"route add -host" syntaks under Darwin?
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-01-02 11:49

Jeg har en manuel tilfoejelse til min TDC tildelte
DHCP-netvaerkskonfiguration som tillader de maskiner der er paa mit
netvaerk at se hinanden uden at gaa via ADSL-modemet. (15 Kb/s er
lidt kedeligere end 5 Mb/s).

Under Linux er syntaksen

   "route add maskinnavn eth0"

men jeg kan ikke lure hvad syntaksen er under Darwin/MacOS X (Mach kerne).

   "route add -host navn en0"

giver en fejl med "bad address: en0", og

   "route add -host navn localhost"

accepteres, men virker ikke da der bortkastes pakker. (Localhost er
aabenbart en daarlig gateway

Hvad er den rigtige syntaks?

--
Thorbjørn Ravn Andersen 'He should have a red hat,' said
http://bigfoot.com/~thunderbear Twoflower. 'And he certainly ought to be

Fra : Kent Friis

Dato : 03-01-02 19:16

Den 02 Jan 2002 11:49:29 +0100 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> [...]
>DHCP-netvaerkskonfiguration som tillader de maskiner der er paa mit
>netvaerk at se hinanden uden at gaa via ADSL-modemet. (15 Kb/s er

Syntaxen under linux plejer nu at være:

route add -host maskinnavn dev eth0

Mvh
Kent
--
Nu har jeg arbejdet i 40 år på at opnå den sublime "mærklighed" og så
har jeg da ikke tænkt mig at lave om på det.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-02 19:56

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Syntaxen under linux plejer nu at være:
>
> route add -host maskinnavn dev eth0

Mnjah, det kan være at Linuxversionen er mere tilgivende end de fleste
andre. Jeg mener at have skrevet korrekt af.

Har du et forslag til det jeg egentlig spurgte om, nemlig hvad jeg
skal gøre under Darwin?

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 03-01-02 20:11

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Mnjah, det kan være at Linuxversionen er mere tilgivende end de fleste
> andre. Jeg mener at have skrevet korrekt af.
>
> Har du et forslag til det jeg egentlig spurgte om, nemlig hvad jeg
> skal gøre under Darwin?

man route ?

eller evt.

http://www.darwinfo.org/howto/netconf.shtml

Det her er vist BSD(-like) så jeg tror ikke man vil have et interface
i en route kommando snarere noget i stil med

ifconfig en0 111.222.333.444
route add host fubar.com 111.222.333.444

(beklager hvis det ikke stemmer, men jeg har ikke rodet med BSD siden
SunOS4)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-01-02 20:03

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> men jeg kan ikke lure hvad syntaksen er under Darwin/MacOS X (Mach kerne).
>
>    "route add -host navn en0"

Har du prøvet at læse manualsiden?

http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=route&apropos=0&sektion=0&manpath=Darwin+1.3+PPC&format=html

If the destination is directly reachable via an interface requiring
no intermediary system to act as a gateway, the -interface modifier
should be specified; the gateway given is the address of this host
on the common network, indicating the interface to be used for
transmission.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-02 20:11

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Har du prøvet at læse manualsiden?

Joh, men åbenbart ikke grundigt nok - Jeg havde ikke set -interface
dimsen. Det er på øjnene man først bliver blind.

Takker.