Realtek RTL8139 - Lys i lamper ?
Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-01-02 17:26

Hej

Jeg har ovennævnte kort monteret i min PC.

Jeg kan pludselig ikke få kontakt mellem mine 2 maskiner og tror at
ovennævnte kort er " stået af", idet jeg mener at alle softwareparametre
(sharenavn, protekoller osv.) i øvrigt er sat korrekt.

Mit spørgsmål er om der er nogen der ved hvilke af følgende lamper bag på
kortet der skal lyse og hvornår :

Gul FDX
Grøn LINK
Orange ACT.

Der er nemlig ingen af dem der på noget tidspunkt lyser ;-(

Er det et sikkert tegn på at kortet er itu ??

Hilsen

Leif

Fra : Henning Larsen

Dato : 01-01-02 19:42

"Leif Poulsen" <lp@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Orange ACT.
>
> Der er nemlig ingen af dem der på noget tidspunkt lyser ;-(
>
> Er det et sikkert tegn på at kortet er itu ??

Hos mig er det som følger:

Netkort: lyser grøn når der er forbindelse (100 mbit), blinker grøn når der
er trafik (100 mbit), lyser gul når der er forbindelse (10 mbit), blinker
gul når der er trafik (10 mbit).

Henning Larsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-02 19:48

> [...]

> ovennævnte kort er " stået af", idet jeg mener at alle softwareparametre
> (sharenavn, protekoller osv.) i øvrigt er sat korrekt.

prøv evt. at tryk start, og åbn. Og skriv command. Og skriv så ipconfig.

kan du se kortet, og den har fået en IP?

Men er problemet kommet pludselig, uden at du har skiftet rundt på kabler
osv?

Er det en direkte forbindelse mellem 2 pc´ere?

Hvis ja, er det jo et Krydset kabel du skal bruge.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-01-02 20:10

> prøv evt. at tryk start, og åbn. Og skriv command. Og skriv så ipconfig.
>
> kan du se kortet, og den har fået en IP?

Det prøver jeg om lidt

> Men er problemet kommet pludselig, uden at du har skiftet rundt på kabler
> osv?

Tjaeee. Jeg skiftede en strømforsyning der var gået, men det betyder jo ikke
at jeg har rørt ved netværket, som tidligere har virket fint !

> Er det en direkte forbindelse mellem 2 pc´ere?

Ja !!

> Hvis ja, er det jo et Krydset kabel du skal bruge.

Det bruger jeg også

Leif

Fra : Per Bech Jensen

Dato : 03-01-02 20:14

Hej Leif !

> Jeg kan pludselig ikke få kontakt mellem mine 2 maskiner og tror at
> ovennævnte kort er " stået af", idet jeg mener at alle softwareparametre
> (sharenavn, protekoller osv.) i øvrigt er sat korrekt.

Jeg har haft en del dårlige erfaringer med netkort der benytter Realtek's
RTL8139 chip. Der opstår ofte problemer når man har tilføjet eller flyttet
rundt på hardware i sin maskine. Kortene har meget ofte problemer med, at
BIOS tildeler den én IRQ og den lader så Windows tildele den en anden. Det
betyder, at alt ser ud til at virke, selvom det ikke gør det.
Løsningen er at reservere den IRQ Windows tildeler kortet, genstarte og så
kontrollere at BIOS tildeler kortet den samme IRQ (mener den skriver Network
Adapter og IRQ-nummeret i opstart - lige inden den booter operativsystemet),
som Windows gør. Ellers reserveres der igen, genstartes osv....

Mvh
/Per