vintergækken
Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-01-01 13:31

I dag da jeg var ude, så jeg den første lille vintergæk stå ren og fin
ringende med sin spæde hvide klokke, omgivet af sjap og søle var den. Som
altid når jeg ser den første lille forårsbebuder måtte jeg standse op og
beundre den og glædes, - og som altid gik mine tanker til Jesus - de to -
altså Jesus og vintergækken har så mange ting til fælles. Vintergækken den
første lille forårsbebuder bryder gennem den ofte frosne jord og står
omgivet af kulde og søle og ofte is- og snerester i den mørke tid, og
bebuder at en lysere og varmere tid er på vej - Jesus kom, som vinter
gækken gør, til jorden som spæd - i en mørk, kold og hård verden - Han
måtte som vintergækken kæmpe sig op gennem en frossen jord/kolde sjæle - og
Hans fødsel bebudede - som vintergækkens fremspiring gennem den ofte frosne
jord - at en lysere og varmere tid er forude. Da Jesus blev født og mens
han vandrede på jorden lyste han op i mørket på akkurat samme måde som den
lille vintergæk lyser op i vintermørket - Han spredte lys, varme og glæde og
forkyndte at mørket skulle spredes og lyset og varmen sejre, på nøjagtig
samme måde som den lille vintergæk fortæller os at foråret, varmen og den
lyse tid er på vej.

Ude i den kolde luft , - omgivet af brun vådt, fugtigt og tungt mørk jord,
og ofte også af sne- og issjap - står den lille tilsyneladende sarte,
spinkle og rene blomst og er for mig et minde om hvordan Jesus måtte
"kæmpe", hvordan han ren som vintergækken vandrede på jorden omgivet af
kulde, syndere og toldere - hvordan han - som vintergækken brød op af den
frosne jord - levede omgivet af mørke og kulde, for til os mennesker at
varsle om en lysere og varmere tid og for, som den lille blomst, at give os
et håb.

Den lille vintergæk spirer op gennem jorde, står lille og uundseelig og
lyser op - spreder glæde - hvis vi husker at lægge mærke til den - hvis vi
forstår dens sprog - og tør tro på dens budskab - på akkurat samme både som
Jesus lod sig føde på en mørk kold jord, nøjagtigt som Han uundseeligt
vandrede rundt, lyste op og spredte glæde hvis man så ham, forstod ham - og
troede på ham.

Når vi når lidt længere hen på året - når lyset er kommet lidt mere frem -
luften blevet lidt varmere ja så visner den lille blomst - den var en kort
tid - den varslede om lys, og noget storts komme og så døde den -
akkurat som Jesus der lod sig føde - var blandt os en kort tid for at
varsle lys, og så døde så på et kors - hånet og foragtet af mennesker -
trådt under fode, på akkurat samme måde som den lille vintergæk ofte bliver
trådt ned i sølet.

Den lille sarte blomst kamp for at bryde frem gennem jorden, stå fin, ren,
hvid og sart - og dog så stærk kom, på helt samme måde som Jesus, - født i
en stald, - for at varsle lys til verden. På samme måde som Han - kom den,
så den, og sejrede den. Jesus og den lille hvide blomst sejrede/sejrer på
hver sin måde over mørket, tændte på hver sin måde et håb i mennesket og
døde/dør på hver sin måde trådt under fode af mennesket.

Men vintergækkens lille rene klokke vil heller ikke i år ringe forgæves!!!
mig har den givet et håb - en tro på at lyset og varmen er på vej - og frem
for alt har den mindet mig om Jesus min Frelser, mit lys i mørket, min
forsvarer i retten, min broder, min vogter, min livredder, min ven med hvem
jeg kan dele alle glæder og sorger - og om Ham som sender hyrdehund ud
efter mig når jeg kommer for langt fra flokken.

Anne-Marie

Fra : Vigil

Dato : 09-01-01 22:30

Hej Anne-Marie,
det er den bedste prædiken jeg har hørt i lang tid.
Jeg kunne godt tænke mig at lægge den på min hjemmeside, så flere kunne få
glæde af den.

Med venlig hilsen og Guds fred
Viggo Vibe Grevsen
http://evangelium.hjem.wanadoo.dk
----

Citat:
Herre, vis mig din vej og gør mig villig til at vandre den.
(Den hellige Birgitta)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-01-01 01:45

Vigil <vvg@FJERNDETTEwanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B3N66.13$Fl7.11677831@news.mobilixnet.dk...
> [...]
> det er den bedste prædiken jeg har hørt i lang tid.
> Jeg kunne godt tænke mig at lægge den på min hjemmeside, så flere kunne få

Har sendt den Vintergækken (rettet for et par trykfejl og forglemmelser) og
en mail til din postkasse på din hjemmesidde bare lige dette til
orientering, så du får kigget ind på siden

MVH
Anne-Marie