Linux Rescue.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-01-02 23:11

System: Red Hat Linux 7.1

PC:
Intel Pentium 200 MMX
256 MB RAM
Matrox Mystique 220
3Com 905C 10/100

Problem:
Jeg havde et lille uheld med at PC'en lige pludselig knækkede sammen med
en hardwarefejl. Det er jo hvad der kan ske, men efter fejlen kan min
Red Hat ikke længere starte op, hvilket jeg vil betegne som skidt. :-/

Den siger noget i stil med følgende meddelse:
"Kernel Panic! Try passing the init= option to kernel"

Hvad betyder det?

Jeg prøvede at køre en "linux rescue" fra min Red Hat CD-ROM, den
starter fint op i noget rescue mode af en art, men så kommer den (for
mig) endegyldige fejlmeddelse, som ca. lyder sådan her: "Cannot mount
ext2 on hda7: wrong init parameter". HDA7 er en 258MB Linux Native
partition, og jeg ved egentlig ikke hvad den indeholder. Jeg menes kun
at have lavet en swap partition og en hovedpartition. Muligvis det kan
være en bootpartition eller noget...

Er alt håb ude eller findes der noget trolderi, som man kan bruge for at
redde evt. data?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 04-01-02 01:44

Hej Søren

> [...]
>
> Den siger noget i stil med følgende meddelse:
> "Kernel Panic! Try passing the init= option to kernel"

Problemer!

> [...]
> være en bootpartition eller noget...
>
> Er alt håb ude eller findes der noget trolderi, som man kan bruge for at

Jeg har været igennem det samme.
Du kan få reddet data, men der skal lidt arbejde til.

Cdrom'en kan man boote fra. Jeg er ikke sikker på at det er rescue.
Bare et skrabet boot, så du får loadet en kerne og ikke mere.

Herefter opretter du et directory, f.eks /mnt/hd, og
mounter den ønskede partition herpå, med
mount /dev/hda7 /mnt/hd
Det kan være nødvendigt at prøve forskellige /dev/hda* indtil
du får styr på dit partitionslayout.

Herefter kan evt. data tilgås og kopieres fra subdirectory's i /mnt/hd.

OBS: Mit crash, som lyder nøjagtigt som dit kostede mig hele /lib.
Hele biblioteket var reduceret til en fil!
Hvis noget tilsvarende er tilfældet for dig, og du vil forsøge at
genetablere systemet, må det letteste næsten være at geninstallere
alle installerede rpm's.

normalt ville 'rpm -qa' give dig alle disse, men siden kommandoen ikke
er i path, og rpm-databasen ikke er hvor den plejer, må det være noget
ala:

/mnt/hd/usr/bin/rpm --db=/mnt/hd/etc/rpm-aner-ikke-hvor-eller-hvad-den-hedder -qa

<forudsat partitionen med den gamle /usr er blevet mountet på /mnt/hd >

hvis du er snedig kan output'et måske pipes over i

xargs /mnt/hd/usr/bin/rpm -Fvh

med passende --force og jeg skal komme efter dig.
Så skulle skidtet køre af sig selv.

Kig selv _alle_ options igennem til rpm.
Ovenstående er kun et skud i tågen, med alle de forbehold
der dertil hører.

Held og lykke med det.

/Jan

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 04-01-02 00:11

Jan Midtgaard wrote
> Jeg har været igennem det samme.
> Du kan få reddet data, men der skal lidt arbejde til.

Jeg kan med lidt søgearbejde kan skaffe de samme data andet steds fra!
Spørgsmålet er så om det er lettere for mig, at gøre det end at skulle
rode med det, som du så pænt beskriver?

Jeg skal så bare sætte PC'en op igen, men øvelse gør vel mester, så det
tager jeg nok ikke skade af.

/Søren