Politiken - Tyve spørgsmål om kristendom
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-01-01 17:49

Hejsa gruppe,

Jeg tænkte, at jeg lige ville gøre opmærksom på en artikel, der blev
bragt i Politiken for en uges tid siden. Den er del af et længere tema,
der hedder "tyve spørgsmål til professoren", hvor professorer inden for
forskellige emner bliver stillet 20 spørgsmål om deres fag.

Denne artikel er en serie spørgsmål til Jens Glebe Møller, professor i
teologi ved Københavns Universitet. Artiklen kan læses i sin helhed på
<http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=142007>.

Her et par uddrag:

»De gamle fortællinger afspejler en tid med en bestemt seksualmoral, og
så siger de bare, at det er Guds befaling. Det betragter jeg som en
kulturantropologisk oplysning, for Guds stemme i år 2000 ville ikke sige
noget tilsvarende«.

5. Hvor stor sandsynlighed er der egentlig for, at Jesus blev født netop
den 25. december år 0 og døde på korset ca. 33 år senere?

»Der er jo en del knas med dateringen og kalenderne. Romerne fejrede Sol
invictus, den ubesejrede sol, den 25. december, og så placerede man af
symbolske årsager Jesu fødselsdag på den dag, og han skal da nok være
født nogenlunde omkring det tidspunkt. Men glem alt om folketælling,
Bethlehem, krybben og de tre vise mænd. Det er en smuk historie, men der
er ikke noget historisk i den«.

Så skulle der vist være grundlag for en del hovedrysten, harme eller
herliggørelse?

--
-=-=-=-=-=-= The stylus is more potent than the claymore =-=-=-=-=-=-
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 06-01-01 21:21

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> [...]
>  -=-=-=-=-=-= The stylus is more potent than the claymore =-=-=-=-=-=-
> *      Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320")      *

En kommentar fra denne teologen, stiller jeg meg hoderystende til.

9. Hvori ligger konflikten mellem tro og viden for dig, som jo er kendt for
at have forståelse for videnskabelig fornuft?

"Men at forholde sig til Jesus Kristus, det indeholder ingen konflikt med
videnskaben. I det hele taget er det en gammeldags diskussion, som ikke
interesserer mig".

I seg selv er troen på Jesus Kristus i konflikt med videnskapen. I motsatt
fall må han føre må han føre vitenskapelige bevis for selve grunnlaget for
påstander om Jesus, som jomfrufødsel og oppstandelse. Det kan han ikke og
motsier seg selv slik. Gebe Møller er sikkert en dyktig teolog, men
vitenskapsmann, det er han ikke med et slikt ressonement.  I lys av det kan
jeg forstå at han ikke ønsker temeaet videre belyst og diskutert.

18. Hvad er de fundamentale forskelle mellem kristendommen og islam?

 'Muslimerne kan ikke forlige sig med, at Gud bliver til tre, for så bliver
han efter deres opfattelse gjort til noget mindre. De er heller ikke med på,
at Jesus er Guds søn. Desuden mener muslimerne, at Gud har udtalt sig
definitivt til Muhamed, og derfor er både jødedommen og kristendommen i
deres øjne underlegneog foreldede religioner'

Uten å ta stilling til de fundamentale forskelle mellom kristendom og islam,
er jeg skuffet over at Jens Glebe Møller som jo sier at tro på Jesus Kristus
ikke er i konflikt med videnskaben, her ikke framfører noen som helst bevis
for påstanden om at Jesus er Guds søn. Selvfølgelig gjør Jens Glebe Møller
ikke det når han snakker om forholdet til Jesus Kristus. men viser til
Habermas' filosofi:  'For i sine tanker om den herredømmefri kommunikation
antager han, at vi siger sandheden, når vi frivilligt taler sammen. Og det
er noget af det samme, vi finder i Jesu ord, ifølge Glebe Møller.

Derfor snakker Glebe Møller motsigende for seg selv i denne artikkelen. At
det går an.

Kjellemann