"Save as..." i link!
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-01-02 19:53

Hey NG!

Jeg vil bare lige høre, om der er nogen som ved, om det er muligt at give et
link en kommando der fortæller, at det skal bruge "Save as..." funktionen,
når linket bliver aktivieret???

F.eks. har jeg en del .txt filer som det skal gøre muligt at downloade, men
når man klikker på linket til dem, så åbnes .txt filen bare i en browser -
derfor kunne det være smart, hvis man kunne kode linket til automatisk at
bruge "Save as...".

På forhånd tak for hjælpen!!!

*/Henrik Pedersen

Fra : Quark

Dato : 01-01-02 20:06

"Henrik Pedersen" <hp@beone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> link en kommando der fortæller, at det skal bruge "Save as..." funktionen,

- Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det, men vil meget gerne smide en
kommentar ind.

> [...]
> derfor kunne det være smart, hvis man kunne kode linket til automatisk at

- Jeg vil råde dig til at lade vær. Jeg synes bedst om at trykke på et link
og få txt filen vist i notepad med det samme. Istedetfor man er "tvunget"
til at gemme den inden. Desuden kan man højreklikke på linket og sige "save
as".

> På forhånd tak for hjælpen!!!
>
> */Henrik Pedersen

Mvh
Quark

Fra : simon e. sørensen

Dato : 01-01-02 20:30

On Tue, 1 Jan 2002 20:05:34 +0100, "Quark"
<donttakeyoutimetoreadthis@itisonlyajoke.com> wrote:

>"Henrik Pedersen" <hp@beone.dk> skrev i en meddelelse

>et

En generel forklaring omkring emnet:
http://htmlhelp.com/faq/html/media.html#force-open

Mere specifikt er svaret på dit spørgsmål at du skal sætte contenttype
til "application/x-msdownload" for de dokumenter du ønsker at tvinge
brugeren til at downloade. Dette kan ikke gøres via html, men kræver i
stedet en eller anden form for server-side teknik.

--
simon@jipe.dk // www.jipe.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-01-02 20:08

Tue, 1 Jan 2002 19:52:39 +0100, skrev "Henrik Pedersen"
<hp@beone.dk>:

>Jeg vil bare lige høre, om der er nogen som ved, om det er muligt at give et
>link en kommando der fortæller, at det skal bruge "Save as..." funktionen,
>når linket bliver aktivieret???

Nej, kun med noget serverside som php., spørg i en af
serversidegrupperne, hvis du har adgang til at bruge dette.

> [...]
>derfor kunne det være smart, hvis man kunne kode linket til automatisk at

Du kan smide det i en zipfil, men hvorfor tror du ikke at folk
selv kan finde ud af at højreklikke og bruge gem som, hvis de vil
downloade textfilen.
Evt. kan du jo skrive det på siden.

Det nærmeste du kan komme uden serverside er nedenstående.
Virker kun i IE.

<head>
<script type="text/javascript">
function gem() {
alert("Højreklik og vælg gem destination som...");
window.event.returnValue = false;
}
</script>
</head><body>
her.</span></a>

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 02-01-02 01:03

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det nærmeste du kan komme uden serverside er nedenstående.
> Virker kun i IE.

Hvis det også skal virke i Netscape og Opera (sikkert også andre
browsere, men det er ikke testet.) kan linket laves som:
Link As / Gem destination som...'))return false;">Hent texten her.</a>

Mvh
Morten