få det repareret ved at kontakte 3Com
Danmark?

Best regards
Rene Pedersen