Hebræisk
Fra : Ole Madsen

Dato : 05-12-00 23:11

Jeg vil gerne at i som ved noget om hebræisk fortæller mig hvad der gør at
man oversætter ordet re'shiyth ray-sheeth' i Gen 1.1

I Jobs bog er det ikke oversat med begyndelse men mere som første

Hvad skal man se efter for at oversætte det rigtigt?

Ole

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 00:27

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-12-00 00:27

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> da også oprindeligt "hovede" plus endelsen "-ing". En høvding er i en
> mere abstrakt form et hovede, nemlig ligesom hovedet er det første på
> mennesket, så er høvdingen den første i samfundet. En nogenlunde
> lignende slutning, ligger der bag ordet her. "Reshît" betegner
> grundlæggende "førsthed". Det kan altså enten betegne det tidsmæssigt
> første (altså "begyndelsen") eller det personmæssigt første (fx. en
> "fyrste", der jo også netop kommer af ordet "først").
>
> I Genesis 1:1 henviser det til begyndelsen (det første), hvorimod det

Kan du fortælle mig hvorfor?

Ole

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 09:04

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-12-00 09:04

> "Ole Madsen" <olemadsen@image.dk> mælte sligt:

> Som sagt så må man simpelthen se på konteksten og bedømme, hvad der er
> mest rimeligt. Hele fortællingen Genesis 1:1 tilsiger, at det skal
> betyde "i begyndelsen", da det nu engang *er* en fortælling om, hvordan
> verden blev til. Det giver nu engang ikke nogen mening at oversætte: "I
> først skabte Gud....."

Hvad med førhend?

Ole