checke om en .htm fil er tilgængelig
Fra : PA

Dato : 31-12-01 16:44

Jeg har en server stående som oppe og nede som vinden blæser.
Jeg vil gerne via min webside have en rød og grøn billede fil til
at vise sig, når serveren er enten oppe eller nede når en bruger kommer ind
på siden.
Med andre ord skal den checke om en .htm fil er tilgængelig eller ej.
Nogen der kan hjælpe mig med noget kode til det?
--
PA

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-01-02 15:48

En gut der kalder sig "PA" skrev:

>Jeg har en server stående som oppe og nede som vinden blæser.

Hvilken server? En webserver?

> [...]
>på siden.
>Med andre ord skal den checke om en .htm fil er tilgængelig eller ej.

Det er en webserver du vil tjekke om er oppe eller nede? Hvis den er
nede, så kan den jo ikke sende noget output til dig - så du bliver
nødt til at have 2 webservere (hvis der da er tale om en webserver).

>Nogen der kan hjælpe mig med noget kode til det?

Har du adgang til f.eks. PHP? Spørg evt. i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : PA

Dato : 01-01-02 16:35

> Hvilken server? En webserver?

Jep, og det er client siden som skal checke den.
Min "normale" hjemmeside køre konstant, men jeg har ikke mulighed
for store filer der, så derfor bruger jeg min egen ADSL linie som
webserver som er linket fra min "normale" hjemmeside.
Så når folk skal have fat i de store filer, vil det være smart om de
kan se om serveren nu er on-line eller ej.
Det skal gøres ved at checke om en HTML fil er tilgængelig eller
ej. Jeg går udfra det er noget java scripts af en art der skal
bruges til det?
--
PA

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-01-02 22:56

PA skrev:

>Jep, og det er client siden som skal checke den.
>Min "normale" hjemmeside køre konstant,

Altså på et webhotel?

>men jeg har ikke mulighed
>for store filer der, så derfor bruger jeg min egen ADSL linie som
>webserver som er linket fra min "normale" hjemmeside.

OK.

> [...]
>Det skal gøres ved at checke om en HTML fil er tilgængelig eller
>ej. Jeg går udfra det er noget java scripts af en art der skal

Jeg tror ikke javascript kan klare det, du skal have fat i f.eks. PHP
(serverside-scripting).

Eventuelt kan du f.eks. lave en IFRAME der hentes fra din egen server,
og så skrive på den side der ligger på webhotellet, at hvis teksten
ONLINE ikke fremgår på siden, så kan filerne ikke hentes. Løsningen
med PHP ville dog klart være at foretrække.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Torben Brandt

Dato : 02-01-02 15:17

Lasse Hedegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> ONLINE ikke fremgår på siden, så kan filerne ikke hentes. Løsningen
> med PHP ville dog klart være at foretrække.

En mindre synlig løsning kunne være at lave en frame med en side fra din
egen server. Lad os kalde den 'check_frame'.
På denne side skrive du f.eks.

På den side, på webhotellet, som skal angive om din server er
tilgængelig kan du tilføje
<script>
bIsUp = check();

function check() {
if (document.all)
return (top.check_frame.document.all["server_up"] == "[object]");
}
</script>

bIsUp vil så indeholde 'true' eller 'false' alt efter om siden i
'check_frame' er tilgænglig.

Desværre kunne jeg ikke helt få det til at fungere i Netscape 4.5 og det
ville nok også være smart at "forsinke" kaldet af 'check', så den anden
side kunne blive helt færdig med at loade.
Men det er der nok nogle andre her i gruppen, der kan hjælpe dig med.

/Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : PA

Dato : 02-01-02 15:41

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> skrev i en meddelelse

> En mindre synlig løsning kunne være at lave en frame med en side fra din
> egen server.
[CUT]

Ok, jeg kan se at jeg ikke kan få den ønskede effekt som jeg vil have den.
Så jeg siger tak til dem som har hjulpet mig.
Jeg havde håbet på at min egen server ikke skulle være indblandet i det, men
kan nu se at det bliver den nød til for at få det til at virke.
Så det jeg vil gøre er at lave et program i Delphi som rename'er et par
filer på min egen
server, som så kan udføre den ønskede effekt og på den måde kan alle
browsere være med.
Det kræver selvfølgelig at min server køre i døgndrift.
--
PA

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-02 16:09

PA skrev:

>Det kræver selvfølgelig at min server køre i døgndrift.

Hmm, skriver du ikke, at scriptet netop skal tjekke om din egen server
er oppe? Det er den vel, hvis den kører i døgndrift.

Du kan ikke have et script der skal tjekke om maskinen scriptet køres
på er online - for hvis det ikke er tilfældet, hvor skal dataene så
sendes hen, og hvis det er fordi serveren er slukket/gået ned (og det
ikke bare er netstikket der er trukket ud), så køres scriptet jo slet
ikke.

