whois for dk-domains: Lav din egen server
Fra : Leif Neland

Dato : 31-12-01 04:01

DK-hostmaster har i sin visdom sørget for at hele dk-domainet ikke er
RFC954-compliant, idet er ikke er en whois-server for dk, kun et
web-interface.

Således kan du få whois til at virke på dk-domainer for din egen
server/netværk:

Lav dette shellscript:

#!/bin/sh
read query
wget -q --referer=http://www.dk-hostmaster.dk/dkwhois.shtml \
--user-agent="opera 2.3" \
"http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Whois.pl?query=$query" -O - | \
awk "/<pre>/,/<\/pre>/ {lines++;print}
END {if (lines<5) {print \"Query produced no data\"}}" |grep -v "pre>"

Kobl det på whois-porten i inetd.conf

Via /etc/hosts eller din lokale dns peger du dk.whois-servers.net til din
servers ip-adresse.

Det er selvfølgelig bedst, hvis du har en whois-klient, der kan finde ud af
at bruge TLD.whois-servers.net, når man spørger efter domaine.TLD. (Som
f.ex. FreeBSD's...)

Ovenstående er summarisk beskrevet, har du brug for whois, kan du sikkert
selv "fill in the blanks".

Leif

Fra : Henrik Boegh

Dato : 31-12-01 11:21

Leif Neland told the rest of dk.edb.system.unix:

> DK-hostmaster har i sin visdom sørget for at hele dk-domainet ikke er
> RFC954-compliant, idet er ikke er en whois-server for dk, kun et
> web-interface.

Det var den danske registerlov der slog til. Og dk-hostmaster mente
ikke at de kunne overholde loven ved whois-serveren og lavede derfor et
webinterface så de kunne styre det. Du vil opleve at der faktisk findes
visse danske domæner som du ikke kan finde frem til ejeren af. Jeg har
dog endnu ikke fundet nogen....
I øvrigt ser det også ud til at RIPE kun har web-adgang (noget med
noget RPSL-fnadder....

> Således kan du få whois til at virke på dk-domainer for din egen
> server/netværk:

Ka' du ikke også lave sådan en til RIPE? ;)

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Michael Legart

Dato : 31-12-01 11:35

Henrik Boegh <henrik@boegh.x_net> wrote:

> webinterface så de kunne styre det. Du vil opleve at der faktisk findes
> visse danske domæner som du ikke kan finde frem til ejeren af. Jeg har
> dog endnu ikke fundet nogen....

Og du mener ikke det havde været lige så hurtigt at hacke whois serveren
til ikke at vise alle oplysninger?

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Michael Legart, System Developer - Tiscali A/S

Fra : Henrik Boegh

Dato : 31-12-01 12:03

Michael Legart told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> Og du mener ikke det havde været lige så hurtigt at hacke whois
> serveren til ikke at vise alle oplysninger?

Jeg har på intet tidspunkt i denne tråd udtalt mig om mine mening med
hensynt til dk-hostmasters håndtering af påbuddet. Jeg skrev:
"Og dk-hostmaster mente ikke at de kunne overholde loven ved
whois-serveren og lavede derfor et webinterface så de kunne styre det."
Men for at besvare dit spørgsmål: Jo jeg mener personligt at det andet
havde været nøjagtigt lige så let - nok endda lettere.
IMO skulle DKUUG aldrig have solgt dk-hostmaster til TDK.

> Michael Legart, System Developer - Tiscali A/S

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"Yooohoooo... I'll make You famous!"
- Emilio Estevez as William H. Bonney in 'Young Guns II'

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-12-01 14:05

In <4316953.WajOTIM6Nd@willemoes.nyboder.boegh.net> Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> writes:

> [...]

>havde været nøjagtigt lige så let - nok endda lettere.
>IMO skulle DKUUG aldrig have solgt dk-hostmaster til TDK.

