Et syn på kulturelt og religiøst mangfold ~
Fra : Bjørn Olav Megard

Dato : 10-12-00 23:12

Dog noe off-topic, men jeg tror dette har interesse for mange
av mine faste internettvenner i gruppen, og kaster det fram,
også i denne gruppen:

_Stortingsmelding om Norges minoritetspolitikk presentert
8. desember 2000:_

Her er link til pressemeldingen:

http://odin.dep.no/krd/norsk/aktuelt/pressem/016041-070044/index-dok000-b-n-a.html

Her er link til selve stortingsmeldingen:

http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/index-dok000-b-n-a.html

Dersom du har problemer med linkene, forsøk:
http://odin.dep.no/krd/

Hovedlederen i den norske avisen Dagbladet
kommenterte den følgende dag:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/09/232306.html

--
Bjørn Olav Megard
Oslo, Norge Disclaimer: Anything I write on the

Fra : YEAH !

Dato : 10-12-00 23:47

"Bjørn Olav Megard" <bjoern.megard@c2i.net> skrev i en meddelelse
> Her er link til selve stortingsmeldingen:

http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/index-dok000-b-n-a.ht
ml
------------------
Udmærket. Noget lignende kunne vi gøre i Danmark også, et land der kalder
sig kristent bør behandle minoriteter ordentligt og deres kultur og særpræg
bør bevares. De skal ikke nødvendigvis påtvinges danskhed.

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 12-12-00 00:18

"YEAH !" wrote:

> [...]
> kristent bør behandle minoriteter ordentligt og deres kultur og særpræg bør
> bevares. De skal ikke nødvendigvis påtvinges danskhed.

Det var fordi Norge mente seg som et kristent land, som la grunnlaget for
regjeringens unnskyldning overfor diskriminering, forfølgelse, undertrykking og
tvangskristning av tatere og sigøynere, de såkalte omstreifere. En underavdeling
av Den norske kirke, Misjon blandt hjemløse, stod for den praktiske
gjennomføringen av selv overgrepene og tvangen.

Mest beryktet ble misjonens arbeidskoloni, Svaneviken utenfor Molde. Alt var
forbudt. Ledd i 'omskoleringen av' omreisende taterne til fastboende kristne
mennesker, som var prosjektets målsetting, var å sette forbud mot alt. Det var
strengt forbudt å snakke romani. Alt håndtverk var forbudt. Det var forbudt å
drive handel. Ingen fikk ta imot besøk og all post ble kontrollert og sensurert.
Man måte skrive søknad for å gå i butikk. Å reise inn til byen Molde, var
strengt forbud. Søndagsgudstjenesten hadde møteplikt og den eneste
undervisningen ungene fikk, var kristendom og opplysning om kastrering,
sterilisering og raselære. Lobotomi ble nøye forklart; 'slik ville det gå hvis
ikke taterungene tok seg sammen i livet og ble til folk'.

Det dreier seg om systematisk mishandling av barn, ved å stenge små unger flere
dager i en kullkjeller, slå en vannbøtte ut på gulvet og kommandere barn til å
tørke opp, for så slå ut vannet en gang til. Eller barn måtte stå i timevis og
stirre inn i en lyspære, for slik drive tateren ut- og Jesus inn i dem. 'Det vi
gjør, er bevisst å utrydde et folks egenart', slik bestyrer Knut Myhre i 1963
formulerte seg om sin misjonvirksomhet i Svaneviken arbeidsleir.

Detaljerte opplysninger finnes i bøker som Britt Karin Larsens En gang var vi
som vinden, Olav Rune Basterups El Jukan og En landevei mot undergangen. Bodin
Larsen forteller om pedofile overgrep og seksuell mishandling og om barn som
forsvant sporløst fra misjonens varetekt for aldri mer å bli sporet i samfunnet.
Hvor ble de av, mon tro?

Rasehygieneprosjektet startet rundt 1900-tallet og ble ikke stoppet før lenge
etter krigen mot en annen rasehygieniker, Hitler, en gang på 1970 tallet.

Kjellemann

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 17:15

Fra : Bjørn Olav Megard

Dato : 11-12-00 17:15

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i melding
> Bjørn Olav Megard <bjoern.megard@c2i.net> skrev...
> Det var spændende læsning - tak for det!

Selv takk!

> Er det dette, du har haft så travlt med i lang tid?

Ja.

--
Bjørn Olav

Fra : Lyrik

Dato : 12-12-00 03:23

"Bjørn Olav Megard" <bjoern.megard@c2i.net> wrote in message
: http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/09/232306.html
:
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Er det ikke mærkeligt at netop de protestantiske demokratier er de eneste
der udøver selvkritik?

For øvrigt er de tyvagtige (de oplæres til at stjæle fra barndommen af)
zigeunere, grunden til at Rumænien ligger nederst på listen af ansøgerlande
til EU.
Der må man behandle problemet anderledes pragmatisk.

Men tillykke Bjørn du Luthers rådne sæk på tilværelsens Norske mødding!
Selvkritikken når først nirvanahøjde når man skyder sig selv en kugle for
panden!

