Cyrus IMAPd
Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 02:46

Jeg har installeret subj, og kan starte den fint, men den vil ikke modtage
forbindelser...

Loggen skriver :
Jan 5 02:30:06 susie master[3538]: about to exec /usr/cyrus/bin/pop3d
Jan 5 02:30:06 susie service-pop3[3538]: executed
Jan 5 02:30:06 susie master[3512]: process 3538 exited, signaled to death
by 11

Hvad kan det være der er galt ? (den skriver det samme ved en imap
forbindelse)

"signaled to death by 11", hvad er 11 ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-02 06:38

Mickey skrev:

> "signaled to death by 11", hvad er 11 ?

Det lyder som en "segmentation fault" (SIGSEGV). Har cyrus imapd
ikke en logfil du kan kigge i?

// Klaus

Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 19:11

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en "segmentation fault" (SIGSEGV). Har cyrus imapd
> ikke en logfil du kan kigge i?

jo, den skriver det samme som den sender til syslog (det er syslog der står
for logning - den skriver det samme i syslog log'en og i Cyrus log'en)

Jeg kan se at der også står "sshd[24950]: Received disconnect: 11: All open
channels closed" et sted i message log'en, er det det samme der er sket ? -
og vigtigst af alt, hvad kan jeg gøre ved det ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-02 21:53

Mickey skrev:

> "Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrn+cb215d2c-a742-498f-b717-

Hvis du absolut vil have din newsreader til at skrive det fnadder hver
gang, så bed den i det mindste om at skrive det hele, og ikke kun halv-
delen. Det er unødvendigt at skrive Message-ID'en, da den jo står i
referenecelinjen, og når du kun skriver halvdelen er den ikke blot
unødvendig, men helt ubrugelig.

> Jeg kan se at der også står "sshd[24950]: Received disconnect: 11:
> All open channels closed" et sted i message log'en, er det det
> samme der er sket ?

Jeg aner det ikke - ikke på baggrund af de oplysninger du har givet
hidtil. For mig at se må du finde ud af i hvilken sammenhæng dine
programmer opfører sig sådan. Hvad lavede sshd fx lige inden den
skred (og skred den overhovedet, eller betyder dens meddelelse noget
andet?)? Prøv at se om du ikke kan skrue op for snakkesagligheden
af programmerne og så få dem til at segfaulte igen.

// Klaus

Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 23:05

> [...]
> delen. Det er unødvendigt at skrive Message-ID'en, da den jo står i
> referenecelinjen, og når du kun skriver halvdelen er den ikke blot

sorry - jeg klipper bare af efter linien med navnet - er det bedre som det
er nu ?

> [...]
> andet?)? Prøv at se om du ikke kan skrue op for snakkesagligheden
> af programmerne og så få dem til at segfaulte igen.

The environment variable CYRUS_VERBOSE can be set to log
additional debugging information. Setting the value to 1
results in base level logging. Setting it higher results
in more log messages being generated.

- og så må jeg jo indrømme at jeg ikke aner hvordan man sætter sådan en
variabel eller hvor den skal sættes... (Cyrus startes som root og skifter så
til brugeren cyrus)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-01-02 23:20

Mickey wrote:

> [...]
> variabel eller hvor den skal sættes... (Cyrus startes som root og skifter så

En "man" af din fortrukne shell skulle gerne redegører for hvordan du gør.

Typisk kan export, env og set bruges.

Noget andet, hvis du kan reproducere problemet, kan du på Linux starte
den med strace (openbsd ktrace), og prøve at se i hvilket systemkald det
fejler i.

Forresten hvad har du installeret cyrus imap serveren på og hvordan?

Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 23:41

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse

> Typisk kan export, env og set bruges.

export klarede den

> Noget andet, hvis du kan reproducere problemet, kan du på Linux starte
> den med strace (openbsd ktrace), og prøve at se i hvilket systemkald det
> fejler i.

æh.. - det kræver vist det store kørekort at finde rundt i det...

Loggen giver nu lidt mere (log-level = 5, 10 giver det samme):
Jan 5 23:40:48 susie service-imap[6231]: executed
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: process 6231 exited, signaled to death
by 11
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for messages from imap
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for messages from imaps
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for connections for imaps
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for messages from sieve
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for connections for sieve
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for messages from lmtpunix
Jan 5 23:40:48 susie master[6225]: listening for connections for lmtpunix

- men det ser egentlig bare ud som om den fejler og så starter med at lytte
igen...

> Forresten hvad har du installeret cyrus imap serveren på og hvordan?

oversatte kildekoden på min suse 7.0

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 06-01-02 03:32

On Sat, 5 Jan 2002 23:40:59 +0100
"Mickey" <003@susie.dk> wrote:

M> oversatte kildekoden på min suse 7.0

Har du også installeret sasl? Hvilken vejledning har du fulgt? Der findes
en howto om installationen af cyrus.

