FreeBSD 4.4 netkort#2
Fra : Preben Trærup

Dato : 07-01-02 08:53

Hej NG
I weekenden smed jeg Redhat ud fra min hjemmeserver,
og installerede istedet FreeBSD.

I min maskine har jeg to netkort
et stk PCI (Realtek - ne2000 kompatibelt 10/100Mbit)
og et stk ISA (WDxx - ne2000 kompatibelt 10Mbit)

PCI kortet (ed0) sidder på mit interne net og
virker fint - maskinen kan pinges.

ISA kortet skal forbindes til mit kabelmodem.

Under install fik ISA kortet tildelt interrupt
nummer 3 i sysinstall for at løse conflicts,
men senere i forløbet svarede jeg nej til at
activate interface ed1, da jeg ikke lige havde
mine papirer med IP adresser ved hånden. Jeg
regnede med at jeg kunne gøre det senere
i post configure.
Men vælger jeg i sysinstall
post configure / network / interfaces
så kan jeg kun se ed0

Spørgsmål: Hvordan får jeg mit ISA netkort på banen
uden at skulle reinstallere FreeBSD ?

../Preben

Fra : Andreas Jensen

Dato : 07-01-02 11:55

> Spørgsmål: Hvordan får jeg mit ISA netkort på banen
> uden at skulle reinstallere FreeBSD ?
Hvis jeg husker rigtigt skal du indsætte:
ifconfig_ed1="inet ip-adresse netmask netmaske"
i /etc/rc.conf og boote.

/Andreas

Fra : Preben Trærup

Dato : 07-01-02 13:15

Andreas Jensen wrote:

> Hvis jeg husker rigtigt skal du indsætte:
> ifconfig_ed1="inet ip-adresse netmask netmaske"
> i /etc/rc.conf og boote.

Det prøvede jeg også, det virkede ikke.
Ligenu kan jeg bare ikke komme i tanke om, hvad den
brokkede sig over i den forbindelse.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 07-01-02 13:15

On Mon, 07 Jan 2002 08:52:57 +0100, Preben Trærup wrote:

[...]

> Spørgsmål: Hvordan får jeg mit ISA netkort på banen
> uden at skulle reinstallere FreeBSD ?

Bliver ISA kortet detected under boot (hvad siger 'dmesg | grep ^ed'?) ?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Preben Trærup

Dato : 07-01-02 13:13

Michael Lyngbøl wrote:

> On Mon, 07 Jan 2002 08:52:57 +0100, Preben Trærup wrote:
>
> [...]
>
> Bliver ISA kortet detected under boot (hvad siger 'dmesg | grep ^ed'?) ?

Nej, jeg er meget sikker på at kun ed0 (PCI kortet) bliver nævnt.
Dog kan jeg ikke være 100% sikker, da maskinen står derhjemme.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-01-02 21:58

Preben Trærup wrote:

> Spørgsmål: Hvordan får jeg mit ISA netkort på banen
> uden at skulle reinstallere FreeBSD ?

Først skal du være sikker på at kernen kan se kortet, hvor skriver den
under boot (de langsomme kan bruge dmesg :)

Derefter kan du manuelt sætte interfacet op med ifconfig.

Dernæst skal rc.conf rettes til.

Fra : Preben Trærup

Dato : 08-01-02 08:37

"Christian E. Lysel" wrote:

> [...]
Svar:
Jeg bed i det sure æble og geninstallerede.
Lige nu handler det alene om at hardwaren op, så
jeg snarest muligt kan komme til at få konfiguret
/ssh/squid/ntp/sendmail/lpd/diverse.

Tak for alle forslag.
../Preben