Skal jeg have firewall?
Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 09:51

Jeg kører win 98 SE på en almindelig hjemmepc, og har TDC
Bredbånd. Bruger i øjeblikket Norton antivirus 4, men skifter nok
snart til 2002.

Mit spørgsmål er om jeg reelt har brug for en firewall - jeg aner intet
om hvordan det skal sættes op (har kigget lidt på Zonealarm, og har
også hentet filen, men ikke installeret. Jeg har desuden også
fornemmelsen af, ud fra hvad jeg tidligere har læst, at hvis man ikke
ved hvordan den skal sættes op, kan den i virkeligheden gøre mere
skade end gavn).

Jeg har kigget i OSS og har fundet følgende afsnit:

"Hvis din PC kun bruges som arbejdsplads, altså ikke deler nogle af sine drev eller printere (via NetBIOS), og heller ikke kører FTP
eller web servere som du ønsker at begrænse adgangen til, er der ingen grund til at bruge tid eller energi på en personlig firewall.
Alle forbindelsesforsøg vil blive afvist af dit operativsystem og at tilføje en firewall er blot at introducere en mulighed for
fejl".

Ud fra det ser det jo ud til, at jeg ikke har brug for det - jeg kører ikke
FTP, og aner ikke hvad en web-server er (?) - jeg har
desuden indstillet min IE 6 og OE efter de opskrifter der også står
i OSS, og i Kontrolpanel - Netværk er Fil- og udskriftsdeling ikke
aktiveret.

Er der nogle der vil komme med et forslag til mig? Al hjælp modtages
med kyshånd...

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 04-01-02 10:35

Heidi <nyhedFJERNES@adslhome.dk> wrote:
[..]
> [...]
> fornemmelsen af, ud fra hvad jeg tidligere har læst, at hvis man ikke
> ved hvordan den skal sættes op, kan den i virkeligheden gøre mere
[..]

Jeg tror ikke mine egne oejne. Du har laest OSS'en *dybt suk* og taenkt dig
om. *snif* Hvor er det smukt. *snoeft* Du har gjort en bitter gammel mand
lykkelig. Jeg printer dit indlaeg ud *tude* og saetter det i ramme. *hulk*

Hvis din PC er sat op som du siger, skal en angriber narre dig til at
modtage et program via email (eller IRC, ICQ eller lign.) og du skal starte
programmet foer han kan goere dig skade. Men som du tilsyneladende har set,
taler OSS'en ogsaa om hvordan man behandler filer modtaget i email eller
hentet fra nettet.

*snoeft*

Ha' en god dag.

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 10:51

"Alex Holst" <a@area51.dk> skrev i en meddelelse news:slrna3atqp.uae.a@C-Tower.Area51.DK...
> [...]
> lykkelig. Jeg printer dit indlaeg ud *tude* og saetter det i ramme. *hulk*

*LOL* Jeg turde jo ikke andet - der stod jo at du tager det som en
personlig fornærmelse, hvis ikke man læser inden man spørger

> [...]
> taler OSS'en ogsaa om hvordan man behandler filer modtaget i email eller

Eneste problem jeg har fået med at indstille IE sådan som angivet, er
at når "Send ikke-krypterede formulardata" er de-aktiveret, kan jeg
feks ikke bruge IMDB - får at vide at jeg ikke kan sende HTML-
formularer når jeg feks. søger efter et navn.
Sker der noget ved at dette punkt står til aktiveret - eller evt.
Spørg?

> *snoeft*
>
> Ha' en god dag.

Tak i lige måde.

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 11:20

Et "lille" tillægsspørgsmål - jeg har lavet en test på url:http://www.grc.com og under Probe my Ports kommer den med
følgende medd.:

Port: 139
Service: NetBIOS
machines. The payoff from finding open Windows shares is so big that many scanners have been written just to find open ports like
this one. Closing it should be a priority for you!

Alle de andre er enten Closed eller Stealth.

Udgør det et reelt problem? Og hvis det gør, kan jeg så gøre noget
ved det?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-01-02 12:25

"Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Et "lille" tillægsspørgsmål - jeg har lavet en test på
> [...]
-Snip-

Det betyder at du har fil og udskriftsdeling installeret / aktiveret på din
PC, det er en skidt idé at have på din internetforbindelse!
Har du flere pcere i et netværk hvor du har brug for dette ?
Hvis ikke, så afinstallér fil og udskriftsdeling.

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-01-02 12:32

Hej "Kent Nielsen" <NielsenXXX@softhome.net>

>Det betyder at du har fil og udskriftsdeling installeret / aktiveret på din
>PC, det er en skidt idé at have på din internetforbindelse!

Det kan også blot betyde at der er installeret en windows networking
klient - og den kan man ikke gøre ret meget med.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 12:47

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse news:li4b3uc41hj4pn3eu857dq53r6pvtkckr7@sunsite.auc.dk...
> Hej "Kent Nielsen" <NielsenXXX@softhome.net>

> Det kan også blot betyde at der er installeret en windows networking
> klient - og den kan man ikke gøre ret meget med.