Vel, det var vist DKNET, som TDK koebte af DKUUG, da DK-Net blev for stoerre for DKUUG.
DK-Net ejede tilfaeldigvis ogsaa dk-hostmaster.

/Martin

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-12-01 11:36

In article <2113096.yc7zZh7901@willemoes.nyboder.boegh.net>, Henrik Boegh wrote:

> Det var den danske registerlov der slog til.

Nej, det var dk-hostmasters fuldkomne inkompetence, det er fandeme flovt
at være bosat i et Internet-u-land af denne kaliber.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Only the hypocrite is really rotten to the core."

Fra : Henrik Boegh

Dato : 31-12-01 12:11

Andreas Plesner Jacobsen told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> Nej, det var dk-hostmasters fuldkomne inkompetence, det er fandeme
> flovt at være bosat i et Internet-u-land af denne kaliber.

Som følge af et påbud fra registerloven. Se det fra den lyse side.
Havde boet i Gambia havde du aldrig hørt om gambia-hostmasters
inkompetence og så havde du ikke haft noget at brokke dig over :)

> [...]

H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"Kys aldrig en havelåge, hvis det er frostvejr fryser man fast!"
- m-fields på #Skibanden

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 31-12-01 12:48

On Mon, 31 Dec 2001 11:20:57 +0100, Henrik Boegh wrote:
> [...]
> ikke at de kunne overholde loven ved whois-serveren og lavede derfor et
> webinterface så de kunne styre det. Du vil opleve at der faktisk findes

Om du giver adgang til oplysningerne via et traditionelt whois
interface, eller via en dum webside er da lige meget.

øh, whois.ripe.net:43 fungerer da fint?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Henrik Boegh

Dato : 31-12-01 13:01

Michael Lyngbøl told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> øh, whois.ripe.net:43 fungerer da fint?

Sørme ja. En opgradering til ver. 4.5.16 (fra 4.5.1) hjalp.

> Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"A cockroach. In the corner. I think it's a bantamweight"
- Charisma Carpenter as Cordelia Chase in 'Angel'

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-12-01 13:01

In article <1146481.btlE9yPvjz@willemoes.nyboder.boegh.net>, Henrik Boegh wrote:

> Sørme ja. En opgradering til ver. 4.5.16 (fra 4.5.1) hjalp.

Opslags-interfacet har mig ikke ændret sig det store fra de gik over til
RPSL.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Riches cover a multitude of woes.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 31-12-01 13:26

Andreas Plesner Jacobsen told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> Opslags-interfacet har mig ikke ændret sig det store fra de gik over
> til RPSL.

Jeg kan heller ikke umiddelbart se hvori forskellen ligger (begge to
opfører sig ens når man telnetter) men rent faktisk så virker 4.5.1
ikke og 4.5.16 gør:

Ver. 4.5.1 giver følgende svar:

sehested# whois -h whois.ripe.net 62.79.51.84
% This is the RIPE Whois server.
% The objects are in RPSL format.
% Please visit http://www.ripe.net/rpsl for more information.
% Rights restricted by copyright.
% See http://www.ripe.net/ripencc/pub-services/db/copyright.html

sehested#

Mens 4.5.16 giver dette:

willemoes% whois -h whois.ripe.net 62.79.51.84
[...]

inetnum: 62.79.0.0 - 62.79.255.255
netname: DK-IMAGE-20010521
descr: PROVIDER
[...]
changed: apj@wol.dk 19990308
changed: ths@wol.dk 20011025
source: RIPE

willemoes%

Hvad der gør forskellen har jeg kun et svagt gæt på - nemlig at
whois-klienten rent faktisk ignorer svaret af en eller anden obskurd
grund (måske noget newline-fnadder).

