Svag 1700+ ?
Fra : Jakob

Dato : 06-01-02 11:17

Kære NG.

Jeg er i tvivl: Er der noget, som kan kaldes en "svag cpu"?

Min opsætning er:

ASUS A7V266-E Raid
256 MB Hynix DDR
AMD 1700+ (med ultra tyndt kølerpasta)
Titan køler
Derudover: SB Live! 5.1, et Realtek netkort, 60 GB IBM og en 6 GB IBM.

Situationen er:

I fredags fik jeg hardwaren sat op med default values:
cpu-core voltage = 1,75v (default, vid 2-3 hvilket også er AMD's anbefalede
spænding for XP'eren)
cpu ratio = off (hvilket er jumper free mode)
sysclk = off (default 133,33 cpu, 66,67 agp, 33,33 pci)
palo_freq = fid1-2
I/O voltage = 2,65v (default)
kbwk = enable (default)
acrusb = usb to conn (1-2)
usb device wake-up = +5v (1-2)
ATA100 = enable (kan jo ikke køre raid med de forskellige IBM diske)
Themcpu = 1-2 (default)
BIOS setup = default

I fredags fungerede alt næsten. Dvs., at jeg mærkelig nok kun kunne køre
1100mhz på min 1700+ (1466mhz). Det undrede jeg mig over, men systemet kørte
ellers fint. Fredag nat spiller jeg så Quake 3 og counterstrike til den
store guldmedalje. Systemet er klippe stabilt.

I lørdags sker det så: Bedst som jeg har startet maskinen op og har åbnet
Outlook for at læse mail, går maskinen ned (blå skærm, harddiske slukkes og
sekundet efter sort skærm).

Det lyder som om, at maskinen genstarter. Men jeg undrer mig over, der ikke
kommer noget billede frem. så lugter jeg en mærkelig lugt, og hurtigt får
jeg strømkablet hevet ud.

Det viser sig, at min dejlige CPU er brændt af efter kun få minutters brug:
Med en lup kan jeg se små sorte streger mellem de små parvise "guld"
prikker.

Jeg undrer mig temmelig meget. For det første fordi opsætningen fra mit
perspektiv burde være 100% i orden. For det andet fordi jeg gentagne gange
før opstarten kontrollerede kølingen af cpu'en. Køleren var spændt godt
fast. Den sad ikke oven på soklen men havde direkte kontakt med cpu-kernen.

Det eneste, jeg mener kunne være tilfældet, er en "svag" cpu. Dvs. en cpu,
der har et svagt punkt og kunne briste. Men eksisterer der sådan noget som
en fabrikereet "svag cpu"??? I øvrigt har jeg undret mig over, at den kun
ville køre med 1100mhz på trods af opsætningen.

Kort sagt, så forstår jeg ikke, hvad der er gået galt. Er der nogen af Jer,
som måske kan informere mig?

Det vil glæde mig overordentligt meget at høre fra nogen på nyhedsgruppen,
som kan give nye perspektiver på situationen.

Mange venlige hilsner
Jakob

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 06-01-02 15:50

"Jakob" <jko@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

..

> [...]
> en fabrikereet "svag cpu"??? I øvrigt har jeg undret mig over, at den kun
> ville køre med 1100mhz på trods af opsætningen.

1. De 1100 skyldes at du ikke har fortalt bundkortet korrekt at det er en
CPU der skal køre 133Mhz FSB.. Ved ikke lige med ASUS men på mange bundkort
skal en jumper flyttes fysisk før der køres 133Mhz .. Multiplieren er fast
til 11 på nu hvor du kører 100MHz FSB bliver der 1100. Ændres der til 133MHz
bliver det så 1466MHz..

2. Hvis Køler har fungeret og voltage værdierne har været rigtige kan der
vel være sket følgende..
2a. Bundkortet er gået i koks og har leveret en overspænding = Afbrændt
CPU
2b. CPU er gået død - og ja - det kan elektronik dimser vel også godt
gøre lige pludselig (omend sjældent)

MVH
Nikolaj

Fra : Jakob

Dato : 06-01-02 16:24

Hej Nikolaj

Og rigtig mange tak for dit input. Bare en lille kommentar til flg.:

> [...]
> skal en jumper flyttes fysisk før der køres 133Mhz .. Multiplieren er fast
> til 11 på nu hvor du kører 100MHz FSB bliver der 1100. Ændres der til

Ja, det er rigtig. Men på A7V266-E'eren er default value dog 133mhz. Jeg
mener også (men har ikke fået det bekræftet), at nyere motherboards
automatisk burde finde hastigheden på AMD's XP'ere ud fra dafault values.
Når jeg således har haft mit motherboard sat på default burde det også
betyde 133mhz. Men det kan jo være, mobo'et reelt set gør noget andet....

> 2. Hvis Køler har fungeret og voltage værdierne har været rigtige kan der
> vel være sket følgende..
> 2a. Bundkortet er gået i koks og har leveret en overspænding =
Afbrændt

Hmm...overspænding havde jeg ikke tænkt på var muligt. Dog havde jeg
overvejet muligheden for at sende mit bundkort tilbage for at blive
kontrolleret for korrekt spænding. For selvom det via jumpers/jumperfree
mode og i bios påstås at levere 1,75v, så kunne der måske være tale om noget
andet i virkeligheden.

