hastidhed på IDE
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 30-12-01 21:12

Hej,

Hvad er den reelle hastighed cirka på hhv, ATA100, ATA66 og ATA33?
Hvor meget kan jeg forvente at overføre med min ATA100 disk i forhold til
min gamle ATA66?

Mvh
Thomas

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-12-01 22:59

> Hvad er den reelle hastighed cirka på hhv, ATA100, ATA66 og ATA33?
> Hvor meget kan jeg forvente at overføre med min ATA100 disk i forhold til
> [...]

Den teoretisk maksimale hastighed fo controlleren er ATA tallet, altså 33
MB/s, 66 MB/s eller 100 MB/s, men det opnåes kun når 3 eller 4 harddiske
arbejder samtidigt.

En typisk ATA33 harddisk kom op på måske 10 MB/s, en ATA66 kom op på måske
20-25 MB/s og ATA100 diske kom op på 37-42 MB/s. Enkelte helt nye harddiske
kommer lidt længere op.

Hastigheden opnåes kun på den første del af harddisken - det yderste spor,
hvor hastighedsforskellen mellem læse/skrive hovedet og magnet sporet er
størst. I det inderste spor er ydelsen ca 50 % lavere. (Bemærk nogle
teststeder kun viser de første 7 GB af diskens ydelse, suk!)

På min side http://www.dhd.dk/computer/diske.htm
Kan du se et antal harddiske på forskellige controllere:

IBM 75GXP 45 GB, Athlon900, A7V, Promise ATA100 controller, Master (1)
IBM 60GXP 40 GB, Athlon900, A7V, Promise ATA100 controller, Slave (1)
IBM 60GXP 40 GB, Athlon900, A7V, Promise ATA100 controller, Master (2)
IBM 60GXP 40 GB, Athlon900, A7V, Promise ATA100 controller, Slave (2)
Alle ATA100 diske på ATA100 controller

IBM 60GXP 40 GB, Athlon900, A7V, VIA ATA66 controller, Master (1)
ATA100 disk på ATA66 controller

IBM 34GXP 20 GB, AMD K6-400, P5A, Promise ATA33 controller, Master (1)
ATA66 disk på ATA33 controller

IBM 14GXP 10 GB, AMD K6-400, P5A, Promise ATA33 controller, Master (2)
ATA33 disk på ATA33 controller

IBM 14GP 10 GB, AMD K6-400, P5A, Promise ATA33 controller, Slave (2)
ATA33 disk på ATA33 controller

Den nederste disk køre med 5400 rpm de øvrige med 7200 rpm

Der sidder også CD-rom drev og brændere på controllerne - og det gør ingen
forskel om de er på eller ej.
--
Hilsen & Godt Nytår til alle

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk>

Fra : F.Larsen

Dato : 30-12-01 23:19

Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> wrote in message

> På min side http://www.dhd.dk/computer/diske.htm
> Kan du se et antal harddiske på forskellige controllere:

Hvordan kan det være at test resultaterne for ATA100 og ATA66 er næsten ens:
- IBM 60GXP 40 GB, Athlon900, A7V ?

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 31-12-01 00:38

> Hvordan kan det være at test resultaterne for ATA100 og ATA66 er næsten
ens:
> - IBM 60GXP 40 GB, Athlon900, A7V ?

Fordi controlleren er hurtigere end disken, også selv om det er en ATA66
controller. En ATA45 controller (hvis det fandtes) havde givet samme
resultat.

Harddisken er langsommere end controlleren, - det svare lidt til at prøve at
overskride en hastighedsbegrænsning på 100 km/t - på 45-knallert.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 31-12-01 01:04

En hel anden ting er: Er det en fordel at købe en seperat IDE controller?
Jeg har et Abit KT7A-RAID bundkort med et VIA chipset. Er en seperat
controller hurtigere end den på bundkortet?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 31-12-01 03:04

> En hel anden ting er: Er det en fordel at købe en seperat IDE controller?
> Jeg har et Abit KT7A-RAID bundkort med et VIA chipset. Er en seperat
> controller hurtigere end den på bundkortet?

Jammen kan du udnytte en hurtigere cotroller ? Det jeg har prøvet at
fortælle dig hidtil er at du ikke kan udnytte en hurtigere controller,
medmindre du har 4 superhurtige diske!

Jeg tvivler på at der er så meget forskel så du vil opdage det, men i så
fald skulle det være en ATA133 controller.

Jeg kender ikke bundkort controlleren, men antager at det er en ATA66/100.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 05-01-02 13:46

In article <3c2fab34$0$5469$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, foo@fjerritslev-
gym.dk says...
> En hel anden ting er: Er det en fordel at købe en seperat IDE controller?
> Jeg har et Abit KT7A-RAID bundkort med et VIA chipset. Er en seperat
> controller hurtigere end den på bundkortet?

Det tror jeg ikke. Controlleren på dit bundkort er langt hurtigere end disken.
D.v.s. disken er en flaskehals, hvilket vil sige at det ikke hjælper at smide
en seperat controller på.

Kun i få tilfælde giver det mening at smide en ekstern controller på:
1) Du vil køre RAID og påregner at skifte bundkort på et eller andet tidspunkt
(RAID systemer kan som regel kun køre på den controller, de er oprettet på).
2) Du har et gammelt bundkort, hvor controlleren er en flaskehals (ikke et
reelt problem medmindre du kører med et super gammelt bundkort)

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)