Jeg har også haft problemer med cyrus i starten, men fandt nogle
mailinglister om cyrus og postfix som bidrog til løsningen af mine
problemer. Måske skulle du prøve at gøre det samme. Google kan sikkert
finde dem for dig.
--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Fra : Mickey

Dato : 06-01-02 14:44

"Michael Wojciechowski" <wojci@wojci.dk> skrev i en meddelelse

> Har du også installeret sasl? Hvilken vejledning har du fulgt? Der findes
> en howto om installationen af cyrus.

jepper, og Berkely DB i en korrekt version
Jeg fulgte install-vejledningen der fulgte med til Cyrus (og det jeg kunne
finde på deres hjemmeside)

jeg vil søge på google efter hints ;)

Fra : N/A

Dato : 06-01-02 14:44

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-01-02 10:55

Mickey wrote:

> [...]
> open channels closed" et sted i message log'en, er det det samme der
> er sket ? - og vigtigst af alt, hvad kan jeg gøre ved det ?

Segmentation fault (signal 11) er ofte et tegn på programmer med fejl
i. En standard-distribution kommer normalt ikke med programmel, der er
så fejlbehæftet, som du beskriver, så tankes ledes hen mod en
hardwarefejl.

Ofte er hardwarefejl, der giver signal 11 tegn på en defekt ramklods.
Prøv at køre memtest86 (http://www.memtest86.com/) på maskinen og læs
evt. http://www.bitwizard.nl/sig11/ - der står ganske vist 'while
compiling kernel', men det kan også optræde mange andre steder.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
I would never kill somebody

Fra : Mickey

Dato : 07-01-02 15:44

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i. En standard-distribution kommer normalt ikke med programmel, der er
> så fejlbehæftet, som du beskriver, så tankes ledes hen mod en

hmm, det kan godt tænkes - det er noget gammelt maskineri (~94'er) og det
har kørt uafbrudt i knap et år

> [...]
> evt. http://www.bitwizard.nl/sig11/ - der står ganske vist 'while
> compiling kernel', men det kan også optræde mange andre steder.

æhh... - ka man ikke lave sådan en memtest uden at reboote ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-01-02 01:07

Mickey wrote:

> hmm, det kan godt tænkes - det er noget gammelt maskineri (~94'er) og
> det har kørt uafbrudt i knap et år

Jeg har set det på nye såvel som gamle maskiner...

> æhh... - ka man ikke lave sådan en memtest uden at reboote ?

Nix. memtest86 skal bruge low-level funktioner, som kun er tilgængelig
uden et OS med hukommelsesstyring.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Man invented language to satisfy his deep need to complain.

Fra : Mickey

Dato : 08-01-02 13:26

> Nix. memtest86 skal bruge low-level funktioner, som kun er tilgængelig
> uden et OS med hukommelsesstyring.

hmm, det er jeg ikke meget for - min maskine har det ikke så godt med sit
hardware, bios'en kan ikke finde harddisken, dvs, der skal være en bootdisk
og jeg skal koble skærm og knaster til pga. en fejl i bios (vistnok
batteriet) som gør at jeg skal ind og ud af biosopsætning hver gang den
booter...

Findes der ikke andre programmer end memtest86 der er ligeså gode og som
virker uden boot ?

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-01-02 13:55

"Mickey" <003@susie.dk> writes:
> [...]
> og jeg skal koble skærm og knaster til pga. en fejl i bios (vistnok
> batteriet) som gør at jeg skal ind og ud af biosopsætning hver gang den

Hvis der er problemer med batterriet, så skift det. Et ny koster 10-20 kr og
der er ingen ben i at skifte det.

Martin

Fra : Mickey

Dato : 08-01-02 23:56

"Martin Schultz" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvis der er problemer med batterriet, så skift det. Et ny koster 10-20 kr
og
> der er ingen ben i at skifte det.

tror jeg har et liggende - men boot er jo netop ikke det jeg beskræftiger
mig mest med, maskinen skal jo helst blive stående online ;)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-01-02 23:40

Mickey wrote:

> [...]
> hver gang den booter...
>
> Findes der ikke andre programmer end memtest86 der er ligeså gode og

Hvis du har læst http://www.bitwizard.nl/sig11/, vil du vide, at man
ofte kan finde tegn på fejl ved at oversætte en masse kerner - giver de
konstant signal11 (segmentation fault), er det gode tegn på defekt RAM
- men sørg lige for at fsck'e filsystemet først; just in case.

Men teknisk set må svaret være nej - der findes ingen, der er ligeså
gode, som fungerer uden reboot (i hvert fald ikke så vidt jeg ved).

