Hvilke filer er eksekverbare i Linux ?
Fra : ___ Mikael Kristense~

Dato : 06-01-02 20:45

På en Dos-maskine ved man at
exe-filer / bat-filer / com-filer
er eksekverbare !!!

Kan man sige noget lignende om Linux ?

Er der bestemte fil-typer som er eksekverbare i Linux ?
Og som man bare kan køre ved at skrive navnet?

Mikael Kristensen

Fra : "René Nielsen"

Dato : 06-01-02 21:04

I artikel <VT1_7.9898$aS.1490678@news010.worldonline.dk>, skrev "___
Mikael Kristensen" <ingen-spam@tak.dk>:
> Kan man sige noget lignende om Linux ?
Hmm - det må så (af dem, jeg kender) blive .sh

> Er der bestemte fil-typer som er eksekverbare i Linux ?
Nope, en fil behøver ikke have en bestemt endelse, for at kunne udføres -
det bestemmes alt via chmod kommandoen..

> Og som man bare kan køre ved at skrive navnet?
Det kan man som regel ( skal dog ofte have ./ foran filen..)

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-01-02 21:08

On Sun, 6 Jan 2002 20:45:00 +0100, Mikael Kristensen wrote:

> På en Dos-maskine ved man at exe-filer / bat-filer / com-filer er
> eksekverbare !!!

> Kan man sige noget lignende om Linux ?

Tjoh.

> Er der bestemte fil-typer som er eksekverbare i Linux ?

Typer? Næh, alle dem med eXecute bitten sat kan man (prøve at) køre
direkte.

> Og som man bare kan køre ved at skrive navnet?

Hvis de er i stien eller man angiver stien til dem ja.

Med "ls -l fil" kan du se om x-bit'en er sat. Med "chmod" kan du sætte
den. Med "file" kan du få et gæt på hvad type en fil er (ud fra
indholdet).

Mon ikke det kunne betale sig for dig at læse lidt?

From DOS/Windows to Linux HOWTO:
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html

SSLUGs Linuxbøger:
http://www.sslug.dk/linuxbog/

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-01-02 21:19

Hejsa Adam!

Adam Sjøgren wrote:

> Typer? Næh, alle dem med eXecute bitten sat kan man (prøve at) køre
> direkte.

Endvidere kan du typisk kører filen fra en fortolker, fx "sh test.sh"
eller ". ./test.sh" eller "source ./test.sh"

Endvidere kan "file" hjælpe dig til at forslå hvilken fil "type" du har.

Selve fil-endelsen bruger shell (Jep, det er op til shellen og ikke
Linux eller UNIX) ikke til noget.

Fra : frank damgaard

Dato : 07-01-02 10:34

___ Mikael Kristensen <ingen-spam@tak.dk> wrote:
> På en Dos-maskine ved man at
> exe-filer / bat-filer / com-filer
> er eksekverbare !!!

ja, DOS kunne ikke så meget så de måtte begrænse sig lidt til endelserne.

> Kan man sige noget lignende om Linux ?

ja/nej , linux gør det som unix.

> Er der bestemte fil-typer som er eksekverbare i Linux ?

Ja prøv kommandoen "file" på en fil du ikke kender, og den vil
prøve at finde ud af hvad det er for en fil udfra indhold, ikke endelse.
Derudover skal "x"-bit (execute) sættes på en fil for at den
kan udføres.

> Og som man bare kan køre ved at skrive navnet?

Hvis den er i PATH. (som i DOS).
Derudover er aktuel katalog/directory ( . ) normalt aldrig i PATH i unix,
så man skal angive relativ eller absolut sti til programmet.

--
Frank Damgaard |