Afskrivning
Fra : Zacho

Dato : 01-01-02 21:15

Hvad er beløbsgrænsen for hvornår der kan afskrives ?
På f.eks. maskiner...

På forhånd tak

Fra : "

Dato : 02-01-02 04:04

"Zacho" skrev:
> Hvad er beløbsgrænsen for hvornår der kan afskrives ?

Man kan altid vælge at afskrive investeringer i driftmidler uanset beløb.

Men er beløbet under grund-beløbet (kr. 9200 i 1999-niveau) må der
straksafskrives, dvs. afskrives 100% indenfor det regnskabsår hvor varen er
købt.

Overstiges grund-beløbet derimod, afskrives med max. 25% per år, indtil
saldoen - ved start af regnskabsår - er under grund-beløbet. Når det under
grund-beløbet, kan man vælge at fortsætte afskrivningerne - eller nedskrive
saldoen til 0 kr (afskrive restbeløbet).

Mvh, Lars

Fra : The BMA man

Dato : 02-01-02 06:47

On Wed, 2 Jan 2002 03:04:10 -0000, "<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote:

>Overstiges grund-beløbet derimod, afskrives med max. 25% per år, indtil
>saldoen -

Som jeg læser dette, er det afskrivning i forhold til saldo.
Man kan vel også vælge at afskrive liniært, kan man ikke?

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-01-02 08:10

The BMA man wrote:

> Som jeg læser dette, er det afskrivning i forhold til saldo.
> Man kan vel også vælge at afskrive liniært, kan man ikke?

Ikke på inventar, derimod på bygninger med max. 5% pr år.
Med forudsætningen, at det er skattemæssige afskrivninger.

Men der er mulighed for "restafskrivning", dvs at sælges en inventardel
til under den nedskrevne værdi, kan "tabet" fratrækkes direkte.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Zacho

Dato : 01-01-02 22:50

"Erik G Christensen" <egc@post1DOTtele.dk> skrev i en meddelelse
> The BMA man wrote:

Takker for svarerne...
Men hvis nu jeg f.eks køber 2 maskiner til 6000,- pr. stk.
Jeg køber dem samlet og får en faktura på 12000,- + m. ,
Det skal så afskrives over en årrække kan jeg forstå...
Men hvis nu jeg køber dem hver for sig...dvs. får 2 fakturaer a 6000,- + m.
Hva' så...så kan det vel afskrives med det samme...eller ?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-01-02 23:06

Zacho wrote:
> [...]
> Men hvis nu jeg køber dem hver for sig...dvs. får 2 fakturaer a 6000,- + m.
> Hva' så...så kan det vel afskrives med det samme...eller ?

Det har intet med fakturaen at gøre, men om "maskinerne" kan fungere
som selvstændige enheder,

som eksempel køber en en del mine kunder for 200 - 300.000 hytter til
frilandsgrise, men kan trække det hele fra

Men ham der køber stiinventar i en stald kan kun muligvis, og aldrig i en
ny stald.

Fra : "

Dato : 02-01-02 23:30

"Zacho" skrev:

> Hva' så...så kan det vel afskrives med det samme...eller ?

Som Erik allerede har svaret, så har det intet med de enkelte køb at gøre.

Et andet eksempel er hvis du investerer i en computer (et stk). Det kunne
være fristende at købe en computer til 9000 kr, en skærm til 3000 kr og en
printer til 2000 kr - på hver sin faktura - og trække det hele fra med det
samme. Men det vil Told&Skat normalt ikke acceptere, fordi det anses normalt
som en computer med tilbehør, og de vil kunne argumentere med at
skærm+printer ikke kan fungere uden computeren.

Det var selvfølgelig noget andet hvis du har en park af computere, for så
kan skærm+printer måske bruges lidt over det hele efter behov. Mange gange
er den slags afgørelser en vurdering fra gang til gang, men det skader
aldrig at være godt inde i reglerne.

Du finder alle vejledningerne på www.toldskat.dk under Erhverv.

Mvh, Lars

Fra : J.Madsen

Dato : 03-01-02 01:15

Hov, I glemmer Stavads glansnummer. Hvis noget sættes i forbindelse med
noget andet - f.eks. en PC i et netværk, så er det det totale netværks pris
der er afgørende - også selvom det er købt for 10 år siden og kostede en
bondegård, og din nye enhed kun koster kr. 3.999.
Jeg har tidligere "råbt" i denne gruppe, for som revisor har vi på vores
kontor meldt ud, at vi ikke agter at følge disse regler. Vi kan ikke
forsvare overfor vores kunder at bruge en masse tid de skal betale for, og
ønsker heller ikke at spilde vores egen tid med at finde ud af, hvad noget
kostede for 10 år siden som forbindes via en ledning, for at opgøre
afskrivningen korrekt. Det vil vi overlade til skattevæsenet at spilde tid
på, hvis de vil ændre vores regnskaber.

