Q: Forslag til forbedringer?
Fra : Leon Jessen

Dato : 03-01-02 09:53

Hejsa, jeg synes efterhånden at min computer opfører sig lidt mærkeligt,
genstarter, fryser, scandisk ved opstart o.l. Er der nogen som kan se om
neenstående 'ikke passer godt sammen' eller om jeg simpelthen burde
opgradere? Hvis opgradering, så skal det være en billig løsning, som
virkelig kan mærkes.

CPU: AMD Athlon Thunderbird 800MHz / 128KB L1 cache 800MHz / 256KB L2
cache
800MHz / 37 Million transistors / 0,18 micron
processor/Socket A
Bundkort: Soltek SL-75KV ATX
Ram: 128MB PC-133 SD-RAM 1.parts
Harddisk: 20,4GB Seagate ATA-66
Grafikkort:ASUS V3800Magic TNT-2 32MB AGP
Lydkort: SoundBlaster Kompatibelt AC97
CD-rom: 40X Aopen
netkort: Vegas Technology 100/10 Fast PCI Ethernet Adapter

Pfh. tak
Mvh. Leon

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-01-02 09:58

Hej

Smid 256Mb mere ram i maskinen og køb så meget Gerforce grafikkort som
muligt for 1000,-. Så koster opgraderingen mindre end 1500,- og den vil
med sikkerhed kunne mærkes og ses når du spiller.

Det vil dog sansynligvis ikke ændre ved genstarterne - det kan lige så
godt være den eksisterende ram eller uheldige indstillinger i din Bios
eller noget så simpelt som dårlig software.

mvh
Karsten

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-01-02 10:36

"Leon Jessen" <JessenLeon@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lydkort: SoundBlaster Kompatibelt AC97
> CD-rom: 40X Aopen
> netkort: Vegas Technology 100/10 Fast PCI Ethernet Adapter

Tjahh, Hvis din maskine er begyndt at blive ustabil, hvor den tidligere har
kørt helt ok, kan det meget vel være dit OS, der er kompromitteret. Det kan
også være anden software. Versionskonflikter mellem 2 programmer. Har du
nogen ide om, hvornår problemerne startede? Lige efter installation af et
eller andet obskurt program?

Det kan selvfølgelig også være strømforsyningen, der synger på sidste vers
og begynder at blive ustabil.
Eller en harddisk med begyndende bad sectors.
Eller det kunne være varmeproblemer omkring din CPU.

Begynd med at støvsuge køleprofilen på din CPU.(og resten af computeren)
Det kan i hvert fald ikke skade, forudsat at du gør det forsigtigt, mens
maskinen er slukket og strømmen afbrudt

Det er måske også ved at være på tide af få ryddet op på harddisken!
En Defragmentering er aldrig af vejen, og det er måske ved at være på tide
at lægge maskinen helt ned med en F-disk.
En ren røv at trutte i kan kurere mange sygdomme.

Det kan også være et driver problem (lydkort/grafikkkort). Det afhænger dog
af dit OS

Hvis du ønsker at opgradere, synes jeg, at det eneste fornuftige kunne være
et nyere grafikkort og lidt mere ram.
Eksempelvis et Geforce2 GTS m.64 Mb DDRram el lign. og 128 Mb ekstra ram.
Det kan gøres for under 1.300 kroner.
Dit gamle kort kan du jo sælge for en 300 kroner, så koster det mindre end
en tusse at opgradere.

Skal det være billigere, så nøjes med rammen.
Du vil sandsynligvis mærke det ved et bedre flow på din
internetopkobling(hvis du kører ADSL)( hvad jeg tror pga.netkortet)

Du kan måske også vinde lidt ved at skifte harddisken ud med en ATA100 disk.
Ved dog ikke, hvor meget det gavner, med mindre du skriver store mængder
data til disken på en gang.

En Maxtor 40 Gb ATA133 disk koster ca. 1050 kroner, og din gamle kan du få i
omegnen af 500 kroner for. Af en eller anden grund er brugte harddiske altid
ret efterspurgte.

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp