Halogen i effectline amatur ??
Fra : Flemming Hansen

Dato : 30-12-01 20:25

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig noget halogenlys i akvariet...
Hvordan klarer jeg det i et effectline amatur ?? Jeg har undersøgt at man
ikke kan få noget hos akvastabil
Men jeg er garanteret ikke den eneste der har den ide, for jeg tror det
kunne se temmelig sødt ud om aftenen kun med halogen.
Hvad har i andre gjort ??
Og der er garanteret også nogle der har nogen ideer til hvordan det kan
klares....

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : René Krogh

Dato : 31-12-01 09:37

Flemming Hansen wrote in message ...

> [...]
>Men jeg er garanteret ikke den eneste der har den ide, for jeg tror det
>kunne se temmelig sødt ud om aftenen kun med halogen.

Jeg har monteret 3 stk halogen lamper i mit effekt line, som er tændt en
halv time før og efter lysstofrørerne. Dog er jeg ikke helt tilfreds med
lysets farve, der synes en anelse for varm til et tanganyika akvarie. Men
har du et regnskovsakvarie, tror jeg farven er helt ideel.

>Og der er garanteret også nogle der har nogen ideer til hvordan det kan
>klares....

Jep, men den er lidt svær at forklare. Da jeg fik mit akvarie havde jeg en
måned til at gå og sysle med den slags ting, inden min baggrund og akvarie
bord kom hjem.

Jeg købte nogle alm. halogen lamper til loftmontange. Der sider en bukket
fjederblik på dem, som er fastmonteret med en popnitte. Jeg borede popnitten
ud, og fjernede blikket. dette efterlod et hul, hvor der senere kunne komme
en skrue igennem.

Nu ved jeg ikke hvor dybt dit armatur er, men med en dybde på 65 cm, var der
plads til halogen lamper både for og bag lysstof rørene i mit. På denne
plads er der nogle glideprofiler, som man akkurat kan få en kort skrue til
at binde i. I disse profiler blev halogen lamperne skruet op i. Et
alternativ kunne være at lime dem fast med silikone.

De standard monterede pærer på 20 watt, blev udskiftet med 10 watt halogen
pærer for at få et mere naturligt aften look.

Selve lednings nettet klippede jeg af, og gik igang med loddekolbe og
krympefleks, da ledningerne ikke var lange nok til at transformatoren kunne
placeres i skabet under akvariet. Ledningerne blev herefter limet fast i
armaturet med en limpistol.

Jeg vil råde dig til at finde nogle halogen lamper, der er vandtætte, da der
dannes fugt på indersiden af mine. Dette får selve "fatningen" til pærerne
til at korrodere, samt at pindene på pærerne ruster, og kan derfor knække så
man ikke kan få resten af pinden ud af fatningen.

Harald Nyborg har nogle meget små lyssttof lamper, der er ca. 6 cm i
diameter og ca. 2 cm i højden. På et tidspunkt kunne jeg godt finde på at
erstatte mine gamle halogen lamper med denne type.

Jeg håber du fik besvaret nogle af dine spørgsmål.

mvh
René Krogh