Mvh. Jørgen

Fra : Thomas

Dato : 03-01-02 23:08

"J.Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kostede for 10 år siden som forbindes via en ledning, for at opgøre
> afskrivningen korrekt. Det vil vi overlade til skattevæsenet at spilde tid

Hvis noget sættes i forbindelse med noget andet... gælder det så også en
lampe, som jo sættes i forbindelse med elinstallationen, som blev købt for
10 år siden, da bygningen blev opført?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 23:28

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote in message
> [...]
> lampe, som jo sættes i forbindelse med elinstallationen, som blev købt for

Nej, det gør det altså selvsagt ikke, ligesom du jo naturligvis heller ikke
kan tage installationen med dig som et stykkje inventar - Think your self a
little about!

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Thomas

Dato : 05-01-02 19:10

> Nej, det gør det altså selvsagt ikke, ligesom du jo naturligvis heller
ikke
> kan tage installationen med dig som et stykkje inventar - Think your self
> little about!

Og det kan du med et netværk...?!? Som _have_ thought mig self a little
about.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-01-02 19:39

"J.Madsen" wrote:

> [...]
> der er afgørende - også selvom det er købt for 10 år siden og kostede en
> bondegård, og din nye enhed kun koster kr. 3.999.

Jeg har vist nævnt det før, men prøver så igen

Den slags indkøb behandler vi som vedligehold, især hvis der ikke
bliver flere aktuelle arbejdspladser.

Og argumenterne er hentet fra installationer, hvor fx udskiftning
af radiatorer til et varmeanlæg er vedligehold, selvom de er mere
effektive end de gamle, når blot fyringsenhed består, eller vise
versa.

Men indtil nu kun afgørelser på skatteankenævnsniveau, med medhold,
hvis vi ikke frafalder allerede ved sagsbehandling, pga
væsentlig "mere" udvidelse, end oplyst ved regnskabsafslutning.
Og det er mest for at spare omkostninger, da ulempen har været ret
beskeden i forhold til sagsomkostninger.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-01-02 19:50

Jeg glemte lige et eksempel, så her :

Udskiftning af ca 25% af staldinventar i svinestald, til ca 275.000 kr.
(tidligere blot fratrukket som småinventar)

Godkendt som vedligehold, da anvendelsen var den samme som tidligere,
og var nødvendiggjort af opslidning[1] af det oprindelige, selvom der
var sket en marginal forbedring.
(ca 10% flere stipladser

[1] mit ordvalg var manglende funktionalitet for effektiv
svineproduktion.

Fra : J.Madsen

Dato : 05-01-02 23:02

Hej Erik

Jeg giver dig ret langt hen ad vejen, men en scanner til kr. 800 tilsluttes
din PC til kr. 4.000, der er forbundet med netværket til kr. 20.000. I har
ikke tidligere haft scanner, eller hvad med en ekstra-harddisk, så du kører
spejl af den oprindelige harddisk - eller ......
Vedligeholdelse? Nej vel.

Mvh. JørgenE

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-01-02 09:40

J.Madsen <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3777e9$0$37915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Erik
>
> eller hvad med en ekstra-harddisk, så du kører
> spejl af den oprindelige harddisk - eller ......
> Vedligeholdelse? Nej vel.
Det var et sødt lille eksempel. Når du siger at den spejler en disk, så er
det jo ikke en udvidelse af lagerkapaciteten, men et back-up medie. Du får
jo hverken mere plads, mere funktionalitet e.l.
Nico

Fra : Thomas

Dato : 06-01-02 11:03

> [...]
kører
> spejl af den oprindelige harddisk - eller ......

Hvis sådan noget skal aktiveres, så er det ikke alle skatteafdelinger i
landet, som kender til den regel. Jeg kender da til en virksomhed, som har
fået indkaldt alt materialet, og som har har fratrukket ekstra PC'ere,
scannere, digital kamera og andre løsdele som småanskaffelser uden nogen
kommentarer fra skattevæsenet.

At der så nok er kommuner som er mere emsige end andre, er jeg slet ikke i
tvivl om.

Fra : JørgenE

Dato : 08-01-02 02:13

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommentarer fra skattevæsenet.
>
> At der så nok er kommuner som er mere emsige end andre, er jeg slet ikke i

Nej, vi har heller ikke oplevet det endnu, men loven er altså sådan, så jeg
ville da nødigt skulle køre en sag på, hvis en kommune VIL have fat i en
skatteyder, for så har vi tabt på forhånd.
Men som jeg også nævnte - vi gider ikke engang bruge tid på det - vi trækker
det fra, nå vi skønner det er rimeligt uanset loven.
Det uheldige er, at det kan være svært at forstå, når der så er andre love,
vi bestemt kræver overholdt og ikke kan gå på kompromis med. Det svækker
holdningerne både hos os (læs: mig) og hos kunderne.

Mvh. JørgenE