kartoffelmos
Fra : mimi

Dato : 06-01-02 18:23

Hejsa
Vores søn på 6 mdr. vil altså bare ikke have kartoffelmos. Uanset
konsistensen og om der er noget grønt i eller ej, så giver han sig til at
skrige, så snart den første skefuld rører hans mund. Det er jo lidt træls,
for hvad ellers skal vi give ham til aftensmad. Han får skiftevis grød og
øllebrød til middag, og aften, men det ville nok mætte lidt mere og give
lidt mere variation i kosten, hvis han ville have kartoffelmos med
forskellige ting i. Vi har prøvet 5-6 gange nu med samme resultat.
Er der andre der har prøvet lignende og hvad gjorde i? Er det noget der går
over? Har i puttet noget særligt i mosen for jeres børn kunne lide det?
Mvh Mimi

Fra : vagn torup

Dato : 06-01-02 22:31

Hej
Min lille Marie er heller ikke vild med kartoffelmos (1 år d. 8/1). Det
hjælper dog hvis kartoflerne moses med sovs eller masser af smør.
Rikke
mimi <a@a.aa> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns918EBAEC6461Emimivilfordmailmedk@193.88.15.201...

Fra : Marianne

Dato : 06-01-02 23:59

> [...]
> skrige, så snart den første skefuld rører hans mund. Det er jo lidt træls,
> for hvad ellers skal vi give ham til aftensmad.

Knægten kan da bare ikke lide kartofler (siger een, der absolut heller ikke
kan lide det selv). Prøv
- søde, dvs røde kartofler
- jordskokke + æblepure kogt med anis
- gulerodsmos
- pastinakmos
- pastinak + spinat-mos
- selleri + æble + lidt karry
- rosenkål + æble
- grønne bønner + søde kartofler

Der er imo 117 muligheder UDEN de f......... kartofler.

Jeg gjorde det, at jeg købte ca. 500 g af en 3-4 grøntsager. Kogte og mosede
det hele på een gang og frøs i små portioner. Så kan man tø og blande efter
behov.

Nogen er bange for at give noget, der er sødt for ikke at vænne børnene til
det. Min erfaring er, at det er ret enkelt at vænne dem fra lidt senere, når
de har lært at spise 'lidt af hvert'.

Marianne

Fra : Sofie

Dato : 09-01-02 11:22

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
går
> over? Har i puttet noget særligt i mosen for jeres børn kunne lide det?

Hejsa.

Min datter, som er 91/2 måned, kunne heller ikke fordrage kartofler.
Det er først nu jeg har kunnet lokke lidt i hende.
Så tag og brug andre, gerne søde, rodfrugter, da deres smagssans
stadig er meget til de søde sager.
Jordskokker har en dejlig smag og kan bruges ligesom kartofler.
Jeg går ud fra at det går over med tiden.
Ellers skal vores datter byttes.
Spøg til side.
Lad være med at bekymre dig for meget over det, det kan ikke betale sig.

Mvh.
Sofie

Fra : mimi

Dato : 11-01-02 09:23

"Sofie" <villerup@paradis.tdcadsl.dk> wrote in

> "mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> Hejsa
Hvordan tilbereder man disse jordskokker, og hvordan ser de ud. Har nemlig
aldrig før hørt om dem, men vil da lige prøve om knægten eventuelt vil
spise dem.
MVH Mimi

Fra : Sofie

Dato : 11-01-02 11:09

Hejsa.

De tilberedes ligesom kartofler, de skal bare
koge knap så lang tid.
Men der stopper ligheden også.

Jordskokker ser lidt mærkelige ud.
De har en brun skal, de har buler ud til alle sider.
Nogle er aflange, andre runde.
De er irriterende at skrælle fordi de har de mærkeligste former.
Men de er det værd.
Det er næsten den bedste beskrivelse jeg kan give dig.

Håber det hjalp.
Sofie

P.S. Jeg har opskriften på en lækker jordskokke pure,
hvis du har lyst.