Under Kontrolpanel - Netværk er den sat til "Klientprogram til
Microsoft netværk" under "Primær netværkslogon". Er det det du
mener? Og hvad betyder det? Har det noget at gøre med at jeg har
et netkort i maskinen?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-01-02 13:20

Hej "Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
-Snip-

> Det kan også blot betyde at der er installeret en windows networking
> klient - og den kan man ikke gøre ret meget med.

Du har ret, det havde jeg glemt.
Man behøver vel ikke at have windows networking klienten installeret for at
køre på internet med TDC bredbånd (?), så mit råd vil være at prøve at
fjerne klienten.

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-01-02 16:41

"Kent Nielsen" skrev

> Man behøver vel ikke at have windows networking klienten installeret
> for at køre på internet med TDC bredbånd (?), så mit råd vil være at
> prøve at fjerne klienten.

Hvis man bruger Windows Family Logon, skal brugeren huske kodeordet til
at gå på nettet, programmet har en tendens til at glemme det.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-01-02 17:22

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev

> Hvis man bruger Windows Family Logon, skal brugeren huske kodeordet
> til at gå på nettet, programmet har en tendens til at glemme det.

Fra TDCs beskrivelse af hvordan netkortet skal opsættes:

&page_id=5635&query=klient+til+windowsnetv%E6rk&PV=1&hiword=KLIENT+KLIENTER+KLIENTENS+KLIENTERS+#Page7 >

"Windows 98:

For at du kan komme pO Internet, skal der installeres en netv¾rksproto-
kol. Endvidere kan du med fordel installere Microsofts Klientprogram
til Microsoft Netv¾rk, der g¿r det muligt for dig at lade Windows gemme
dine adgangskoder, sO de ikke skal indtastes hver gang, du f.eks. skal
hente e-mail."

Jeg har ikke indsat de sjove tegn i ovenstående citat, det er åbenbart
noget TDC-søgemaskinen gør når den oversætter fra PDF til HTML.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-01-02 12:17

> [...]

>køre på internet med TDC bredbånd (?), så mit råd vil være at prøve at

Det jeg mente var at en angriber ikke kan gøre ret meget ved en
klient. Men hvis man har et lille lokalt netværk så er en af måderne
at bruge netbeui (eller ipx) som der er blevet nævnt - eller fjerne
klienten hvis den ikke bruges.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 12:45

"Kent Nielsen" <NielsenXXX@softhome.net> skrev i en meddelelse news:3c359115$0$62860$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Har du flere pcere i et netværk hvor du har brug for dette ?
> Hvis ikke, så afinstallér fil og udskriftsdeling.

Hvis det er den fil- og udskriftsdeling, som man indstiller under
Kontrolpanel - Netværk, så er den IKKE aktiveret.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-01-02 12:35

Heidi wrote:

> Et "lille" tillægsspørgsmål - jeg har lavet en test på url:http://www.grc.com og under Probe my Ports kommer den med
> [...]

Du kan lave den samme "test" med:

netstat -na

Har du tjecket som microsoft fildeling er installeret, se under netværk?

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 12:58

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en meddelelse news:3C35935A.5050500@example.net...

> Du kan lave den samme "test" med:
>
> netstat -na

Jeg har prøvet fremgangsmåden under url:http://www.cablemodemhelp.com/winmesec.htm
og der kommer bla. de tre linjer med 139, 137 og 138 - er jeg så
"in deep shit"??

> Har du tjecket som microsoft fildeling er installeret, se under netværk?

Som svaret til Kent, er fil- og udskriftsdeling under Netværk IKKE
aktiveret.

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-01-02 13:25

Heidi wrote:

>Jeg har prøvet fremgangsmåden under
>url:http://www.cablemodemhelp.com/winmesec.htm
>og der kommer bla. de tre linjer med 139, 137 og 138 - er jeg så
>"in deep shit"??

Nøøøh. Ikke noget et bad ikke kan klare

Steve Gibson har skrevet hvad jeg mener er den bedste guide til at
slippe for de port 137-139 i Windows.

http://grc.com/su-bondage.htm

Nogle mener at Steve Gibson er en nar, der lever af at skræmme livet af
folk. Det kan du selv afgøre. I ligestillingens navn får du her et link
der er kritisk mod Steve Gibson:

http://www.grcsucks.com/

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 04-01-02 13:33

On Fri, 4 Jan 2002 12:58:15 +0100, "Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet fremgangsmåden under url:http://www.cablemodemhelp.com/winmesec.htm
>og der kommer bla. de tre linjer med 139, 137 og 138 - er jeg så
>"in deep shit"??

Nope.

Men prøv at læse her.
Mener at han gennemgår, hvordan man får lukket de tre porte, som (mener
jeg) pr. default er åbne på en Win-maskine til hjemmebrug (win9x og me).

http://grc.com/su-bondage.htm

Håber du finder løsningen der.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
Information Technology for country folk

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 14:12

"Rune Kronenberg" <rrk@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:p58b3ug9jd4bu9gvg6pgbusoqlqdvivofn@news.sonofon.dk...