Og betænk så, at hvis zigeunerne havde de samme moralske kvaliteter som
gennemsnitsnordmænd, så kunne Rumænien straks optages i EU!

mvh
Jens Erik Bech

Fra : Bjørn Olav Megard

Dato : 12-12-00 20:52

"Lyrik" <lyrik@12move.dk> skrev i melding
> Er det ikke mærkeligt at netop de protestantiske demokratier er de eneste
> der udøver selvkritik?

Av de der forlanger mye, skal der forlanges mye.

> For øvrigt er de tyvagtige (de oplæres til at stjæle fra barndommen af)
> zigeunere,

Den karakteristikk er noe i overkant generell, men dessverre
er der vesentlig mer enn et snev av sannhet i ditt utsagn, iflg.
flere seriøst publiserende antropologer.

> grunden til at Rumænien ligger nederst på listen af ansøgerlande
> til EU.

Den årsakssammenheng har jeg til gode å se dokumentert.

> Der må man behandle problemet anderledes pragmatisk.

Romanias utfordringer er mange, integrering av rom-befolknngen
bare ett av dem. Hvilke pragmatiske løsninger sikter du til?

> Men tillykke Bjørn du Luthers rådne sæk på tilværelsens Norske mødding!

La meg understreke at jeg på ingen måte selv står ansvarlig for det
opprinnelig nevnte produkt, det gjør den norske regjering, og den
selvkritikk du viser til ville trolig vært ganskel likelydende uten
undertegnede som klerk. Såvidt tillit har jeg til systemet.

> Selvkritikken når først nirvanahøjde når man skyder sig selv en kugle for
> panden!

Det slår meg at du trolig ikke er innforstått med hva taterne
(ikke å forveksle med sigøynerne) har vært utsatt for av den
norske stat og statskirke, gjennom de siste 100 år. Familier
ble delt opp, de voksne tvangsplassert på "arbeidskoloni",
mange av kvinnene (og noen menn) sterilisert mot deres
vilje for å hindre dem i å føre slekten videre, og trolig er
det en klar overrepresentasjon av f.eks. lobotomi og andre
psykiatriske tvangstiltak. Vi snakker om 1950-tallet, og tiden
før og etter, i visse tilfeller langt ut på 1970-tallet, da Norge
ellers hadde et selvbilde som et liberalt (sosial-)demokrati
på vei mot å sette "verdensrekord i menneskerettigheter".

Og hele søleriet utført både i Guds navn og med "det gode
samfunn beste" for øye

> Og betænk så, at hvis zigeunerne havde de samme moralske kvaliteter som
> gennemsnitsnordmænd,

Så lenge vi er enige om at sigøynerne kun har moralske kvaliteter
som individer, og at det også finnes finnes sigøynere med høyere
moralske kvaliteter enn du tilskriver dem, samt at de problemer
du viser til er et reslutat av kulturell læring (dvs. ikke genetikk),
skal jeg på ingen måte tegne noe idylliserende bilde av
sigøyner- (eller tater-)kulturen.

> så kunne Rumænien straks optages i EU!

En smule overforenklet, men det var vel et slags
retorisk poeng.

Jeg finner det forøvrig interessant å merke meg at mange
rom (sigøynere) har blitt pinsevenner de siste par tiårene.
Vi snakker om en stor vekkelse, i alle fall over store deler av
Vest-Europa.

--
Bjørn Olav
(Disclaimer applies, refer to top of thread.)

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 20:49

Fra : Bjørn Olav Megard

Dato : 14-12-00 20:49

> Zigeunere er Europas eneste nomader.

I prinsippet. Såvidt jeg vet er flertallet pr. i dag fastboende.

> Nomader plejer at handle og have
> græssende dyr med.

"Nomader", betyr i seg selv kun at man reiser omkring.
Mange av de folkegrupper som reiser omkring lever av
handel og husdyrhold, det er riktig.

> Det kan de jo ikke rigtig, så må de "låne"

Hvorfor kan de ikke handle, rent prinsipielt? Mange
har også levd av å selge ulike former for håndverks-
tjenester, de har vært gjøglere og sirkusartister,
gatemusikanter, og, sant nok, en del har ganske klart
livnært seg ved å "låne" som du kaller det, samt andre
aktiviteter samfunnet normalt forsøker å beskytte seg
mot.

> En borgmester i Rumænien udtalte sig efter Nicetopmødet om, at de havde
> holdt med Nato imod Serbien, det medførte at alle deres broer til samhandel
> var bombet i stykker, deres flodtrafik var gået i stå, og de var nederst på
> listen fordi folk ikke ville oversvømmes af deres zigeunere!
> Kort sagt de var skuffede og bitre! De ville hjælpes i gang.

Romanias bitterhet kan nok være velbegrunnet, særlig pga. det
med broene. All sosial teori viser oss dessuten at i en presset
situasjon starter jakten på syndebukker, og i Romania er
sigøynere lette å bruke, ikke minst fordi den europeiske motstand
du refererer til nok ikke er grepet helt ut av luften, for å si det
slik, selv om det nok er vanskelig å få noen på EU-hold til å
si noe slikt offisielt.

--
Bjørn Olav
NOTE: Disclaimer at the top of the thread applies.