Firma bil i enkeltmands firma
Fra : Hans Majlinder

Dato : 31-12-01 15:58

Kan jeg i et enkeltmands firma købe bil og stille den til rådighed for mig
selv og i den forbindelse betale skat af fri bil???

Som jeg har forstået det, er det 25% af anskaffelses prisen der skal betales
i skat om året.

Jeg påtænker en brugt bil, som er over 3 år gammel.

Hans.

Fra : Nico de Jong

Dato : 31-12-01 20:25

Hans Majlinder <majlinder@forum.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2%X7.5560$aS.982374@news010.worldonline.dk...
> [...]
betales
> i skat om året.
>
> Jeg påtænker en brugt bil, som er over 3 år gammel.

Som jeg har forstået det, skal du ikke betale 25% i skat, men skat af 25%,
og det er jo ikke helt det samme.
Der er også en minimumgrænse, og hvis jeg ikke tager helt fejl, er det
140.000
Hvis jeg har ret, skal du altså som minimum betale skat af 25 % af 140.000

Nico

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-01-02 01:34

"Hans Majlinder" <majlinder@forum.dk> wrote in message
> [...]
betales
> i skat om året.
>
> Jeg påtænker en brugt bil, som er over 3 år gammel.

Det skulle der ikke være noget i vejen for. 25% af bilens pris lægges oven i
din a-indkomst og øger dermed din totale indkomst tilsvarende, inden fradrag
etc. Der er ikke mulighed for afskrivning, så det er 25% af købsprisen
uanset hvor længe, du beholder bilen. Så vidt jeg husker,ke momsfrdrag for
driftomkostninger på en hvis-pladebil. I realiteten skal du sælge den ogkøbe
en anden år for år.

Du skal overveje dit kørselsbehov og -omkostninger meget nøje, inden du
vælger den model frem for selv at lægge privat ejet bil til mod
kørserlsgodtgørelse efter statens takster, samtidig med, at der skal føres
kørebog.

I flere tilfælde viser det sig, at det kan være hip som hap - du er under
alle omstændigheder taber og urimeligt flået, så det må i de tilfælde være
et temperementsspørgsmål. Under alle omstændigheder er der alligevel kun én
til at tjene pengene - og det er som bekendt dig.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-01-02 23:40

"Karsten Jensen" <bito@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> vælger den model frem for selv at lægge privat ejet bil til mod
> kørserlsgodtgørelse efter statens takster, samtidig med, at der skal føres

Jeg har haft held med flere gange at få godkendt mit regnskab/selvangivelse
med fradrag for kørte kilometer efter statens takster uden at føre kørebog.

Grundlaget var mine fakturaer hvor jeg fakturerer kunden for kørte
kilometer, og den gik igennem uden problemer.

Naturligvis er det ikke optimalt hvis man kører meget uden at fakturere, men
i mit tilfælde er det dejligt ikke at skulle bøvle med kørebog, jeg
fakturerer bare kunden efter www.krak.dk og så er der ikke mere bøvl og
administration i det.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-01-02 15:12

Ulrik Lunddahl wrote:

> Jeg har haft held med flere gange at få godkendt mit regnskab/selvangivelse
> med fradrag for kørte kilometer efter statens takster uden at føre kørebog.

Godkendt eller bare ikke fået afvist?

Jeg har altid fastsat mine biludgifter skønsmæssigt, og har aldrig fået
protester, men jeg ved ikke, men det er en godkendelse eller bare fordi mit
regnskab aldrig har været udtrukket i lotteriet.

> Grundlaget var mine fakturaer hvor jeg fakturerer kunden for kørte
> kilometer, og den gik igennem uden problemer.

Det er vel også en slags kørebog. Der er jo ingen formkrav til kørebogen -
blot skal den kunne dokumentere (sandsynliggøre) din kørsel.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-01-02 01:26

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote:

regnskab/selvangivelse

> Godkendt eller bare ikke fået afvist?

