hvorfor mere tidevand nogle steder
Fra : LINDSTRØM

Dato : 30-12-01 22:11

Kender I det. En flok ingeniører og andre kloge hoveder sidder til en
jule/nytårs-frokost. En har været på Fanø og undret sig over tidevandet og
så har vi balladen.
Måske er der en her, der kan hjælpe. Hvad er i grunden forklaringen på, at
tidevandet er mere voldsomt nogle steder på kloden end andre? Eksempelvis
den engelske kanal í f.t. Skagen.
Månen burde vel trække nogenlunde lige meget hele vejen rundt eller hur?

Mange hilsner og godt nytår

Lindstrøm

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-12-01 22:11

"LINDSTRØM" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
Eksempelvis
> den engelske kanal í f.t. Skagen.
> Månen burde vel trække nogenlunde lige meget hele vejen rundt eller

Det har blandt andet noget at gøre med vanddybden og tilløbskanaler at
gøre, men jeg kan ikke lige opstille den perfekte model

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-01 01:34

> [...]
>
> Det har blandt andet noget at gøre med vanddybden og tilløbskanaler at
> gøre, men jeg kan ikke lige opstille den perfekte model

Det opfører sig som en bølge ville gøre, hvad det jo også er. Her vil
sammenløb fra to retninger kunne forøge det meget, men opstemning i lange
fjorde og pludseligt møde med lange landstrækninger fra dybt vand kan være
nogle af mulighederne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 05-01-02 12:41

LINDSTRØM wrote:

> [...]
> den engelske kanal í f.t. Skagen.
> Månen burde vel trække nogenlunde lige meget hele vejen rundt eller hur?

Herhjemme er vind den altafgørende faktor --- det egentlige tidevand
beløber sig vist til nogle cm.

Andre steder danner tidevandsbølgen konstruktiv interferens med sig selv
i stor stil... det giver et meget regulært og volsomt tidevand. Det sker
i fjorde og den slags... en energisk person kunne regne sig frem til
præcis hvor dyb fjorden skal være for at opnå den maksimale effekt. En
sådan skulle vist ligge et sted i Asien.

--
mvh. Esben
home.worldonline.dk/~mesben

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-01-02 20:05

Esben Mose Hansen wrote:

> Herhjemme er vind den altafgørende faktor --- det egentlige tidevand
> beløber sig vist til nogle cm.

Det lyder umiddelbart som det rene vrøvl

Så du har vel et par henvisninger ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 12-01-02 01:24

Erik G Christensen wrote:

> Det lyder umiddelbart som det rene vrøvl
>
> Så du har vel et par henvisninger ?

Tidevand i Danmark, som graf... (skift evt. datoen ud...)

http://servlet.dmi.dk/vandstand/servlet/MaritimServlet?type=Tidevand&pres=Graf&stat=20002&date=20020112

Lidt generelt om tidevand:

http://www.jal.cc.il.us/~mikolajsawicki/tides_new2.pdf

Og her et link til en side om et sted der har meget tidevand:

http://www.scottwalking.com/quickfacts.html

Og citeret herfra hvorfor at tidevandet er kraftigt her:

* Small Atlantic tides drive the Bay of Fundy/Gulf of Maine system near
resonance to produce the huge tides.

Rækker det?

--
mvh. Esben
home.worldonline.dk/~mesben

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 06-01-02 17:39

>Hvad er i grunden forklaringen på, at tidevandet er mere voldsomt nogle >steder på kloden end andre? Eksempelvis den engelske kanal
í f.t. Skagen.

Over havet bevæger tidevandsbølger sig mod uret med landet på den højre side af bevægelsesretnigen (nordlige halvkugle). Både Månen
og Solen danner tidevandsbølger på Jorden.

I Nordsøen kommer der to tidevandsbølger ind fra Atlanten. Den ene kommer ind fra den Engelske Kanal og bevæger sig op mod Jylland.
Den anden kommer nord om Skotland og bevæger sig ned langs England kyst. Ved den Engelske Kanal ryger en lille del af bølgen ud,
mens resten forsætter rundt.
På grund af interferens kommer der et maximalt signal ved Englands sydøstkyst og i den Engelske Kanal. Endvidere kommer der et
lokalt maksimum i Helgolandsbugten.

> Månen burde vel trække nogenlunde lige meget hele vejen rundt eller hur?

Månen og Solen trækker lige meget hele vejen rundt, men der er mere at hive i over store vandmasser.

Uddybende forklaring kan bl.a. findes i "Introductory dynamical oceanography" af Stephen Pond og George L Pickard

Venlig hilsen Meta Dam