PPTP port nr?
Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 03-01-02 13:02

Hej gruppen

Er der nogen her det kan svare helt præcist hvilken portnr. til PPTP der
skal åbnes op for i en firewall, for at kunne koble ud igennem denne
firewall og op til en PPTP server?

Pft.
Med venlig hilsen

Bogholderi & Administration A/S
Søren Birkholm Madsen
IT-juniorkonsulent

Tlf.: 44 92 31 30 - Mobil: 21 61 91 11
Mail: sbm@boga.dk
Web: www.boga.dk

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 03-01-02 13:14

http://infodeli.3com.com/infodeli/tools/remote/general/pptp/pptp.htm

prøv her

Leo Vaeversted
http://www.vaeversted.nu
http://www.ruhnstet.dk

Fra : PRL

Dato : 03-01-02 13:27

Søren Birkholm Madsen wrote:

> Hej gruppen
>
> Er der nogen her det kan svare helt præcist hvilken portnr. til PPTP der
> skal åbnes op for i en firewall, for at kunne koble ud igennem denne
> firewall og op til en PPTP server?

Du skal 'åbne' tcp port 1723 OG protokol 47

Mvh

PRL

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-01-02 13:35

On Thu, 3 Jan 2002 13:02:13 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Er der nogen her det kan svare helt præcist hvilken portnr. til
> PPTP der skal åbnes op for i en firewall, for at kunne koble ud
> igennem denne firewall og op til en PPTP server?

En TCP-port er ikke nok. Der kræves 1723/TCP *plus* IP-protokol
47 (GRE).

-A

Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 03-01-02 14:16

Hej igen

Forløbig tak for jeres svar.

Jeg kan desværre ikke få det til at virke. Jeg har indtrykket af at de svar
jeg har fået er gældende når man har en PPTP-server stående, og man skal
have sine bruger til at koble op i mod.

I mit tilfælde står denne PPTP-server hos en kunde. Jeg skal så koble op til
denne kunde igennem vores egen firewall. Er det så de samme porte jeg skal
åbne op for når jeg skal igennem vores firewall og inde på kundens PPTP?

Mvh
Søren Madsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-01-02 14:28

On Thu, 3 Jan 2002 14:15:33 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Jeg kan desværre ikke få det til at virke. Jeg har indtrykket af at de svar
> jeg har fået er gældende når man har en PPTP-server stående, og man skal
> have sine bruger til at koble op i mod.

Der skal være åbent for TCP-port 1723 og IP-protokol 47 *ud* af
firewall'en (for at din PPTP-klient kan få forbindelse), *og*
firewall'en skal specifikt forstå PPTP for at kunne NAT'e det.

-A

Fra : Jens

Dato : 04-01-02 23:57

> [...]
>
> Er der nogen her det kan svare helt præcist hvilken portnr. til PPTP der
> skal åbnes op for i en firewall, for at kunne koble ud igennem denne

Det ville hjælpe gevaldigt hvis du fortalte hvilken firewall din PPTP trafik
skal ud af!

PPTP bruger protokol TCP port 1723 og protokol 47 (GRE) port "alle", så det
skal der muligvis åbnes for udaf. Spørgsmålet er dog om din firewall's NAT
funktion kan finde ud af at håndtere PPTP korrekt.
Men det er >meget< lettere at fortælle dig hvis du som sagt oplyser hvilken
firewall du benytter!

Jens

Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 05-01-02 01:09

> [...]
> skal der muligvis åbnes for udaf. Spørgsmålet er dog om din firewall's NAT
> funktion kan finde ud af at håndtere PPTP korrekt.

Kan du fortælle mig lidt mere om 'GRE' - det har jeg ikke hørt om før.

> Men det er >meget< lettere at fortælle dig hvis du som sagt oplyser
hvilken
> firewall du benytter!

Det er en gammel Lasat Safepipe 25 - En vpn-boks og firewall.

Håber det er nok info :)

Mvh
Søren

Fra : Jens

Dato : 05-01-02 23:44

> det
NAT

> Kan du fortælle mig lidt mere om 'GRE' - det har jeg ikke hørt om før.

Ligesom TCP er protokol 6 og UDP er protokol 17 så er protokol 47 GRE.
Altså en af de forskellige protokoller i TCP/IP suiten af protokoller.

> hvilken
>
> Det er en gammel Lasat Safepipe 25 - En vpn-boks og firewall.

Det er temmelig længe siden jeg har arbejdet med en Lasat SafePipe. Aner
derfor ikke om den kan håndtere NAT'tet GRE trafik korrekt. Det er muligt at
du skal opgradere den til nyeste software, men det kan du jo spørge EICON om
det (EICON er det tidligere LASAT). Her kan du se til hvilket nr. du skal
ringe og spørge: http://www.eicon.com/support/contact.asp?p=sp

Jens

Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 07-01-02 11:03

> Ligesom TCP er protokol 6 og UDP er protokol 17 så er protokol 47 GRE.
> Altså en af de forskellige protokoller i TCP/IP suiten af protokoller.

Ah, ok. Tak for det :)

> [...]
om
> det (EICON er det tidligere LASAT). Her kan du se til hvilket nr. du skal

Det vil jeg prøve.

Mvh
Søren

Fra : Ulrik Lunddahl