De har skriftligt anmodet om regnskabet flere gange, og efter gennemsyn i et
par dage har jag altid fået det retur uden bemærkninger.

Gad vide om de noterer at de har checket virksomheden uden at finde fejl, og
at det så kommer mig til gode ved at de ikke indklader regnskabet senere,
selv om det kommer ud på deres lister ?

> [...]
mit
> regnskab aldrig har været udtrukket i lotteriet.

Det har midt regnskab, og de har modtaget alt fra en rigtigt regnskab fra
min revisor, til noget meget simpelt noget i de år hvor der næsten ingen
aktivitet har været.

Jeg har kun formaet fordi jeg en gang imellem tager nogen opgaver/projekter
ud over mit almindelige arbejde.

> Det er vel også en slags kørebog. Der er jo ingen formkrav til
kørebogen -
> blot skal den kunne dokumentere (sandsynliggøre) din kørsel.

Ja, det kan man godt sige, nemt er det i hvert fald.

Fra : J.Madsen

Dato : 03-01-02 01:33

En grov tommelfingerregel.

Køber du en billig vogn og den mest bruges privat, så skal du selv købe den
og få kilometergodtgørelse.

Køber du en ny bil over kr. 200.000 skal du købe den i firmaet - betale 25%
af nyprisen og så sælge den til dig selv efter 1-2 år og igen få kørepenge
herefter, for den taber meget i starten, og lad endeligt firmaet betale
dette tab, men husk en skriftlig vurdering fra en aut. forhandler af det
pågældende mærke ved overdragelsen.

Kører du næsten kun privat, er det normalt firmaet der skal købe bilen, dog
undtaget hvis det er en billig vogn, som du vil beholde i mange år.

Du er velkommen til at give mig facts om antal km erhverv og privat og
forventet udgift pr år samt pris for bilen og årgang, så skal jeg køre den
igennem vores program, der helt præcist fortæller hvad du skal vælge.

Mvh. JørgenE

Fra : J.Madsen

Dato : 03-01-02 01:39

Jeg glemte lige at sige, at det ikke er 25% du skal betale i skat af bilens
pris, men skatten af 25% - og det giver mellem 12% og 15% i skat.

Mvh. JørgenE

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 12:15

"J.Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message
> Jeg glemte lige at sige, at det ikke er 25% du skal betale i skat af
bilens
> pris, men skatten af 25% - og det giver mellem 12% og 15% i skat.
>
> Mvh. JørgenE

Ja, - af bilens pris, 25% af bilens pris/værdi lagt oven i den øvrige
a-skattepligtige indkomst kan udløse både mellem- og topskat, og så er
regnestykke jo et ganske andet. Men - stadig legaliseret røveri ved højlys
dag.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-01-02 14:02

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> a-skattepligtige indkomst kan udløse både mellem- og topskat, og så er
> regnestykke jo et ganske andet. Men - stadig legaliseret røveri ved højlys

Du har vist aldrig regnet på, hvad det reelt koster at have bil ?

For den "dyre" del af mine kunder kan det nemt nå op til 40% af
bilens pris årligt.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 23:40

"Erik G Christensen" <egc@post1DOTtele.dk> wrote in message

> [...]
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - always hope for the best

Jo, det har jeg nu godt nok - det er helt uhyggeligt, og der er der de
omkostninger, gerne nogen af de faste, man som privat ejer helst "ser bort
fra". Men nu er der altså forskel på de beregninger, som f.eks. fremstillet
af FDM, hvor man går ud fra, at selv den mindste reservedel som f.eks. en
pære i baglygten skal udskiftes på værksted, hvor man betaler overpris for
pæren + arbejdsløn, der sine steder beløber sig til små kr. 400,-/timen og
så de faktiske omkostninger, man selv erholder som selvejer, og hvor man
måske selv udfører de fleste serviceopgaver, selvom det på de moderne biler
måske indskrænker til - ja netop udskiftning af en afbrændt pære.

