reklamationsret
Fra : Kasper Norre

Dato : 30-12-01 18:09

Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr reklamationsret på alt
hardware man køber

Hilsen Kasper

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 30-12-01 18:19

Kasper Norre wrote:

> Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr
> reklamationsret på alt hardware man køber
<snip>

Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
køber, ikke kun hardware.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Kenneth Bon

Dato : 30-12-01 18:55

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message

> <snip>
>
> Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> køber, ikke kun hardware.

Jeps - det er i hvert fald fremsat som forslag i folketinget og er nået
gennem 1. behandling. Alle partier er dog positive omkring det, så det
forventes vedtaget næste år med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2002.

fyi :
http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=11791416&host_id=1&page_id=49&
query=reklamationsret&hiword=REKLAMATIONSRET+REKLAMATIONSRETTEN+

/Kenneth

Fra : Bachelor

Dato : 01-01-02 13:54

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse news:3c2f54d1$0$94871$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message

> Jeps - det er i hvert fald fremsat som forslag i folketinget og er nået
> gennem 1. behandling. Alle partier er dog positive omkring det,

Mon dog, så vidt jeg ved er det et EU direktiv som skal vedtages
(som så mange andre). Det træder i kraft fra Nytår, men har dog
ikke været igennem hele den danske proces endnu, men det
er en ren ekspeditionssag.

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 30-12-01 18:58

> Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> køber, ikke kun hardware.

Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke 24mdrs garanti
på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 30-12-01 19:05

Thomas Damgaard wrote:

> Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke
> 24mdrs garanti på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)

Hvis du ridser en cd er der ikke længere tale om korrekt brug,
og så bortfalder din reklamationsret. Reklamationsretten går i
øvrigt SVJH kun på fabrikationsfejl o.l.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Kenneth Bon

Dato : 30-12-01 19:06

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message

> Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke 24mdrs
garanti
> på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)

Jo som udgangspunkt gør du. Og det er ikke 'garanti' - men
'reklamationsret'. En ridset CD vil typisk være en misviligeholdelse som du
selv er skyld i (ikke en mangel på produktet).

Så som udgangspunkt gælder det alle nye ting, du køber ved en
erhvervsdrivende.

/Kenneth

Fra : The X

Dato : 01-01-02 14:06

Fra : Bachelor

Dato : 01-01-02 14:11

"The X" <andy-x@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:a0sc30$2r6p$1@news.cybercity.dk...
> En CD er vel software når det kommer til stykket???

Nej, kun hvis den er købt med software på.
Selve CD'en kunne vel godt tænkes at være
behæftet med en fejl, så den blev ulæselig
om f.eks. 11/2 år ?

Fra : Andrew

Dato : 30-12-01 20:18

definition på "reklamationsret": ?

Fra : Kenneth Bon

Dato : 30-12-01 20:49

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> definition på "reklamationsret": ?

[klip]

Dette må være det tætteste man kommer herpå i Købeloven :

§83. Har køberen ikke inden et år efter salgsgenstandens overgivelse til ham
meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere
gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig
hæderlighed

-> Det er så her man nok vil ændre ordlyden til "inden to år" vil jeg gætte
på...

/Kenneth

Fra : Troels Nielsen

Dato : 30-12-01 23:59

Som Kenneth rigtigt skriver er den nuværende tidsfrist for reklamation et år
for genstande købt af en forbruger. Det var planen, at den to-årige
reklamationsret skulle gælde fra 1.Januar 2002, men om det er kommet på
plads efter regeringsrokaden er uvis. Der er dog ingen tvivl om at det snart
bliver indført, da den to-årige reklamationsrets inførelse stammer fra et EU
direktiv.

I de tilfælde man kan benytte sig af reklamationsretten skal der foreligge
en mangel, jf. kbl §83 nedenfor, ved den genstand man har købt.
Ved en mangel forståes følgende:

1) At den købte genstand var fejlbehæftet allerede ved købet, men som
måske først senere viser sig for køberen eller

2) Genstanden ikke lever op til f.eks. brochuren eller de egenskaber
sælgeren ved købet lover genstanden har.

Opdager man en sådan mangel kan i fremtiden, formentlig efter 1. Januar
2002, reklamere over manglen til sælgeren og kræve afhjælpning af manglen.
Det er denne reklamation som man efter 1. Januar 2002 kan gøre gældende
overfor en sælger to år frem i tiden istedetfor det ene år, som det er nu.

Håber det gav bedre forståelse af begrebet.

Mvh TN

Fra : Steen

Dato : 01-01-02 20:26

On Sun, 30 Dec 2001 18:08:31 +0100, "Kasper Norre"
<kasper.norre@adslhome.dk> wrote:

>Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr reklamationsret på alt
>hardware man køber
>
>Hilsen Kasper

Det er ikke vedtaget endnu, og det er ikke sikkert det bliver det.
man kan heller ikke lovgive med tilbagevirkende kraft, tænk på
konsekveserne hvis det var legalt
/steen

Fra : Bachelor

Dato : 01-01-02 20:44

"Steen" <steen-b@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c320ce4.253277473@sunsite.auc.dk...

> Det er ikke vedtaget endnu, og det er ikke sikkert det bliver det.
> man kan heller ikke lovgive med tilbagevirkende kraft, tænk på
> konsekveserne hvis det var legalt

Vel kan man da så, det sker da hvert år. En lov gælder
med de vilkår den er vedtaget i folketinget.
Desuden er den med de 24mdr. trådt i kraft fra i dag,
det er et EU direktiv, som det danske folketing skal
vedtage og ophøje til dansk lov. Det slags "love" har
den danske befolkning mange hundrede af hvert år,
man hører bare ikke så meget til det.