> [...]
> Mener at han gennemgår, hvordan man får lukket de tre porte, som (mener
> jeg) pr. default er åbne på en Win-maskine til hjemmebrug (win9x og me).

Tak til både Christian og Rune for linket - pyha, det var en større
mundfuld, men det lykkedes tilsyneladende - både grc og netstat -na
viser nu at der ikke er adgang til port 137, 138 og 139. Så er der
vel ikke så meget mere jeg kan gøre...

Endnu engang tak til alle for svar, og for hjælpen

P.S. Mht. netstat -na:
Når jeg kører den, så er der i øjeblikket to linjer der siger:

tcp 80.63.225.125:1027 64.12.25.160:5190 established
tcp 80.63.225.125:1065 130.133.1.4:119 established

hvad betyder disse informationer?

Fra : Martin Østerberg

Dato : 04-01-02 14:25

On Fri, 4 Jan 2002 14:11:30 +0100 skrev "Heidi"
<nyhedFJERNES@adslhome.dk> ...:

>tcp 80.63.225.125:1027 64.12.25.160:5190 established
>tcp 80.63.225.125:1065 130.133.1.4:119 established
>
>hvad betyder disse informationer?

Har du været på et af politikens hus hjemmesider ?

Martin

Fra : Martin Østerberg

Dato : 04-01-02 14:31

On Fri, 04 Jan 2002 14:25:03 +0100 skrev Martin Østerberg
<julius@bitnisse.dk> ...:

>On Fri, 4 Jan 2002 14:11:30 +0100 skrev "Heidi"
><nyhedFJERNES@adslhome.dk> ...:

>Har du været på et af politikens hus hjemmesider ?

Glem det...kiggede ikke godtnok efter...det er TDC der linker videre
til:

Trying whois -h whois.arin.net 130.133.1.4
Freie Universitaet Berlin (NET-FUB)
Zentraleinrichtung fuer Datenverarbeitung
Fabeckstrasse 32
D-14195 Berlin
DE

samt

Trying whois -h whois.arin.net 64.12.25.160
America Online, Inc. (NETBLK-AOL-MTC)
10600 Infantry Ridge Road
Manassas, VA 20109
US

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-01-02 14:28

Hej,
> [...]
>
> tcp 80.63.225.125:1027 64.12.25.160:5190 established
> tcp 80.63.225.125:1065 130.133.1.4:119 established

Linie 1:
Kører du noget AOL messenger eller lign. ?
Linie 2:
Forbindelsen til din nyhedsserver.

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Christian Laursen

Dato : 04-01-02 14:28

"Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk> writes:

> Endnu engang tak til alle for svar, og for hjælpen
>
> P.S. Mht. netstat -na:
> Når jeg kører den, så er der i øjeblikket to linjer der siger:
>
> tcp 80.63.225.125:1027 64.12.25.160:5190 established

Dette er en forbindelse til en maskine hos AOL (American Online).

Har du noget instant messenger kørende?

> tcp 80.63.225.125:1065 130.133.1.4:119 established

Dette er din forbindelse til news-serveren.

Christian Laursen

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-01-02 14:35

Heidi wrote:

>P.S. Mht. netstat -na:
>Når jeg kører den, så er der i øjeblikket to linjer der siger:
>
>tcp 80.63.225.125:1027 64.12.25.160:5190 established

Dette her må være din ICQ, går jeg udfra.

http://www.iana.org/assignments/port-numbers

aol 5190/tcp America-Online

Det passer også fint med at den har bundet sig til din lokale port 1027,
da ICQ som oftest bliver startet samtidig med internetforbindelsen.
Services (fint ord for programmer) starter med at binde sig til porte
fra nummer 1025 og opefter.

>tcp 80.63.225.125:1065 130.133.1.4:119 established

Dette her er din nyhedslæser. Fremmed port 119 (NNTP) er så godt som
altid nyhedslæsere.

$ host 130.133.1.4
4.1.133.130.in-addr.arpa. domain name pointer news.fu-berlin.de.

Og det var så beviset.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Heidi

Dato : 04-01-02 14:37

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse news:3c35af7c$0$89088$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> da ICQ som oftest bliver startet samtidig med internetforbindelsen.
> Services (fint ord for programmer) starter med at binde sig til porte

Det passer meget godt med icq - jeg kunne heller ikke helt forstå
hvis det var messenger, da jeg ikke bruger det.

> [...]
> altid nyhedslæsere.
>
> $ host 130.133.1.4
> 4.1.133.130.in-addr.arpa. domain name pointer news.fu-berlin.de.

Ok, tak for det, også til de andre der svarede.

Fra : Alex Holst

Dato : 04-01-02 14:18

> [...]
> formularer når jeg feks. søger efter et navn.
> Sker der noget ved at dette punkt står til aktiveret - eller evt.

Nej, saa laenge du taenker over paa hvilke sites du indtaster forskellig
typer information paa sker der ikke noget ved at tillade formulardata.