Men uanset hvordan de samlede driftomkostninger incl. forsikringer etc.
ændrer de sig jo ikke, blot fordi det er ens eget firma, der står som ejer
af bilen.

Konklusionen må vel nok være, at det er så individuelt som noget kan være,
hvad der bedst kan betale sig i det enkelte tilfælde. Selv revisorer har
svært ved at give konklusive svar.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-01-02 15:05

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> a-skattepligtige indkomst kan udløse både mellem- og topskat, og så er
> regnestykke jo et ganske andet. Men - stadig legaliseret røveri ved højlys

Du skal kun betale mellem/top-skat af det beløb, som ligger over grænsen.
Fordi du kommer over en af grænserne, skal du altså ikke pludselig betale
mellem/top-skat af hele din indkomst.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 23:42

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> [...]
> Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
> jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Ja, jeg har jo heller ikke påstået andet.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-01-02 11:44

Karsten Jensen wrote:

> højlys

> Ja, jeg har jo heller ikke påstået andet.

Du skrev, at det "kan udløse både mellem- og topskat". Med et skatteloft på
60%, svarer beskatning af 25% af bilens værdi til en skattebetaling på 15% af
bilens værdi, så selv med topskat holder Jørgens beregning.
Bilens værdi ændrer ikke på hvad du skal betale i skat af resten af din
indkomst.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-01-02 14:01

> [...]

> Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
> jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Jeg har forstået det således, at 25% af bilens værdi tillægges a-indkomsten.
Med således f.eks. kr. 100.000,- oven i hatten er det vel ikke umuligt, at
nogle grænser overskrides og på den måde udløser mellem- og topskat, men jeg
har da ikke regnet specifikt på det, da for mit vedkommende er hypotetisk,
idet med mit kørselsbehov er skattefri kørselsgodtgørelse efter statens
takster mindst ufordelagtigt for mig.

Mvh

Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-01-02 14:54

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> nogle grænser overskrides og på den måde udløser mellem- og topskat, ...

Lad os sige, at du tjener præcis 250.000 kr, og grænsen for topskat er 250.001
kr. Du får så forhøjet din indtægt med 1 kr. I det tilfælde, skal du betale
topskat af 1 kr, men beskatningen af de øvrige 250.000 kr ændres ikke.
Selv om du kommer til at betale topskat af bilens værdi, ændrer det ikke
beskatningen af din øvrige indtægt.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-01-02 17:12

> [...]
> http://www.jsp-hotel.dk/
>

>Nåh-nej, der var lige vredet et par proportioner i farten - beklager.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 12:18

> [...]
> forventet udgift pr år samt pris for bilen og årgang, så skal jeg køre den
> igennem vores program, der helt præcist fortæller hvad du skal vælge.

Stadigvæk er der lige der aberdabei, som selvstændig næringsdrivende skal du
under alle omstændigheder selv ud at tjene pengene først - dine egne penge,
og i enkeltmandsfirmaer ofte helt alene, og det er ligesom, det har væsnerne
ikke den fornødne respekt for.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-01-02 15:08

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> og i enkeltmandsfirmaer ofte helt alene, og det er ligesom, det har væsnerne

Selvfølgelig - i større firmaer, skal medarbejderne faktisk også tjene deres
egen løn (og personalegoder) hjem. Skulle staten stille bil til rådighed for
alle selvstændige?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-01-02 23:31

> [...]
> Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
> jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Mon ikke du kender mit svar på forhånd?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-01-02 12:04

Karsten Jensen wrote:

> Mon ikke du kender mit svar på forhånd?

Et eller andet generelt brok over skattesystemet? Fair nok, men lad os holde
det uden for et konkret spørgsmål om bil i enkeltmandsfirmaer. Selvstændige
har frit valg mellem de forskellige muligheder for kørselsgodtgørelse, fri bil
o.s.v., så jeg kan ikke se, at selvstændige skulle være dårligere stillet end
andre i det spørgsmål.

M.v.h.

Jonathan