Det kan være det er mig der misforstår?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : PA

Dato : 02-01-02 16:27

> Hmm, skriver du ikke, at scriptet netop skal tjekke om din egen server
> er oppe? Det er den vel, hvis den kører i døgndrift.

Nu bliver det ikke et script men er Win32 program. Og jo, du har ret i at
det var pointen at checke om serveren var on-line eller ej. Men det blev vi
jo
hurtig enige om at det kunne ikke lade sig gøre med de midler jeg havde.
Og jo mere jeg tænker over det, så er et Win32 program faktisk slet ikke
dårligt
til mit formål.
Min egen server er kun en gratis service til clienterne som jeg også har
skrevet på
min side, så de er udemærket godt klar over at den kan være oppe og nede som
vinden
blæser. De vil bare gerne have noget mere info omkring min servers status
fra hoved
siden på min hjemmeside.
F.eks når folk henter noget fra min server bruger de ret ofte download
programmer som
gør at jeg faktisk ikke kan hente post eller surfe rundt på nettet da de
suger al min båndbrede.
Så i den situation ville det være smart at en side popper op og fortæller at
siden er nede i f.eks 10 minuter.
Når jeg så hoster spille-servere skal jeg bruge min fulde båndbrede i flere
timer. Så kan et endet dokument poppe op og fortælle at serveren ikke er
tilgængelig i nogle timer osv.
Mulighederne her er faktisk ret gode og passer mig perfekt.
Det eneste minus er at serveren skal køre i døgndrift, men det ser jeg ikke
som et problem
med mindre min server PC er slukket i længere tid hvilket sker meget
sjældent.
--
PA

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-01-02 22:49

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev

> Jeg tror ikke javascript kan klare det

Der findes ellers objektet location. Her kan jeg hælde stinavnet
på serveren ind i en variabel:

pathname = location.pathname;

og bagefter udskrive variablen med

document.write(pathname);

så den skriver

/test/location.htm

Det må så være muligt at komme videre ved at måle på denne
variabel og checke om indholdet eksisterer eller ej - og derfra
sende brugeren videre.

Jeg har oplistet mulighederne i
http://www.vebel.dk/test/location.htm

--
Allan

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 01-01-02 16:54

> Med andre ord skal den checke om en .htm fil er tilgængelig eller ej.
> Nogen der kan hjælpe mig med noget kode til det?

Prøv at læse denne side:
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/102998-1.shtml

Jeg har ikke selv gennemlæst den, men tror det er
noget du måske kan bruge.

Det skal do siges at løsningen benytter ASP.

/Kasper K

Fra : PA

Dato : 02-01-02 00:46

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovics.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har ikke selv gennemlæst den, men tror det er
> noget du måske kan bruge.
>
> Det skal do siges at løsningen benytter ASP.

Det skal lige siges at mit webhotel har hverken ASP,PHP,CGI eller nogen
anden ting.
Så det skal klares helt og aldeles fra clíent siden desværre.
Jeg har lavet et program i Delphi som checker om den får en 200 eller 404
besked
fra en bestemt html fil. Får den det ene eller det andet udføre programmet
en opgave
som jeg vil have det til. Det funker fint. Så kan de desperate downloade det
program
for at checke om min side er oppe eller nede. Men jeg fatter ikke at det
ikke
kan lade sig gøre i disse dage med et java script eller simpel HTML. Det
skal lige siges jeg fatter
intet til java scripts. I Delphi er det bare:

if
(checke en html fil er tilgængelig (200) )
then
(vis en grøn bitmap)
else
(vis en rød bitmap)
Er det fuldstændigt umuligt at gøre via at java script ?
--
PA

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-02 09:10

PA skrev:

>Så kan de desperate downloade det program
>for at checke om min side er oppe eller nede.

DET tror jeg ikke der er nogen der vil gøre. Så er løsningen med
f.eks. IFRAME da bedre, eller du kan simpelthen skrive, at siden ikke
altid er oppe, og hvis man ikke får svar på en request, så er det
fordi siden er nede.

>Men jeg fatter ikke at det ikke
>kan lade sig gøre i disse dage med et java script eller simpel HTML.

HTML er 'dumt', det kan ingenting.

>Det skal lige siges jeg fatter intet til java scripts. I Delphi er det bare:

Det er også 'bare' i PHP, få liniers kode kan gøre det.

>Er det fuldstændigt umuligt at gøre via at java script?

Jeg skal ikke kunne sige det, men det er noget med timeouts osv.,
umiddelbart tror jeg det ikke.

Men bare fordi noget er simpelt, så er det jo ikke ensbetydende med,
at det kan lade sig gøre med Javascript/HTML.

venligst,
Lasse Hedegaard