Fra : Gitte Beyer

Dato : 09-01-02 12:23

On 06 Jan 2002 17:22:40 GMT, mimi <a@a.aa> wrote:

> [...]
>over? Har i puttet noget særligt i mosen for jeres børn kunne lide det?

Havde samme problem med sønnen da han var i den alder. Der ville han i
det hele taget ikke spise ret meget. Vi prøvede forskellige ting,
bl.a. forskellige former for grød, som det gik meget bedre med end med
grøntsagsmos, herunder kartoffelmos. Langsomt og gradvist begyndte han
så at smage lidt på vores mad, og det var først efter han var i stand
til (og havde accepteret og kunne lide) at spise kartofler på "normal
vis", atlså alm. kogte kartofler, at vi kunne lokke kartoffelmos i
ham. Nu hvor han er 2 år "ææælsker" han kartoffelmos, så der er altså
håb forude (måske, for jeg har fået fortalt at jeg som 4 måneder
gammel konsekvent spyttede kartoffelmosen ud, og det har jeg gjort
lige siden. Kan virkelig ikke fordrage det klistrede stads, heller
ikke kogte kartofler for den sags skyld. Hvad skal vi egentlig med den
"forbandede" rodfrugt, kunne irerne ikke have beholdt den for dem
selv? *SSS*).

MVH
Gitte

Fra : mimi

Dato : 11-01-02 09:21

Hej igen
Det lyder præcis som vores søn, såjeg tager det roligt og giver ham noget
han kan lide, og håber så vi er ligeså heldige som jer, når han bliver lidt
ældre.
MVH Mimi

Fra : Britta og Torben

Dato : 09-01-02 21:40

Hej Mimi
Min ene søn på 7 ½ mdr. er heller ikke vild med grønsagsmos med kartoffel i
.. Men han spiser det gerne hvis vi putter frugtmos i. Når vi laver mosen
bruger vi flere grønsager i forhold til kartoffler og laver det lidt tyndt.
Hej fra Britta

Fra : Lise

Dato : 10-02-02 13:50

.....Børn kan jo altså godt overleve uden kartoffelmos, men ellers kan du
prøve med en god klat smør og lidt sukker i - det plejer at hjælpe.
Husk iøvrigt at mosen skal piskes og ikke blendes (ellers bliver den "lang")

LA

Fra : mimi

Dato : 10-02-02 18:45

Hejsa
Langt om længe vil vores søn nu gerne have kartoffelmos, hvis jeg laver det
af røde kartofler. Jeg vil nu alligevel prøve imorgen med almindelig og se
hvad han siger til det, for nu er det jo ret længe siden jeg skrev
indlægget. Iøvrigt spiser han stort set alt nu. Pludselig kan han bare lide
det hele, så det ser lyst ud. Jeg tror ikke vi får problemer med
kræsenhed.Og nu spiser han jo også ris og pasta o.s.v. Iøvrigt har jeg
altid bare most kartoffelmosen med en gaffel og det virker fint.
Knus fra Mimi

Fra : Ida Nielsen

Dato : 11-02-02 18:37

Prøv at blande masser af gulerod i, det giver en fin farve og er sødt i
smagen.
Min søn gad ikke spise det, det smagte bare ikke af nok.
Hilsen
Ida

Fra : Iben Holst

Dato : 12-02-02 11:18

Hej !

Som mange andre har vi også haft det problem med vores søn. Vi så problemet
som ret stort fordi vi selv ææææælsker kartofler !! - men inden jeg begyndte
at irritere min søn ALT for meget ved at forsøge og forsøge og forsørge kom
jeg til at tænke på, at det da egentlig ikke er så vigtig med de kartofler.
Vi har altid rå og dampet grønt på bordet til middagen - og vi lavede da
bare
en moset portion af det dampede til ham og så måske en rugbrød med ost ved
siden af ....
Det er nemlig ikke så vigtig med kartoflerne fordi de ikke giver noget
specielt af vitaminer etc., med mindre man tager skrællen med. De er bare
fyldfoder ligesom ris, spaghetti og pasta.

Iben