Hejsa nyhedsgruppelæser,
Der er p.t. noget af en debat om navnet på det fag, der i landets
folkeskolebekendtgørelse hedder "kristendomskundskab". Det har nemlig
vist sig, at flere forældre fra indvandrerbaggrunde ønsker deres børn
fritaget fra undervisningen i dette fag - noget der ifølge Politiken i
høj grad baseres på en udbredt opfattelse i disse grupper af, at faget i
større eller mindre grad er missionerende - noget der kædes sammen med,
at der i en række af de lande, som disse grupper af indvandrere
oprindeligt er kommet fra, ikke er noget skel mellem forkyndende og rent
kundskabsmeddelende undervisning.
Dette er dog en fejlagtig opfattelse, for selv om faget hovedsageligt
fokuserer på kristendom på grund af den fremtrædende rolle som
kristendommen har i dansk historie og kultur og kun i mindre grad
inkluderer andre religioner, så har det dog ikke siden 1975 været
forkyndende.
Som svar herpå har en række institutioner - bl.a. mange skoler og
Religionslærerforeningen - fremsat ønske om, at faget i stedet omdøbes
til religion og evt. at det gøres obligatorisk - noget der allerede
*har* fundet sted i gymnasiet. Det er en naturlig følge af dagens
udvikling, hvor det i højere og højere grad bliver relevant med
kundskaber om andre religioner end kristendommen, i særdeleshed Islam,
da disse i en hidtil uset grad begynder at indfinde sig i det danske
samfund og spille en markant rolle i samfundsdebatten. Skolen bør
afspejle dette, argumenteres det, og bør - selvom dens hovedopgave
stadig er at formidle kundskab om den evangelisk-lutherske kristendom og
dens historie - i højere grad vægtlægge de andre religioner. Med den
stigende interesse, der i vor tid *er* for religion og med det øgede
udbud af trosretninger, der forefindes i "det religiøse supermarked",
bliver det mere og mere vigtigt, at skolebørn får en god grundlæggende
indføring i religionernes verden. Det foreslås tillige, at faget gøres
obligatorisk for alle elever, så forældre ikke - som nu - kan kræve
deres børn fritaget.
Undervisningsminister Marianne Vestager afviser dog forslaget om
navneforandringen idet hun henviser til at faget skal være "loyalt"
overfor Danmarks lange kristne historie. Ligeledes påpeger hun, at det
ville stride imod Menneskerettighedskonventionens bestemmelser om
religionsfrihed at gøre faget obligatorisk.
Politiken bragte i går (d. 8/1-01) en del artikler og en leder om emnet
og har i forbindelse hermed oprettet en side med debat - den findes på
<
http://debatten.pol.dk/kode?230@@.ee98b48>.
Derudover har de en af deres artikler om forslaget om navneændringen
online på <
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=142902>.
**** Min kommentar ****
Personligt er jeg ensidigt stemt for den foreslåede forandring, da jeg -
som det muligvis også fremgår af ovenforstående fremlægning - klart
mener, at kundskab om verdens religioner i stigende grad er nødvendig i
dagens Danmark. Religion har herhjemme en tradition for at være en
privatsag som der ikke snakkes meget om, og selv om dette nok kan have
sine fordele, så medfører det, at folk i mindre grad end i lande, hvor
religion i højere grad indgår som del af den offentlige debat, er
bevidste om de enkelte religioners natur og derfor kan have problemer
med at forholde sig til dem. Det er en kendt sag, at man frygter det
ukendte, og måske kan man heri finde noget af årsagen til den modvilje
der i dagens Danmark må siges at være imod islam?
At Marianne Vestager af hensyn til den danske kristenheds historie ikke
ønsker at røre ved faget synes mig lidt af en bjørnetjeneste. At
kristendommen er en altafgørende faktor i Danmarks historie og kultur er
et ubestrideligt faktum og der er da heller ikke her tale om på nogen
måde at fjerne kristendomsundervisningen fra folkeskolen - langtfra! Det
hænger dog efter alt at dømme sådan sammen, at den nuværende ordning
medfører at mange børn af indvandrerbaggrund netop *ikke* kommer til at
ke