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Programming is a race between programmers, who try and make more and

Fra : Mickey

Dato : 08-01-02 23:57

> - men sørg lige for at fsck'e filsystemet først; just in case.

det prøver jeg lige på først

> Men teknisk set må svaret være nej - der findes ingen, der er ligeså
> gode, som fungerer uden reboot (i hvert fald ikke så vidt jeg ved).

hmm, så må jeg jo bide i det sure æble hvis fsck ikke finder fejl...

Fra : Mickey

Dato : 09-01-02 01:08

> - men sørg lige for at fsck'e filsystemet først; just in case.

hmm, fsck brokker sig over at den skal checke et mounted filsystem... :/
- anyway, jeg fik den til at checke dem ved boot (på den hårde måde), den
fandt ingen fejl.

> Men teknisk set må svaret være nej - der findes ingen, der er ligeså
> gode, som fungerer uden reboot (i hvert fald ikke så vidt jeg ved).

nu jeg har haft den rebootet - memtest86 disken virkede slet ikke!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-01-02 01:53

Mickey wrote:

> [...]
> den
> fandt ingen fejl.

> nu jeg har haft den rebootet - memtest86 disken virkede slet ikke!

Øh 'virkede ikke'? Har du kontrolleret disken for dårlige sektorer -
det er det eneste problem, jeg har haft med memtest86.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
If you only have a hammer

Fra : Mickey

Dato : 09-01-02 15:31

> Øh 'virkede ikke'? Har du kontrolleret disken for dårlige sektorer -
> det er det eneste problem, jeg har haft med memtest86.

ja den startede med den kendte "loading.........", skiftede til næste
skærmbillede, glimt af noget tekst og så rebootede dyret, sådan blev den
bare ved...

Fra : Kent Friis

Dato : 09-01-02 16:55

Den Wed, 09 Jan 2002 01:53:01 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Øh 'virkede ikke'? Har du kontrolleret disken for dårlige sektorer -
>det er det eneste problem, jeg har haft med memtest86.

Det er endnu ikke lykkedes mig at lave en memtest86 diskette fra en
windows-maskine. Men fra linux har der ingen problemer været.

Mvh
Kent
--
Nu har jeg arbejdet i 40 år på at opnå den sublime "mærklighed" og så
har jeg da ikke tænkt mig at lave om på det.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-01-02 22:42

Mickey wrote:

> hmm, fsck brokker sig over at den skal checke et mounted filsystem... :/
> - anyway, jeg fik den til at checke dem ved boot (på den hårde måde), den

Prøv ext3!

http://people.spoiled.org/jha/ext3-faq.html

Fra : Mickey

Dato : 09-01-02 23:20

> Prøv ext3!
>
> http://people.spoiled.org/jha/ext3-faq.html

hmmm, narj, har ikke lyst til at prøve med det på en maskine der gerne
skulle overleve i første forsøg...
- men måske næste gang ;)

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-02 16:58

Den Wed, 09 Jan 2002 22:42:18 +0100 skrev Christian E. Lysel:

>Prøv ext3!
>
>http://people.spoiled.org/jha/ext3-faq.html

Skulle det være nemmere at køre fsck på en mounted partition når man
kører ext3?

Mvh
Kent

Fra : Steffen Larsen

Dato : 10-01-02 17:57

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-02 18:02

Den Thu, 10 Jan 2002 17:56:40 +0100 skrev Steffen Larsen:

>Det burde det vel... Giver ext3 ikke et journaliserende filsystem med i
>købet!?

Jo, men hvad har det lige med saget at gøre?

kfr:kfr$ mount | grep /dev/hda1
/dev/hda1 on /boot type ext3 (rw)
kfr:kfr$ su -
Password:
gandalf # fsck /dev/hda1
fsck 1.25 (20-Sep-2001)
e2fsck 1.25 (20-Sep-2001)
/dev/hda1 is mounted.

WARNING!!! Running e2fsck on a mounted filesystem may cause
SEVERE filesystem damage.

Do you really want to continue (y/n)? no

check aborted.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 09-01-02 16:54

Den Tue, 08 Jan 2002 23:39:39 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>
>Men teknisk set må svaret være nej - der findes ingen, der er ligeså
>gode, som fungerer uden reboot (i hvert fald ikke så vidt jeg ved).

Når maskinen er bootet, så bruges en del af RAM'en af OS'et, og diverse
daemons. Den del af RAM'en kan ikke testes, da en memtest involverer
at overskrive hukommelsen med forskellige værdier, og læse dem ind
igen, for at se om de skifter værdi.

Programmer som memtest86 har maskinen helt for sig selv, og kan derfor
overskrive al RAM'en, undtagen den de selv bruger. Derefter vil i hvert
fald memtest86 flytte sig til et andet sted i RAM, så den kan komme
til at teste der hvor den før lå.

Mvh
Kent