> CPU
> 2b. CPU er gået død - og ja - det kan elektronik dimser vel også godt
> gøre lige pludselig (omend sjældent)

Ja - åbenbart. Jeg har aldrig selv hørt eller prøvet om cpu'ere, der bukker
under (før nu åbenbart). For enten varer cpu'ere vel i 100 år, eller også
går kaput med det samme. Og hvis ikke fejlen er på cpu'en, er det jo ret
vigtigt for mig at finde ud af, om motherboardet er OK før jeg sætter en ny
cpu i det.

Jeg er meget taknemmelig for dit input. Takker og hav en fortsat god søndag
:)

Mvh
Jakob

Fra : F.Larsen

Dato : 06-01-02 16:03

"Jakob" <jko@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
> ellers fint. Fredag nat spiller jeg så Quake 3 og counterstrike til den
> store guldmedalje. Systemet er klippe stabilt.

Det er bestemt et faresignal at CPU ikke kører ved den rigtige hastighed. Typisk
vil BIOS vælge en meget lav hastighed hvis den registrerer der er noget galt i
opsætningen.

Har du målt CPU temperaturen ? (via Bios eller Asus Windows "Probe")

Så vidt jeg kan se har du kørt "jumperfree ?" - hvorfor indstillingen af DIL
switches ikke har så stor betydning ;)

Du kan se mine indstillinger i linken forneden.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 07-01-02 14:43

Jakob wrote:

- snip - opsætning

> [...]
>
> Det viser sig, at min dejlige CPU er brændt af efter kun få minutters brug:
> Med en lup kan jeg se små sorte streger mellem de små parvise "guld"

Er du sikker på det er CPU´en der er brændt af?
For de sorte prikker kommer altså når de brænder broerne over med laser.
Det er kernen og området omkring der skal se afsvedet ud.

Prøv at se om du kan finde skader andre steder:
Jeg ville kigge nøje på bundkortet, evt. grafikkortet, og så på
strømforsyningen.

> [...]
> fast. Den sad ikke oven på soklen men havde direkte kontakt med cpu-kernen.

Også derfor ville jeg kigge andre steder.

> [...]
> en fabrikereet "svag cpu"??? I øvrigt har jeg undret mig over, at den kun
> ville køre med 1100mhz på trods af opsætningen.

Det kan være så mange ting.
Det kan også skyldes RAM, bundkort og strømforsyning.

Det håber jeg, at jeg har gjort.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Jakob

Dato : 08-01-02 18:45

Hej Henrik!

Du har informeret mig, rigtig mange tak :)

> Er du sikker på det er CPU´en der er brændt af?
> For de sorte prikker kommer altså når de brænder broerne over med laser.
> Det er kernen og området omkring der skal se afsvedet ud.

Fik den byttet d.d. hos min forhandler efter aftale. Men jeg fik ikke at
vide, om de havde fundet en fejl. Så på vej tilbage i bussen så jeg de sorte
prikker, du omtaler (og som jeg troede betød en afbrændt cpu). Jeg løb
tilbage, og de kunne fortælle mig det, som du beskriver. Lidt skeptisk tog
jeg hjem og har nu set på cpu'ere på amd.com og kan også se de sorte streger
(præcis, hvor de er på min "nye" cpu). Så der har jeg virkelig taget fejl.

> Prøv at se om du kan finde skader andre steder:
> Jeg ville kigge nøje på bundkortet, evt. grafikkortet, og så på
> strømforsyningen.

Det vil jeg gøre, ingen tvivl om det. Det er sq for træls at sætte en
velfungerende cpu i et system, der har en fejl og måske brænde endnu en cpu
af!

> Også derfor ville jeg kigge andre steder.

Enig - og det kan jeg først indse nu.

> Det kan være så mange ting.
> Det kan også skyldes RAM, bundkort og strømforsyning.

Jeg må se det hele efter i sømmene. For at være på den sikre side har jeg nu
anskaffet mig en Thermaltake Silent Viking.

Rigtig mange tak for dit indlæg

Mvh
Jakob

Fra : Jakob

Dato : 11-01-02 11:13

Jeg tror, jeg har fundet problemet.

Hele opsætningen var default. Dvs., at mit ASUS mobo burde sætte den
korrekte spændning på cpu-core.

Det var ikke tilfældet. Med en ny AMD 1700+ nægter den i deafault mode at
lave en spænding i BIOS på mindre en 1,8v. Samtidigt fremgår det i "Power"
menuen i BIOS, at slevom jeg sætter den til 1,8v, så giver den reelt 1,85v

Mærkeligt, men sådan er det. Hvis jeg derimod deaktiverer jumperfree mode,
som omtalt andetsteds i gruppen (link), så kan jeg sætte cpu core spænding
til 1,7/1,65v manuelt og stadig have jumperfree på cpu-ratio.

Inde i BIOS "Power-setting", siger den dog, at den giver 1,74v. Hvilket ikke
er logisk (burde være 1,7 eller 1,65v), men sådan som det hænger sammen. Så
jeg har løst det, der kunne have forudsaget en cpu-afbrænding på ASUS
A7V266-E Raid.

Tak for de mange indlæg og god weekend :)
/Jakob