Disk ikke fyldt, men ingen plads?
Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:00

Hvad er nu det her for noget?

$ df
Filsystem 1k-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
/dev/hda1 754976 724716 0 100% /

Jaja, en ny HD ville være rart. Men jeg er nu stolt over at den gamle
maskine stadig kører problemfrit. :)

Nu er det så første gang den mangler disk-plads. OK, jeg slettede nogle
ting. Stadig ingen diskplads.
Menøh...
754976 - 724716 = 30260
Burde jeg ikke have omkring 30 mb tilgængeligt? Det ville være rigeligt...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:03

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> $ df
> Filsystem 1k-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
> /dev/hda1 754976 724716 0 100% /

Forresten:
Debian ("testing"), filsystemet er ext2.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> $ df
> Filsystem 1k-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
> /dev/hda1 754976 724716 0 100% /

Nu har jeg slettet noget mere. Egentlig noget jeg skulle bruge, men det
bliver downloadet automatisk igen. :)

$ df
Filsystem 1k-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
/dev/hda1 754976 613904 102720 86% /

Noget tyder på, at 38 megabyte bare er forsvundet. Der var data på dem før,
men de blev ikke ledige da dataene blev slettet.
Hm...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-01-02 13:29

Niels Andersen skrev:

> Der var data på dem før, men de blev ikke ledige da dataene blev
> slettet. Hm...

Kørte du sync(1) inden du skrev df første gang?

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:42

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Kørte du sync(1) inden du skrev df første gang?

Nej. Den kendte jeg ikke lige... :)

Men nu da jeg kender den 5%-ting passer det hele sammen. :)
Jeg har sat den ned til 2%. Så skulle der være godt med plads igen. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 01-01-02 16:02

> Noget tyder på, at 38 megabyte bare er forsvundet. Der var data på dem
før,
> men de blev ikke ledige da dataene blev slettet.
> Hm...

Hvis filen er åben (F.ex. en logfil) bliver datapladsen først frigjort, når
filen ikke er i brug.

Groft sagt: Et (eller flere) filnavne peger på en inode. Inoden holder styr
på hvilke blokke der hører til filen.
Når du åbner en fil, åbner du i virkeligheden inoden.
Når du sletter en fil, sletter du blot pegningen til inoden.
inoden og de tilhørende blokke frigøres først når ingen filnavne peger til
inoden, og ingen programmer har filen åben.

Leif

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-01-02 13:09

Niels Andersen skrev:

> 754976 - 724716 = 30260
> Burde jeg ikke have omkring 30 mb tilgængeligt?

Normalt reserveres ca. 5% af diskpladsen til root, så han stadig kan
bevæge sig lidt selv om disken er fyldt op - det svarer vel, rundt
regnet, til den ledige plads du ser.

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:20

> Normalt reserveres ca. 5% af diskpladsen til root, så han stadig kan
> bevæge sig lidt selv om disken er fyldt op - det svarer vel, rundt
> regnet, til den ledige plads du ser.

5% af min diskplads er ca. 38 mb, og det er ca. hvad der mangler.
Hm. Dvs. root har plads nok, alle andre (dvs. jeg) mangler diskplads.

Godt nok, så er det vel som det skal være alligevel. :)

Kan man sætte det ned? Fx. til 1 eller 2%?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-01-02 14:13

Niels Andersen wrote:

> Kan man sætte det ned? Fx. til 1 eller 2%?

tune2fs -m

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
God put me on earth to accomplish a certain number of things.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 01-01-02 13:25

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> [...]
> 754976 - 724716 = 30260
> Burde jeg ikke have omkring 30 mb tilgængeligt? Det ville være rigeligt...

En vis procentdel sættes af til "systemformål" og det er kun root der
kan benytte den del. Kan justeres med tune2fs -m

Jeg har glemt hvad det helt præcis er der går i fisk hvis man ikke
giver root de ekstra diskblokke at lege med. (Fragmentering?)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:29

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
> En vis procentdel sættes af til "systemformål" og det er kun root der
> kan benytte den del. Kan justeres med tune2fs -m

Og så var mit næste spørgsmål også besvaret. :)

Mange tak!

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis Haney

Dato : 02-01-02 14:52

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg har glemt hvad det helt præcis er der går i fisk hvis man ikke
> giver root de ekstra diskblokke at lege med. (Fragmentering?)

Det er for at sikre at log og root-kørende applikationer faktisk har
en mulighed for _ikke_ at løbe ind i problemerne fordi du når at fikse
dem inden.

--
Dennis
I too have always thought explanations were overkill when correcting peoples