> Andreas Plesner Jacobsen | Riches cover a multitude of woes.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"Die motherfucker"
- Bruce Willis as John McClane in 'Die Hard'

Fra : Leif Neland

Dato : 31-12-01 19:28

"Henrik Boegh" <henrik@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var den danske registerlov der slog til. Og dk-hostmaster mente
> ikke at de kunne overholde loven ved whois-serveren og lavede derfor et

Det kan være at jeg skulle give dk-hostmaster mit script

> Du vil opleve at der faktisk findes
> visse danske domæner som du ikke kan finde frem til ejeren af. Jeg har
> dog endnu ikke fundet nogen....

Der er kun 351792 registrerede dk-domainer i dag.

Skal vi dele bunken i mellem os, og indberette de anonyme til
whois.rfc-ignorant.org?

Jeg ønsker ikke at modtage post fra et domaine, der ejes af nogen, der ikke
vil stå ved det.
Lige som jeg i lang tid har ladet computeren tage telefonen, hvis folk ikke
præsenterer nummer, når de ringer.

Leif

Fra : Mickey

Dato : 01-01-02 02:52

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ønsker ikke at modtage post fra et domaine, der ejes af nogen, der
ikke
> vil stå ved det.

hvorfor ikke ? - der kan jo være grunde til at de ikke vil have navn,
adresse og telefonnummer frem - der er jo folk der oplever chikane og lign.

> Lige som jeg i lang tid har ladet computeren tage telefonen, hvis folk
ikke
> præsenterer nummer, når de ringer.

det kan jeg så bedre forstå - speciel hvis ingen i bekendtskabskredsen har
hemmeligt nummer.
Du misser dog også en del opkald fra firmaer med visse omstillingsanlæg
(f.eks. EkstraBladet og Adecco Vikarbeareu ;) da nogle af disse anlæg ikke
sender nummeret med!

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-01-02 09:42

Mickey wrote:

> hvorfor ikke ? - der kan jo være grunde til at de ikke vil have navn,
> adresse og telefonnummer frem - der er jo folk der oplever chikane og
> lign.

Ja, men det kan lige så vel være nogen der gerne vil chikanere andre.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Mickey

Dato : 01-01-02 16:51

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det kan lige så vel være nogen der gerne vil chikanere andre.

tjow, men er det ikke folks eget valg om de vil være anonyme ? - ligesom med
telefonnummeret ?
- mange af dem kan du sikkert finde adresse på ved at kigge deres
hjemmeside

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 11:53

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote in message
> Jeg ønsker ikke at modtage post fra et domaine, der ejes af nogen, der
ikke
> vil stå ved det.

Lyder meget fornuftigt. :)
Det kunne egentlig være interessant, og se om en whois på diverse afsenderes
domæner viser en eller anden form for mønster, der kan udskille spammere.
Jeg aner ikke om det er normalt, at de registrerer sig anonymt...

> Lige som jeg i lang tid har ladet computeren tage telefonen, hvis folk
ikke
> præsenterer nummer, når de ringer.

Hvad sker der så når telefonen tager telefonen? Får man en almindelig
telefonsvarer, eller hvad?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 01-01-02 15:49

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
>
> Hvad sker der så når telefonen tager telefonen? Får man en almindelig

"Du har valgt ikke at præsentere nummer.
Jeg har valgt ikke at tale med dig.
<klik>
"
Ville du åbne for en person, der havde taget en nylonstrømpe over hovedet?

Leif

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 16:00

> "Du har valgt ikke at præsentere nummer.
> Jeg har valgt ikke at tale med dig.
> <klik>
> "

*gg*
Det er sgu da humor.
Jeg kunne næsten finde på at gøre det samme selv, i hvert fald på min
private linje. :)

> Ville du åbne for en person, der havde taget en nylonstrømpe over hovedet?

Det har du helt ret i, men der findes nu acceptable undskyldninger for
generelt at slå nummervisning fra, når man ringer til folk. Men det er vist
kun dovenskab der gør, at man ikke "præsenterer sit nummer", når man ringer
til folk i sin omgangskreds.

Nå, EOD, jeg ville bare lige...

--
Mvh.