cykeltrailer
Fra : Morten Thor

Dato : 04-01-02 11:16

Hej.

Jeg trænger lige til et godt råd ang. cykeltrailere. Hvor gamle er børn når
de er ved at være for store til sidde i en sådan - der skal sidde to.
Og hvilken model er evt. at foretrække.
På forhånd tak.
Tina

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-02 13:29

Morten Thor says in dk.familie.barn:
> Jeg trænger lige til et godt råd ang. cykeltrailere. Hvor gamle er børn når
> de er ved at være for store til sidde i en sådan - der skal sidde to.

Marianne Høyen skrev i et tidligere indlæg at pladsen i hendes
trailer er lidt for trang til to børn, henholdsvis 2 og 4,5 år.
Jeg ved ikke hvilken trailermodel hun har?

> Og hvilken model er evt. at foretrække.

Da vi skulle købe cykelvogn vaklede vi mellem Winther Dolphin og
Burley D'Lite, så det er de modeller jeg vil skrive et par ord
om. De tekniske data kan man finde med Google eller lignende, så
jeg beskriver kun det vi bed mærke i. Jeg mener det er de to
dyreste modeller på det danske marked, men samtidig dem vi fandt
var de bedste.

Hvis I er billøse så husk på at cykelvognen er glimrende til
cykelferier og indkøbsture selvom børnene er vokset fra den.

Dolphinen kræver at man fastmonterer holdere på de cykler man
vil benytte. Der kan sættes støtteben på holderne så man kan
have støttebenet ud for baghjulet i stedet for midten af cyklen.

Burley benytter en sammenkobling der sidder fast på cykelvognen.
Den er nem nok at bruge men man undgår næppe at slide på cyklens
lak når man på- og afmonterer den mange gange. Det er ikke
muligt at have et støtteben monteret ud for baghjulet ved denne
løsning (eller rettere: Hvis nogen finder ud af hvordan, må de
meget gerne sige til).

På Dolphinen medfølger et gåhjul med der altid peger lige ud,
dvs. for at dreje vognen skal man trykke ned på cykelvognens
bagende så forhjulet løfter sig en anelse. Hjulet sidder fast på
en ekstra stang som tages af når man cykler. Der er rigelig
plads til stangen i "bagagerummet" på vognen så det er næppe det
store problem. Stangen er meget kort så man kan gå med vognen
uden at risikere at folk falder over forhjulet.

Burleyens gåhjul er ekstraudstyr som fastmonteres på
cykelvognens stang. Hjulet kan pege i alle retninger. Jeg synes
det gør det lidt nemmere at styre vognen når man går. Desværre
betyder fastmonteringen at hjulet rager relativt langt frem for
cykelvognen, hvilket er et problem på steder som gågader, Bilka
o.l. Vores foreløbige ide er at sætte en holder for enden af
stangen så man kan flytte flaget fra bagenden af cykelvognen til
stangens forende når man skifter fra køre- til gå-mode.

Dolphinen har fast bund og fast sæde. Hjulene er affjedrede så
jeg regner med at skrumplen ikke går for meget ud over børnenes
rygge. Oversejlet er sat fast med burretape men producenten
melder at de endnu ikke har hørt om børn der har formået at få
fingrene ud under oversejlet og ind i hjulene.

Burley benytter stofbund og netsæde. En fordel ved dette er at
man kan åbne for oversejlet i forenden og bagenden om sommeren
og derved skabe god luftgennemstrømning. Oversejlet knappes på,
der er ingen mulighed for at få fingre ud de forkerte steder.
Desværre er kombinationen af gåudstyr og oversejl ikke så god:
Jeg ved ikke hvad producenten har haft i tankerne, men
styrepinden til gåudstyret er monteret på en holder med skarpe
kanter som oversejlet monteres ud over. Vi har sat en stump
gaffatape indvendig i oversejlet for at forhindre slid. Det kan
ikke ses fra ydersiden, men det virker lidt kluntet.

Oversejlet på Dolphinen har vinduer af klar plastic, hvilket
måske ikke er så rart for børnene i stærk solskin? Burley
benytter tonet plastic.

Sammenklapning af Dolphin er noget der kan gøres, men det er
rimeligt besværligt. Burley er derimod beregnet på hurtig
sammenklapning: Vi pakker den sammen hver gang vi har brugt den,
det tager et minuts tid når man er rutineret. Begge vogne
sidestilles med barnevogne når man tager dem med DSB (vistnok
forudsat at de bruges til at transportere børn i).

Dolphinen kan fås de fleste steder, Burley D'Lite vistnok kun
hos Dansk Cyklist Union (mener jeg de hedder). DSU tilbyder en
fin service hvor man kan fortryde eventuelt køb ved at betale
leje for den tid man har haft vognen. Den Blå Avis har jævnligt
Dolphins til salg, Burley så vi ikke meget til da vi kiggede
der.

Vi valgte Burleyen, men det tog noget tid før vi bestemte os.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Marianne

Dato : 05-01-02 14:19

> Marianne Høyen skrev i et tidligere indlæg at pladsen i hendes
> trailer er lidt for trang til to børn, henholdsvis 2 og 4,5 år.
> Jeg ved ikke hvilken trailermodel hun har?

Ja, det er rigtigt, men det er især her om vinteren med 2 børn + 2
flyverdragter!
Vi har også en Burley. Vi er absolut glade for den, men den anden model,
Winther, er også fin. Kriteriet for os var, at den skulle kunne tages 'under
armen', bl.a. hos DSB.

mvh
Marianne

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-01-02 21:23

Hejsa.

Marianne <hoyen@lundbak.dk> wrote:

[snip]

> [...]
> Winther, er også fin. Kriteriet for os var, at den skulle kunne tages 'under

En vigtig detalje, hvis anhængeren skal med toget, er, at DSF (Dansk
Cyklist Forbund, der sælger Burley'en, har en aftale med DSB, om at den
kan komme med som håndbagege (sammenklappet) selvom den egl er for stor.
Med gåudstyr kommer den jo bare med som klapvogn, hvis den da kan komme
ind i toget!

I øvrigt er der lidt forskel mht montering af gåudstår på de nyere og
ældre Burley (og de KAN altså fåes brugt, selvom de er sjældne)

Vi er glade for vores til to børn (1 og 3 år).

Og så er bagegepladsen i den altså god, efter min mening.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : HANNE MOOS

Dato : 12-01-02 20:20

Hej Tina
Jeg har en dolphin- og ville ikke have undværet den! Mine børn er nu 2½ og
4- de kan stadig være i den uden problmer, selvom det er klart at
flyverdragter m.v. fylder en del. Vi har ikke bil, så vi bruger anhængeren
hele tiden. Og smart er det at det er så nemt at sætte næsehjulet på- det
bruger vi hver torsdag når bedstemoren henter i vuggestue/børnehave. Nemt og
bekvemt.
Vi har ikke haft brug for at klappe den sammen endnu.
Eneste ulempe vi har opdaget er at oversejlet er ved at være godt slidt -vi
købte den også brugt - og det koster en billion at få nyt tøj til
anhængeren. Så nu lever vi med de slappe elastikker lidt endnu.
Vi har brugt anhængeren til børnene fra de var ca. 9 mdr. og altså kunne
sidde helt sikkert selv. De bliver jo holdt fast af en sele, men alligevel.
Og i starten havde vi vist også proppet en dyne om den mindste.

God fornøjelse
Hanne